c-bool Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Rart spørsmål, og forventer ikke noen gode svar, men hva er det som gjør at folk har forskjellige følelser? Tenker på hvorfor noen tar feks et samlivsbrudd enklere en andre. Og hvorfor er det slik at noen er mer omsorgsfulle ovenfor andre å sitter lett igjen med dårlig samvittighet i situasjoner der andre ikke bryr seg? Er eksempler på søsken som tenker ulikt i forskjellige situasjoner, der den ene er veldig "hard" å tar ikke ting til seg, mens den andre blir lett såret og har generelt mer omtanke for andre mennesker. Hva er det som styrer desse følelsene og er alt basert på genetikk? Den ene mer fra mor og den andre fra far feks? Eller har det mest med miljø og oppvekst å gjøre? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 En blanding av genetikk, arv og miljø - hva man har blitt utsatt for tidligere osv. Har en kompis som knuller rundt som en kanin, aldri vært i noen forhold, og han har innrømmet ovenfor meg at han har blitt følelsesmessig avstumpet… det vil si at han sjeldent føler noe særlig for jenter, uansett hvor fin og bra hun er. Han gir litt faen. og en venninne som har opplevd så mye vondt, at hun ikke orker å bry seg om andres problemer i det hele tatt. Anonymous poster hash: 1e4b5...2d8 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Er nok vanskelig å finne folk som takler emosjonelle følelser likt. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Interessant spørsmål, og det er nok ingen gode svar - eller veldig mange svar, mange faktorer. En hovedgreie føler jeg handler om hvor mye man gir. Når man snakker om følelser handler det gjerne om mellommenneskelige forhold, det kan være vennskap, forhold til foreldre/barn, kjæresteforhold osv. Alle forhold handler om å gi og ta, og jo mer man gir jo sterkere emosjonelle bånd kan skapes, men man blir også mer sårbar. Dette fordi man ved å åpne seg og dele med andre gir en bit av seg selv, og den biten kan misbrukes, avvises eller i verste fall ødelegges. Jeg tror at folk som velger (bevisst eller ubevisst) å ikke dele med andre, åpne seg, knytte seg til folk, vil sjeldnere oppleve personlig tap, rett og slett fordi det ikke er noe å miste. Folk som gir mye av seg selv har mye å miste. Det blir som alt annet en slags dualitet i det, vil jeg tro. For å være glad må man være "lei seg", for å kjenne kjærlighet må man vite hvordan livet er uten kjærlighet, osv. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Det første forholdet ditt påvirker deg i veldig stor grad. Den første opplevelsen av en type gir ofte standarden for hvordan man forholder seg til den typen opplevelser senere. I tillegg så er det en viss sammenheng mellom hvordan foreldrene dine var i oppdragelsen med hvordan man er i forhold. Jeg husker ikke detaljene lenger, men det er noen fascinerende psykologiske forklaringer... Kan se om jeg får gravd frem noe mer sammenhengende i ettermiddag, når jeg forhåpentligvis er våken. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Hvorfor er personer følelsesmessig forskjellig? Jeg lurer mer på hvorfor personer er følelsesmessig så like? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå