Gå til innhold

Oppgradere fra tv lyd, hva bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er litt lei av tven min sin kjedelige "flat" lyd, og skal dermed kjøpe meg enten en lydplanke eller en/to høytalere, alt etter hvor jeg får best lydkvalitet.

Jeg har sett på audio pro t20 på Elkjøp(som låt helt fantastisk) og jeg har hørt en del lydplanker som philips htl-9100 og LG nb4540n lydplanker.

Noen som har erfaring med disse?(jeg følte at t20 er det beste jeg har hørt de få minuttene jeg hørte på de forskjellige tingene på Elkjøp, til tross for at det er en gulvhøytaler, men jeg har jo ikke spilt eller sett film med de, eller brukt dem i lang tid i strekk, og det har jeg heller ikke gjort med overnevnte lydplanker).

Jeg aner ikke hva jeg skal ta, så jeg setter pris på hjelp fra dere :)

Vil ikke gå noe høyere enn 6000 i pris.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser du mest på tv kjøper du en lydplanke. Er planen din å se en god del film bør du gå for gulvhøytalere, du vil sikkert finne det lite praktisk å bruke gulhøytalere til vanlig tv titting.

Du kan jo se på en lydplanke + basskasse pakke som er fin mellomting.

Denne planken har brukbart med kraft: http://www.expert.no/lydplanker/samsung-hte8200xe-soundbar/p/4927/ Utgangseffekt på 400W er ikke så helt feil nei ;)

Endret av HArild
Lenke til kommentar

ser du mest på tv kjøper du en lydplanke. Er planen din å se en god del film bør du gå for gulvhøytalere, du vil sikkert finne det lite praktisk å bruke gulhøytalere til vanlig tv titting.

Du kan jo se på en lydplanke + basskasse pakke som er fin mellomting.

Denne planken har brukbart med kraft: http://www.expert.no/lydplanker/samsung-hte8200xe-soundbar/p/4927/ Utgangseffekt på 400W er ikke så helt feil nei ;)

Jeg ser lite TV sendinger for øyeblikket. Er mer spilling, netflix og tv serier det går i. Er det da lurere for meg å gå for gulvhøytaler? Den audio pro t20 saken var jo syk lyd i.

Jeg er ute etter å velge det som gir meg best lydkvalitet :)

Av det jeg har sett på av lydplanker, så er det noe slik med bass som du linket der :)

Lenke til kommentar

Ønsker du best mulig lyd kjøper du brukt og fortrinnsvis en forsterker med passive høyttalere eller forforsterker og aktive høyttalere. Legg til sub etter eget ønske.

For spilling og tv-serier ser jeg ikke helt hva prioriteten din er. Ønsker du å spille musikk og få med deg konserter på tv i tillegg blir det letter å finne fokuset. Da ville jeg hatt to-kanals. For film og serier med hovedvekt på action er det kjekt med surround.

Ønsker du å handle lokalt er vel Elkjøp, Lefdal oftest de nærmeste. De kan fikse deg en grei surroundreceiver med f.eks. Tannoy V4, som er mye høyttaler for pengene. Kan du bruke litt mer kan du slenge på en center og bakhøyttalere og sub til slutt.

Brukt og fortrinnsvis to-kanals lyd finner du mest av på finn og hifisentralen. Lydplanker hadde jeg holdt meg unna om det ikke var for å få mer enn bokslyd av nyhetssendingene. Det jeg har hørt så langt av samsung-pakkene og lignende låter iiiiikke bra.

Lenke til kommentar

Har du plass så er et par aktive høyttalere nok det beste. Men har du et rom hvor lyden har mulighet for å reflektere i tak,bak og side vegger så er ikke en lydplanke til å kimse av. Altså et moderat til lite rom.

Har hørt på Sonos sin lydplanke og lyden den gir er ikke annet en rå med tanke på størrelse. At en kan bygge ut med sub og bak høyttalere som er aktive og trådløse er jo ikke et minus heller...

Viktigste er at du tar deg en runde å lytter. Det er dine ører som skal bestemmer hva som er bra eller ikke :)

Lenke til kommentar

Bruk f.eks en Argon mini DAC og noen aktive pc høyttalere m/sub.

DAC 498,-

https://www.hifiklubben.no/stereo/da-konverter/argon-minidac-da-konverter/

Cervin Vega XD5 sett 1498,-

https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/aktivepc-hoyttalere/cerwin-vega-xd5-aktiv-hoyttaler/

Sub XD5 1298,-

https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/subwoofer/cerwin-vega-xd8s/

Mye billigere enn lydplanker.

Med minidac'en fra Argon kan du kople fra tvens digitalutg til hvilket 2-1 sett du ønsker.

Selv bruker vi et kraftig 2.1 sett i stua tilkoplet tven med samme løsning.

Funker knall om det er kun stereo du er ute etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke prøvd ordentlig surround, og jeg ser ko at philips htl9100 skal være god på det området. Personlig ønsket jeg rå lyd(lydkvalitet) og litt dunkdunk funker det også. T20 som Elkjøp selger er jo aktive høytalere, eller?

Jeg spiller mye, ser film og musikk kan nok komme til å spilles av også. Jeg har sett mye film til nå uten surround, så hovedfokuset ligger på lyden. Synes dere at Audio pro t20 ser bra ut? Syntes de hørtes bra ut på Elkjøp, men har jo ikke prøvd dem i noen timer i strekk, og har ikke erfaring med dette fra før.

Jeg har en Fiio e17 forsterker om den kan brukes :)

Lenke til kommentar

Bruk f.eks en Argon mini DAC og noen aktive pc høyttalere m/sub.

DAC 498,-

https://www.hifiklubben.no/stereo/da-konverter/argon-minidac-da-konverter/

Cervin Vega XD5 sett 1498,-

https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/aktivepc-hoyttalere/cerwin-vega-xd5-aktiv-hoyttaler/

Sub XD5 1298,-

https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/subwoofer/cerwin-vega-xd8s/

Mye billigere enn lydplanker.

Med minidac'en fra Argon kan du kople fra tvens digitalutg til hvilket 2-1 sett du ønsker.

Selv bruker vi et kraftig 2.1 sett i stua tilkoplet tven med samme løsning.

Funker knall om det er kun stereo du er ute etter.

Absolutt ikke en dum ting det der. Går definitivt i vurderingsboksen!
Lenke til kommentar

Surround er kult i en time (evt en hel film), så savner jeg tokanals igjen. I tillegg en viss spredning er bra, at du får litt avstand mellom de to i front.

Problemet med Fiio-en din på de høyttalerne blir sammenkoblingen. Den har kun en jack ut, så du vil nok få det enklere med en bedre forforsterker.

Lenke til kommentar

Jeg har en Philips HTL9100. Har eid den i snart et år.

Det spiller med en ganske så ren lyd, spiller nå mest lyd via HDMI, men har også testet bluetooth og digitalt via coax.

Bassen er solid nok til at et rom på ca 20 kvadrat blir fylt med både bass og diskant. Enda mer fylde blir det om du posisjonerer surroundhøyttalerne strategisk inn i hjørnene med minst lyd.

Bare vær obs på at SUB bør plasseres ved siden av TV for best lyd. Ikke ved sofa eller bak tv

Tar også veldig lite plass. Om du lurer på noe ved denne lydplanken er det bare å fyre løs.

Lenke til kommentar

Jeg har en Philips HTL9100. Har eid den i snart et år.

Det spiller med en ganske så ren lyd, spiller nå mest lyd via HDMI, men har også testet bluetooth og digitalt via coax.

Bassen er solid nok til at et rom på ca 20 kvadrat blir fylt med både bass og diskant. Enda mer fylde blir det om du posisjonerer surroundhøyttalerne strategisk inn i hjørnene med minst lyd.

Bare vær obs på at SUB bør plasseres ved siden av TV for best lyd. Ikke ved sofa eller bak tv

Tar også veldig lite plass. Om du lurer på noe ved denne lydplanken er det bare å fyre løs.

Har hørt en del positivt om den ja. Jeg hører også at noen sier at den liksom ikke leverer like godt på lavt volum som sen gjør ellers, og at man kan høre litt antenne støy fra den ved bruk av Bluetooth om du er nært den. Kjenner du til noe av det?
Lenke til kommentar

Koblet til mobilen (Xperia Z) og prøvde med volum på 0 og maks, ingen spesiell støy. Hører heller ikke noe når jeg setter på en sang.

Lyden på lavt volum er helt grei. Kan fint sette på en Red Hot Chili Peppers som bakgrunnsmusikk for å fjerne stillheten i rommet uten at lyden høres dårlig.

Eneste jeg kan nevne når det kommer til støy fra mine er at dersom du muter lydkilde (gjelder hdmi, minijack, bluetooth og alle de andre jeg har testet) så er det en veldig svak suselyd fra høyttalerne. Lyden er så svak at all annen lyd og støy må være av for at du skal høre denne.

Heller ikke noe støy når jeg sender/mottar sms eller ringer.

Lenke til kommentar

Koblet til mobilen (Xperia Z) og prøvde med volum på 0 og maks, ingen spesiell støy. Hører heller ikke noe når jeg setter på en sang.

Lyden på lavt volum er helt grei. Kan fint sette på en Red Hot Chili Peppers som bakgrunnsmusikk for å fjerne stillheten i rommet uten at lyden høres dårlig.

Eneste jeg kan nevne når det kommer til støy fra mine er at dersom du muter lydkilde (gjelder hdmi, minijack, bluetooth og alle de andre jeg har testet) så er det en veldig svak suselyd fra høyttalerne. Lyden er så svak at all annen lyd og støy må være av for at du skal høre denne.

Den høres jo grei ut absolutt. Jeg hat fått et tilbud av Elkjøp på en tannoy høytaler pakke, det jeg får 2stk gulvhøytalere, 1stk senter og 2stk bak til 4000. Ordinær pris på hele pakken er godt over 10000(bare en gulvhøytaler koster 5K til vanlig o.O). Skal sjekke det ut i morgen :p
Lenke til kommentar

Den høres jo grei ut absolutt. Jeg hat fått et tilbud av Elkjøp på en tannoy høytaler pakke, det jeg får 2stk gulvhøytalere, 1stk senter og 2stk bak til 4000. Ordinær pris på hele pakken er godt over 10000(bare en gulvhøytaler koster 5K til vanlig o.O). Skal sjekke det ut i morgen :p

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si det om et tilbud på lyd fra Elkjip, men det er faktisk bra. Disse høyttalerne leverer i bøtter og spann for prisen. Det er langt unna high-end, men det tror jeg også alle beregner når det koster det det gjør. Godt kjøp.

Bare gi dem skikkelig forsterkning, og ikke en "9x300w", med 120w fra veggen...

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si det om et tilbud på lyd fra Elkjip, men det er faktisk bra. Disse høyttalerne leverer i bøtter og spann for prisen. Det er langt unna high-end, men det tror jeg også alle beregner når det koster det det gjør. Godt kjøp.

Bare gi dem skikkelig forsterkning, og ikke en "9x300w", med 120w fra veggen...

Tilbudet var ikke ille. Hvor lenge må høytalere son dette spilles inn?
Lenke til kommentar

Tilbudet var ikke ille. Hvor lenge må høytalere son dette spilles inn?

Aldri eid dem selv og kun hørt dem ferdig innspilt. Sikkert ikke store jobben, kanskje 10 timer?
Mye mulig. Hvordan synes du lyden er i dem? De er vel bedre enn lydplankene?

Jeg har nå koblet dem opp, men vet ikke helt hva jeg synes faktisk. Mulig det er pga at dem ikke er ferdig innspilt, men føler litt at lyden er litt vanskelig å gripe tak i, om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd disse høytalerne intenst i rundt 15 timer, har jeg bestemt meg for å returnere dem, grunnet at dem rett og slett ikke hadde den klarheten og den lytteopplevelsen jeg trodde de hadde.

Er på nytt på utkikk etter noe bra da, enten lydplanke eller høytaler, men denne gangen noe helt enkelt noe som har god lyd.

Lenke til kommentar

Hm, det var vel litt overraskende. Jeg har også hørt V1 som jeg ikke klarte å komme bort fra boks-feelingen, men V4 er en atskillig bedre sak. Og du må nok et godt stykke opp i pris for å få det bedre. Men altså, det er ingen renspikka partyhøyttaler, langt ifra.

Hva drev du dem med? Brukte du sub i tillegg? Full surround med sub kan være en utfordring å få til å spille bra, det er samkjøring både mellom alle høyttalerne og rommet som gjør det til en litt tricky oppgave når man går inn for å lytte litt grundig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...