Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er VELDIG nysgjerrig på Zipato og hvilket bruker segment som denne passer til.

Foreløpig er jeg ikke nysgjerrig nok til å gå å kjøpe meg en bare for å teste. (Handler nesten mer om tid enn penger i min alder)

Noen som kjører Zipato?

Kan dere fortelle litt?

(JA, Jeg er jet-lagget og sitter oppe fordi jeg ikke får sove så det blir en del nye tråder her :) )

Endret av Fermate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Hei, jeg har en Zipabox Duo fra Clas Olsson. Jeg er ingen dreven hjemmeautomatiker, men er/var utvikler og har litt erfaring med hjemmemekk ala Arduino (driver i disse dager å Z-wavifiserer arduino-rottefella i uthuset :) )

Ellers har jeg foreløpig ikke så mye utstyr, da jeg planlegger flytting ganske snart og ønsker ikke å selge med huset fullt av gjemte Z-wave-dingser.

Mitt største savn er støtte for scripting. Zipato har en ganske grei regelgenrator, men det blir liksom ikke det samme. Både Z-wave og 433 fungerer veldig bra. God dekning og stabilt signal.

Appen har noen begrensninger. Bl.a. mangler den push, så dette har jeg måttet fikse selv via HTTP-requests og Pushover.net. Slike ting mener jeg bare må være på plass som standard (Egen app uten push-støtte er jo veldig rart, egentlig)

Zipato er skybasert. Dvs at du gjør all konfig på web og synker det inn til boksen din. Dette fungerer veldig godt, og når det er synket så virker systemet uten internettforbindelse. Du kan også bruke REST-API direkte mot boksen på lokalnettet, hvis du vil lage egne apps eller integrere med noe annet. APIet skal dekke all funksjonalitet. Jeg har bare såvidt testet det ut.

Forumet deres er en merkelig blanding av bugtracker og forum. Det virker som noe de har laget selv og kunne med fordel vært byttet ut med noe mer standard SMF eller annen "hyllevare".

De ansatte er veldig aktive på forumet, det virker som om alt fra utviklere til adm. dir svarer på spørsmål der, og de har stort sett ganske god kompetanse. Lover kanskje litt vel mye, men slik er man vel dessverre vandt til etterhvert...

Alt i alt er jeg veldig fornøyd og prisen (godt under halv pris av Fibaro HC da jeg kjøpte den på salg) er jo fordelaktig.

Endret av HilmarH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser feks. at Zipato har en KNX modul!!!

Nå mener JEG at det KNX trenger er en mulighet til å kjøre HSTouch og det går jo ikke med Zipato. Eller har de noe lignende?

Istedenfor å bruke HSTouch så vet jeg at iRidium mobile har aktiv støtte for KNX og er veldig populært i KNX miljøet.

Selv så bruker jeg CommandFusion sin iViewer og er veldig fornøyd med det.

Begge disse løsningene er en del kraftigere enn HSTouch med innebygd javascript motor, TCP regex, SIP osv. og kan kommunisere med nesten hva som helst.

Problemet er at vanskelighetsgraden er litt høyere enn på HSTouch og det kan ta litt tid å sette seg inn i. Men når du først mestrer det så er det lekende lett å sette opp både for HS og andre systemer. Mye raskere å sette opp nye paneler enn med HSTouch siden ting er litt mer logisk utført. Du har også full støtte for themes og scripts.

Så mulighetene er nesten uendelig. Ingen restriksjoner. :D

http://www.iridiummobile.net/products/knx/

http://commandfusion.com/software/iviewer

Under har du et bilde av en kontrollside laget i iViewer:

F7fu.png

Lenke til kommentar

Så mulighetene er nesten uendelig. Ingen restriksjoner. :D

Nåh... de har ikke engang en Windows-klient. :(

iPad og Android er jo kjekt det. Men det hjelper ikke for store skjermer.

Det er flere som har integrert HS i iViewer. Lurer på om noen skulle prøve seg på en plugin for å forenkle integrasjonen.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Hva er iRidium?

Hvis du leser den første posten min en gang til så ser du at jeg linker til: http://www.iridiummobile.net/

Android-emulatorer er ikke et alternativ i praktsis. "Ustabil" er bare begynnelsen, spesielt for noe som skal kjøre lenge. Du vet jo selv at WAF er viktig! ;)

Om den er ustabil eller ikke har jeg ingen formening om da jeg aldri har prøvd Android emulatoren. Men hvis vi er ute etter stabilitet så er det jo ikke like lurt å kjøre slike ting på en Windows plattform uansett. ;)

Lenke til kommentar

Det er flere som har integrert HS i iViewer. Lurer på om noen skulle prøve seg på en plugin for å forenkle integrasjonen.

Mannen å snakke med heter Barry Gordon og har allerede laget en plugin for HS2 og han er også veldig aktiv i CommandFusion forumene.

Jeg har selv snakket litt med han over email ang. en HS3 versjon av pluginen, men han har ingen planer om å oppgradere systemet sitt fra HS2 til HS3. Han var mer enn villig til å gi meg kildekoden til HS2 pluginen hvis jeg var interessert i å konvertere den over til HS3. Jeg takket pent nei siden jeg aldri har laget en plugin for HS før og jeg var allerede på god vei med å flytte over installasjonen min til Indigo Domotics.

Dette er mailen jeg fikk av Barry:

I have no plans to do that at this time. It is written in VB.net and might
possibly work as is.  I have a copy of HS3 but HS2 meets all my needs.

I have changed the iPadPal plugin quite a bit in my personal copy. I now use
a standalone app that uses Homeseer as a MS COM server to accomplish many of
the things that the iPadPal plugin did. It runs on the same machine as
Homeseer and is started by Homeseer.

Could you tell me what functionalities of the iPadPal you use so I can check
if those capabilities are still in my version, or if I have migrated them to
the stand alone program.

Feel free to try iPadPal in HS3, assuming it is accepted at all by HS3 as a
plugin. Send me notes on what happened and I will see what kind of support I
can provide. If you are a programmer familiar with VB.net I can send you a
copy of the source of the current version I use. A lot of the HS3 changes
had to do with plugin setup and setting up devices.  The iPadPal plugin does
not use any devices, although it does set one up. I need to remove that

I Indigo har jeg laget min egen iViewer plugin i Python. Mye av den koden er tatt fra en TCP Server/Klient plugin allerede laget av en annen Indigo bruker. Men det hele går ut på å sende/mota TCP kommandoer og bruke Regex til å plukke opp informasjonen.

Hvis du får tak i kildekoden av HS2 pluginen fra Barry så tar det ikke lang tid for en mann av ditt kaliber Moskus å lage en HS3 versjon. ;)

http://www.commandfusion.com/wiki2/software/third-party-tools/homeseer

EDIT: Addet mailen jeg fikk fra Barry ang. spm om HS3 versjon av iViewer pluginen.

Endret av _iblis_
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Sparker litt liv i denne tråden jeg. Har kjøpt meg en zipabox og synes det virker svært lovende. Det aller største problemet mitt er at jeg finner svært lite info om bruken. Ingen skikkelig brukerveiledning og generelt svært tynt med info. Ikke et skikkelig forum heller etter det jeg har funnet ut. Produsentens forum synes jeg er dårlig med lite info. Noen som vet om noen gode nettsider (eller enda bedre et relevant forum) som jeg kan lese meg opp på?

Noen forum som tar for seg zipabox-en og dens muligheter osv. Akkurat nå synes jeg Tronika.no er stedet som er mest interessant. Mye ulike produkter å se på der...

Hovedspørsmålet mitt nå er hvilket overvåkingskamera jeg skal kjøpe.... Finner ikke en eneste side der det presenteres anbefalte kamera. Zipato hevder de fleste kamera er kompatible men for å få alle funksjonaliteter som må det kjøpes et zipato godkjent kamera. Men finner ingen info om hva/hvilke som er et zipato godkjent kamera.

Lenke til kommentar

Ingen skikkelig brukerveiledning og generelt svært tynt med info. Ikke et skikkelig forum heller etter det jeg har funnet ut. Produsentens forum synes jeg er dårlig med lite info.

Dette er et generelt problem innen hjemmeautomasjon. Det er egentlig klassisk for all teknikk som ikke er blitt "mainstream". Det finnes mange smarte løsninger som er utviklet av smarte programmerere, men de bruker ikke tid på dokumentasjon. Iallfall ikke dokumentasjon for nybegynnere...  :(

Hovedspørsmålet mitt nå er hvilket overvåkingskamera jeg skal kjøpe.... Finner ikke en eneste side der det presenteres anbefalte kamera. Zipato hevder de fleste kamera er kompatible men for å få alle funksjonaliteter som må det kjøpes et zipato godkjent kamera. Men finner ingen info om hva/hvilke som er et zipato godkjent kamera.

Zipato vil nok hevde (og sikkert med rette) at alle IP-kameraer er støttet. Da er det et spørsmål om smak og ønsket prisklasse.

HomeSeer har "ekstra-funksjonalitet" for Foscam-kameraere. Det betyr at HomeSeer "oppdager kameraet automatisk", og kan legge det inn i HStouch. Skjer ikke så mye mer enn det. Ellers kan det være litt knot å finne ut av hva slags bildestrøm fra selve kameraet man skal bruke, men det er stort sett enkelt.

Jeg bruker noen "videoservere" fra Axis, koblet til billige ute- og innendørs kameraer fra DealExtreme og eBay, samt en del nettverkskameraer utenom. Alt samles i Netcam Studio, for jeg synes det er enklere å håndtere alle kameraene fra et interface mot alle klientene (som HomeSeer, HStouch, IP Cam Viewer til Android-dingser, etc) samt da har man et felles sted som kan styre opptak, bevegelsesdeteksjon, eventuell opplasting, etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen skikkelig brukerveiledning og generelt svært tynt med info. Ikke et skikkelig forum heller etter det jeg har funnet ut. Produsentens forum synes jeg er dårlig med lite info.

Dette er et generelt problem innen hjemmeautomasjon. Det er egentlig klassisk for all teknikk som ikke er blitt "mainstream". Det finnes mange smarte løsninger som er utviklet av smarte programmerere, men de bruker ikke tid på dokumentasjon. Iallfall ikke dokumentasjon for nybegynnere...  :(

Zipato vil nok hevde (og sikkert med rette) at alle IP-kameraer er støttet. Da er det et spørsmål om smak og ønsket prisklasse.

HomeSeer har "ekstra-funksjonalitet" for Foscam-kameraere. Det betyr at HomeSeer "oppdager kameraet automatisk", og kan legge det inn i HStouch. Skjer ikke så mye mer enn det. Ellers kan det være litt knot å finne ut av hva slags bildestrøm fra selve kameraet man skal bruke, men det er stort sett enkelt.

Jeg bruker noen "videoservere" fra Axis, koblet til billige ute- og innendørs kameraer fra DealExtreme og eBay, samt en del nettverkskameraer utenom. Alt samles i Netcam Studio, for jeg synes det er enklere å håndtere alle kameraene fra et interface mot alle klientene (som HomeSeer, HStouch, IP Cam Viewer til Android-dingser, etc) samt da har man et felles sted som kan styre opptak, bevegelsesdeteksjon, eventuell opplasting, etc.

Takker for svar. Du at det ikke finnes skikkelig brukerveiledning på dette her. Men jeg får no se... Har vilje til å bruke betydelig med tid for å sette meg inn i dette her så det hjelper nok... YouTube har også noe greie videoer også... Når det gjelder videokamera så har jeg egentlig tenkt å bruke litt penger på det. Et i garasjen og 2 ute. Får satse på at jeg får de til å fungere med alle funksjonaliteter. Ser på zipado-forumet at noen sliter med at systemet ikke "finner" kameraene de har kjøpt....
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...