Gå til innhold

EQ/Bass/Innstillinger Cervin Vega/Pioneer VSX

Gjest Bruker-182691

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-182691

Hei.

Jeg har lenge hatt et sett med Cervin Vega V-10F samt en Cervin Vega aktiv SW 12" på 300W. Frontene drives av en Pioneer VSX-921K.

Det jeg hele tiden har vært forundret over er at det nesten ikke kommer noe lyd fra 10" elementene på frontene, altså lite bass fra dem. Men jeg har ikke brydd meg nevneverdig om det fordi jeg har hatt subwoofer til å ta over for frekvensene som manglet.

Men så har det seg nå slik at jeg skal ta med høytalerne på reise, men setter igjen den tunge subwooferen. Men da har jeg problemet med at det er tilnærmet ikke bass. kanskje 1/12 av det jeg har med subwooferen. Jeg har prøvd masse slags innstillinger, satt opp EQ på lave frekvenser osv osv med lite effekt. Lurer på om det er noen innstillinger jeg har gått glipp av eller ikke forstår hvordan man bruker.

Grunnen til at jeg mistenker dette er fordi jeg koblet høytalerne til en forsterker jeg fant på loftet til farmor, og denne fikk jeg normal mengde bass til CV-høytalere å være. Denne hadde 3 band equalizer styrt fra fronten av forsterkeren, og bass-knobben hadde direct impact på hvor mye bass som kom ut, slik som forventet. Uansett hva jeg gjør på pioneeren er det nesten ingen forskjell.

Er det noen som har noe erfaring eller tips til hva jeg kan prøve ut får få bassen jeg forventer ut av dem? :)

Takk på forhånd

TL;DR

Får ikke bass i CV-høytalere koblet til Pioneer VSX-920K, men jeg får det fra en eldgammel forsterker (som jeg har solgt). Hvorfor får jeg ikke bass :(((((

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se i menyene til Pioneeren om du kan velge høyttalerstørrelse (sett til large), eller om du finner HPF (High Pass Filter) noe sted og skru det av. På mange forsterkere/recievere kan du velge "small" på høyttalerstørrelse for å ikke sende bass til fronthøyttalerne. Hadde samme problem selv.

Forøvrig bør du sette CV-ene til å spille den bassen de kan for så å dele subben så den spiller det som er under. Det er den egentlige meningen med subwoofere. Er faktisk derfor de heter subwoofere. De skal spille frekvensene som er for lave for fronthøyttalerne. Å bruke subwoofere til vanlig bass for så å bruke noen små fronthøyttalere er noe kjipinger pleier å gjøre. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Se i menyene til Pioneeren om du kan velge høyttalerstørrelse (sett til large), eller om du finner HPF (High Pass Filter) noe sted og skru det av. På mange forsterkere/recievere kan du velge "small" på høyttalerstørrelse for å ikke sende bass til fronthøyttalerne. Hadde samme problem selv.

Forøvrig bør du sette CV-ene til å spille den bassen de kan for så å dele subben så den spiller det som er under. Det er den egentlige meningen med subwoofere. Er faktisk derfor de heter subwoofere. De skal spille frekvensene som er for lave for fronthøyttalerne. Å bruke subwoofere til vanlig bass for så å bruke noen små fronthøyttalere er noe kjipinger pleier å gjøre. :p

Hmm fikk noen ideer nå, skal sjekke ut litt imorgen hvilke justeringer jeg kan gjøre (vil ikke vekke naboene hehe). Jeg har satt de på Large, men opplevde en slags bug tidligere, så det kan hende at de må stå på large samtidig som de er satt i en annen "modus", får prøve meg frem.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Det er på grunn av at Pioneeren ikke leverer noe effekt, den trekker 245 W fra strømnettet fordelt på 7 kanaler - det cpu og annet dill dall sitter du igjen med maks 30 W per kanal noe som ikke er nokk til å dra høyttalerne.

Hmm, det høres jo logisk ut, men er den ikke designet slik at den sender alt på stereo hvis bare stereo er koblet til? Går det ikke ann å gjøre noe med det?

Uansett, den gamle stereoen jeg prøvde (http://www.finn.no/finn/torget/annonse?editAd=true&finnkode=43409925) er bare på 30W rms per kanal. Og den hadde dyp bass.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Du vil kanksje ikke ha alle frekvensene til fronthøytalerene når du har sub; det blir i tilfelle dobbel-bass (om du setter fronthøytalere til large). Se heller på cross-over innstillingen.

Subwoofer er frakoblet og satt til "off" i speaker setup. front er satt til Large, center er "off", surround er "off".

Crossover så har jeg prøvd ulike verdier mellom 80-200Hz, denne må kanskje lavere når jeg ikke har sub koblet til?

Lenke til kommentar

Når du kjøper en forsterker se aldri på hva produsenten/selger sier at den kan levere men hva den trekker fra strømnettet.

En moderne surround forsterker trenger gjerne opp mot 30 W for CPU,display og andre funksjoner, forsterkerdelen på en god forsterker er sjelden over 60-70% det finnes fuske metoder som øker virkningsgraden men det går ut over lydkvaliteten.

Lenke til kommentar

Du vil kanksje ikke ha alle frekvensene til fronthøytalerene når du har sub; det blir i tilfelle dobbel-bass (om du setter fronthøytalere til large). Se heller på cross-over innstillingen.

Subwoofer er frakoblet og satt til "off" i speaker setup. front er satt til Large, center er "off", surround er "off".

Crossover så har jeg prøvd ulike verdier mellom 80-200Hz, denne må kanskje lavere når jeg ikke har sub koblet til?

Om du har sub til off; så skal ikke large eller small på høytalere bety noe. Da blir alt kjørt ut til høytalerene. Da er det mangel på effekt i forsterker som skaper problemet ditt.

Edit:

Eventuelt at en eller annen innstillng/filter står på (Pioneer) som ødelegger.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Ja du skal ha dyp bass uansett. Du vil bare ikke få den like høyt som med en sterkere forsterker. Den er oppgitt til 80W+80W fra 20Hz og oppover.

Bruker du kun 2 kanaler (stereo) så har den logisk nok mer effekt tilgjengelig på hver kanal enn om du bruker 7.

Det jeg også synes er helt logisk og på sin plass.

Jeg får undersøke innstillingene enda litt nøyere imorgen, nå har jeg ihvertfall en litt bedre pekepinn på hvor jeg bør tukle.

Om du har sub til off; så skal ikke large eller small på høytalere bety noe. Da blir alt kjørt ut til høytalerene. Da er det mangel på effekt i forsterker som skaper problemet ditt.

Tror du at det kan være som Maxopp sier at effekten splittes ut på kanaler som ikke er i bruk når jeg kjører et stereo-oppsett?

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Du har ikke blandet + og - på en av høytalerene da?

Edit:

Om det går i motfase blir det veldig lite igjen av bassen der høytalerene overlapper (vanligvis der man sitter).

Nei, og jeg har koblet om mange ganger uten å få bass utenom den gangen jeg koblet de til TEAC-en.

7e1e41a5be9f0edec61d918a52fab6e1.png

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Polaritet (pluss/minus) er også viktig ja. Og kanaler som ikke er tilkoblet noe kan ikke trekke noe effekt.

X-over burde du kunne sette til Disable eller så lavt som mulig. 80Hz er alt for høyt.

Laveste er 50Hz, men heller ingen nevneverdig forskjell.

Lenke til kommentar

Polaritet (pluss/minus) er også viktig ja. Og kanaler som ikke er tilkoblet noe kan ikke trekke noe effekt.

X-over burde du kunne sette til Disable eller så lavt som mulig. 80Hz er alt for høyt.

Laveste er 50Hz, men heller ingen nevneverdig forskjell.

Rimelig sikker på at denne innstillingen ikke brukes om sub er slått av i meny.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Veldig merkelig. Jeg har noe av de samme instillingene på min (NAD) og der er det "Speaker Size" som avgjør om frontene får bass. Jeg har dog litt problemer hvis jeg bruker digital-inngang (coax/fiber) med at jeg ikke får bass i sub. :p

Jeg kjører lyd over optisk kabel, kan det ha noe å si?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...