dan83 Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 hei vurderer å besøke Oppkuven-Smeddalen naturreservat i nordmarka i slutten av mai, men må derimot være via sykkel. Lurer derfor på om det er overkommelig å sykle fra sognsvann til reservatet? Hvor langt tid vill dette eventuelt ta og er det skiltet? Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Hadde jeg vært deg ville jeg begynt sykkelturen fra Bogstad camping. Følg sørkedalsveien innover mot sørkedalen - asfaltert vei i landlige omgivelser. Fra Skansebakken går det grusvei hele veien til Heggelia. Derifra er det kort vei til Oppkuven. Går skiløype dit på vinteren, hvordan det ser ut om sommeren er jeg usikker på. Går bilvei inn til Heggelia, men denne tror jeg kommer fra Hønefoss - som er i motsatt retning. Edit: Eventuelt kan du sykle fra Songsvann via Ullevållseter, Tryvannstua og over til Bogstad, for så å følge løypen jeg nevnte tidligere. Hele løypen her, en vei, vil være omlag 30-25 km, tror jeg. Skulle det bli for mye å sykle tilbake igjen går det buss fra Sørkedalen til Røa - hvor du har buss og T-bane til byen. Endret 13. januar 2015 av joneug Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 13. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2015 Hadde jeg vært deg ville jeg begynt sykkelturen fra Bogstad camping. Følg sørkedalsveien innover mot sørkedalen - asfaltert vei i landlige omgivelser. Fra Skansebakken går det grusvei hele veien til Heggelia. Derifra er det kort vei til Oppkuven. Går skiløype dit på vinteren, hvordan det ser ut om sommeren er jeg usikker på. Går bilvei inn til Heggelia, men denne tror jeg kommer fra Hønefoss - som er i motsatt retning. Edit: Eventuelt kan du sykle fra Songsvann via Ullevållseter, Tryvannstua og over til Bogstad, for så å følge løypen jeg nevnte tidligere. Hele løypen her, en vei, vil være omlag 30-25 km, tror jeg. Skulle det bli for mye å sykle tilbake igjen går det buss fra Sørkedalen til Røa - hvor du har buss og T-bane til byen. ok, men vet du om det er bra skiltet frem til naturreservatet? Trenger jeg kart for å klare å finne frem? Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Kommer ann på hvilken løype du velger. Er skiltet fra sognsvann til ullevållseter, derifra er det skiltet til Tryvannstua - og derifra skiltet til Bogstad. Derifra følger du asfaltveien innover til veis ende. Fra Skansebakken er det skiltet til Heggeli. Derifra er det kun tre innfallsårer, den du kom fra - en som går i retning hønefoss og den som går mot oppkuven. Skulle du slite med å finne frem er det bare å spørre de du møter - folk er veldig behjelpelige og imøtekommende når de er ute i skog og mark Lenke til kommentar
johome Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) På denne tiden av året vil jeg helt klart ha valgt østsiden/solsiden av dalen da den tørker opp raskere enn de andre alternativene.Ikke noe moro å sykle i grusveg som er gjennombløt.Hvis du tar utgangspunkt i Bogstad camping , så sykler du ca 7-8 km innover til du kommer til Sørkedalen skole ( er også kirke + en liten nærbutikk i veikrysset )Ta til høyre og når du har krysset elva ta du 90 grader til venstre.Sykle så noen hundre meter oppover til du kommer til bommen.Like etter bommen tar du til venstre i krysset , og følger grusveien ca 5 km til du får et vann på venstre side.Sykle så ca 1.5 km og ta til høyre i krysset mot Oppkuven.Når veien butter bør du legge fra deg sykkelen og følge stien mot Oppkuven.Og ja, som du skjønner så er det faktisk litt kronglete å finne frem , så kart bør du ha med deg.Legger ved et kart av siste delen + Google maps ( zoom inn og trykk på de røde boblene )Kart Google maps Endret 14. januar 2015 av johome Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 ok, takker for svarene. Tittet litt mer på google earth nå og kan si meg enig at det virker lettere å sykle fra bogstad camping. Men da er spørsmålet, er det mulig å komme seg ditt via t-banen eller buss fra sentrum? Har dessverre ikke bil eller mulighet for å kjøre =) Har også vurdert å ta en tur til østmarka naturreservat, så kanskje dette området er lettere tilgjengelig hvis man ikke har bil? Målet med turen min, er nemlig å oppleve meget gammel skog og fotografere denne på best mulig måte! Noen som har noen meninger om hvilke av disse to naturreservatene som har størst andel av meget gammel skog? Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Ta T-banen til Røa så er du 2 km unna. Det er det enkleste. Eventuelt kan du ta buss 32 og 45, begge stopper ved Bogstad Camping. Vet ikke hvor du bor i byen - men er sykkelvei langs Sørkedalsveien hele veien fra Majorstuen til Røa - derifra er det, som sagt, kort vei til Bogstad og Sørkedalen. Majorstuen til Røa er unnagjort på omlag 20 minutter på sykkel - 10 med bane. Lenke til kommentar
johome Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Du kan ta T-bane ifra ifra sentrum til Røa . Fra Røa er det ca 2 km til Bogstad camping. Det går også buss innover Sørkedalen. Husker ikke hvilken rute eller hvor ofte , da jeg ikke bor i området lengre. Hvis du driver og trimmer kan allerede nå sykle fra Bogstad camping og innover til skolen - videre oppover er det brøytet helt til bommen ( hvis jeg ikke husker feil da ) Edit: joneug kom meg i forkjøpet Endret 14. januar 2015 av johome Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Buss 41 - går en gang i timen, sirkus. Denne strekningen klarer du fint å sykle og er kanskje en av byens fineste og mest landlige landeveier. Kun mindre bakker og kneiker. Lenke til kommentar
johome Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Har også vurdert å ta en tur til østmarka naturreservat, så kanskje dette området er lettere tilgjengelig hvis man ikke har bil? Målet med turen min, er nemlig å oppleve meget gammel skog og fotografere denne på best mulig måte! Noen som har noen meninger om hvilke av disse to naturreservatene som har størst andel av meget gammel skog? Østmarka naturreservat er heller ikke spesielt lett tilhjengelig , da det heller mot Øyern området. Har bare vært i nærheten 1 gang via sykkel. Hvis du er ute etter gammel skog , tror jeg at dette området ( innenfor de orange strekene ) i er noe for deg. Tror aldri i livet at det har vært noe slags hogst her , da skogsmaskinene vil slite med å komme til. Her er det en relativt trang dal med bratte sider. Endret 14. januar 2015 av johome Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 ok, supert, da blir det nok t banen til røa, så sykkel derfra.Er jo ikke før om flere mnd, så har god tid til å planlegge. Hvor lang tid tror dere det vill ta sånn ca. å sykle fra bogstad camping og til reservatet? Planen er å ha med utstyr for overnatting, så kommer til å sykle med tung sekk. Bor eller verken kommer fra oslo, så er relativt dårlig kjent i området. Studerer for tiden i bø, så vill bli litt av et prosjekt å frakte med seg både sykkel og sekk på buss, så deretter på t banen. Lenke til kommentar
johome Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Det kommer helt an på formen din. Jeg sykler selv strekningen på drøye timen ( med lett sekk ), men er i brukbar form da jeg sykler opptil flere timer hver eneste dag - gjennom hele året. Strekningen opptil Sørkedalen skole bør egentlig gå radig unna da det nesten er paddeflat. 20 min bør du klare den på. Det er liksom nå det først begynner , da du får ca 8 - 9 km med stort sett sammenhengende klatring. Du skal klatre ca 400 meter før du kommer til stuevannet og det flater ut. 1.5 - 2 timer med klatring så er du der. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Det kommer helt an på formen din. Jeg sykler selv strekningen på drøye timen ( med lett sekk ), men er i brukbar form da jeg sykler opptil flere timer hver eneste dag - gjennom hele året. Strekningen opptil Sørkedalen skole bør egentlig gå radig unna da det nesten er paddeflat. 20 min bør du klare den på. Det er liksom nå det først begynner , da du får ca 8 - 9 km med stort sett sammenhengende klatring. Du skal klatre ca 400 meter før du kommer til stuevannet og det flater ut. 1.5 - 2 timer med klatring så er du der. ok, høres bra ut, regner med litt stigning. Er godt trent, men er derimot litt mer bekymret for drikkevann kilder i området? Blir fort tungt og har heller ikke plass til å frakte med vann for 2 dagers bruk+. Er det mye bekker i området med rent vann? Lenke til kommentar
johome Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Huff nå spør du om ting som jeg nesten aldri legger merke til da jeg alltid har med nok drikkevann på flasker. Sjekket defor kartet oppover dit og fant 7-8 bekker fra bommen og til reservatet. Er helt sikkert flere. Kvaliteten på vannet vet jeg ingenting om , men du overlever sikkert ..... Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Huff nå spør du om ting som jeg nesten aldri legger merke til da jeg alltid har med nok drikkevann på flasker. Sjekket defor kartet oppover dit og fant 7-8 bekker fra bommen og til reservatet. Er helt sikkert flere. Kvaliteten på vannet vet jeg ingenting om , men du overlever sikkert ..... ok, jeg får gjøre litt mer research på området, hvis du ikke kjenner noen som kan svare sikkert? Er egentlig ganske avgjørende, men man kan vell alltids ta med seg noen slike rense tabletter eller hva det nå kalles? Uansett, takker for hjelpen. Kan nesten ikke vente med å utforske dette området,spesielt smeddalen, som du refererte til. Ut ifra google earth, så virker det som at veien fører direkte til denne dalen, så det er jo perfekt! Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Kullfilter til Camelbac flaske er tingen (egen tut). Tror de skal klare å "rengjøre" 600 liter rent myrvann før de må byttes ut. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Jeg har aldri brukt kullfilter under mine turer i marka, og hittil har jeg ikke opplevd å bli dårlig heller, selv om jeg drikker tildels mye vann direkte fra bekker rundt om i marka.. Jeg prøver dog å holde meg til områdene der det ikke ferdes plagsomt mye folk. Lenke til kommentar
Compoundinterest Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Poenget med kullfilter er at da er du helt sikker. Snakker da om tilfellene der du ikke finner en bekk i nærheten. Da er det greit å vite at du kan drikke brunt myrvann uten bekymringer. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Kullfilter er vel ingen garanti i det hele tatt etter hva jeg har lært, men det fjerner lukt, smak og farge relativt effektivt.. For å fjerne koliforme bakterier er det vel ultraviolett lys, osmose og koking som er aktuelle rensemetoder.. Dette ut fra hva jeg har lært om renseanlegget i ei hytte jeg er med å drive. Koliforme bakterier er noe man helst vil unngå i drikkevann, rett og slett fordi man kan bli skikkelig dårlig av det.. Jeg har dog aldri bekymret meg veldig, og tenker at lukt, smak og farge er noe det er av vann i naturen uansett. Det anbefales gjerne å være forsiktig med å drikke vann i naturen i de områder det er svært mye dyr (eksempelvis hvis bekken renner gjennom et beite for husdyr bør man holde seg unna vann fra den bekken) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå