Knutgrus Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Da var det dags. Min 5 år gamle maskin er klar for utskifting. i3-540 og 5850 viker for noe litt kraftigere. Bruksområde blir variert. Per i dag kun spill. Mest BF4. Noe fotofipling. Til sommeren blir det noen timer med større bildefiler (kommer an på hva canon lanserer kamera i 40-50 mp-området). Når den ikke brukes av meg, kan den folde Nå kunne jeg sikkert kommet langt med en i5-4690k og 970 sli (som sikkert mange vil anbefale). Grunnen til at jeg går så kostbart til verks er hovedsakelig en .... kall det gladmelding fra bilverksted. Så for meg at nåværende bil var klar for spikerpressa. Men etter EU-kontroll fant jeg ut det er greiest å reparere bil for 10k fremfor å kjøpe en til 250-300k (som siden jeg stort sett sykler til jobb, blir stående ubrukt i garasjen). Tidenes avsporing... Da blir det leketøy og pusse opp loft til lekerom. Foreløbig liste (en del basert på lagerstatus i dag. Bestiller antageligvis på onsdag (14.01.15): https://prisguiden.no/liste/152151/simple Prosessor: Intel Core i7 5960X -Holder det med 5930k? 5920k? (Se hovedkort). Skjerm: Asus ROG Swift PG278Q -Ferdig snakka... Kommer til å skaffe en skjerm til med tanke på redigering, men det blir ikke nå. Skjermkort: 2x EVGA GeForce GTX 980 Superclocked -Tilbud på komplett i januar. Eneste grunn til dette valget. Kommer ikke til å gå for vannkjøling enda. (Se prosessorkjøler). Hovedkort: Asus Rampage V Extreme -Er det lurt å spare noen kroner her? Kommer til å bruke kabel for nettverk. 2xSSD og 1 snurredisk, samt lyd. Muligens ssd over pci etter hvert. Usikker løsning. Minne: Kingston HyperX Predator DDR4 2400MHz 16GB -Valgt ut ifra pris og tilgjengelighet. (Se prosessorkjøler). Strømforsyning: Corsair HX1000I -Denne er kanskje ikke det beste valget i mitt tilfelle. Håper 1000w holder til fremtidig bruk. Kommer nok ikke til å bikke 60% belastning nå. SSD: Crucial MX100 SSD 256GB -Billig og helt grei. Kabinett: Fractal Design Define R5 -Muligens i minste laget. Men ønsker helst ikke noe større kasse. Brønnene for HD'er går ut for å få best mulig luftgjennomstrømning. Mulig den ene snurredisken får bli ekstern (HD brukes til bildelager. Med en ekstern backup i tillegg). Prosessorkjøler: Noctua NH-D15 -Denne blir midlertidig (2-3 mnd). Jeg har aldri forsøkt vannkjøling. Tør ikke det med en gang på dette bygget. Føler det er tryggere med luft enda. Teste om alt fungerer skikkelig og før jeg begir meg ut i ukjent territorie. Om 2-3 måneder vil loftet bli ferdig. Hvordan lufting blir der oppe planlegges. Men om jeg får det til som jeg vil, laget til for å direkte kjøle ned radiator til kommende EK-Loop hvor radiatoren muligens blir stående utenfor pc'n. Er redd for om jeg går for (eks.) H110 eller no, dropper jeg alle planene om å sette sammen egen vannkjøling. (Det er klart - er jeg misfornøyd med klokken jeg får, er det rakt å kjøpe seg no vann!!). Med denne kjøleren vil jeg ikke kunne bruke øverste pci-spor. Har dette noe å si? Den ene vifta må plasseres litt høyere opp fra hovedkortet for å komme få plass til minnebrikker. Tar vel også med noen ekstra kabinettvifter. Har satt opp liste ut ifra å handle fra Komplett. De har en lettvint måte å levere hit på. Samt veldig fornøyd hvordan tidligere handler/returer har blitt håndtert. Men jeg er også fan av "support your local DJ" - så kanskje ta seg en tur innom DI her i Trondheim. Takk for at du tok en titt. Og hjertelig takk om du har noen tips/anbefalinger du tar deg bryet med å nevne i en kommentar! Redigert: Fetet opp varene. Endret 13. januar 2015 av Knutgrus Lenke til kommentar
Dovakin Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Når du først kjører på såpass med full pupp på det aller meste så kunne du vurdert Samsung 850 Pro SSD? På effective speed så er 850 Pro rangert som nr 1 mens MX100 er 30 (79% av 850 Pro). Kanskje ikke stor nok forskjell for mange (?), men siden det meste andre er valgt fra øverste hylle.. http://ssd.userbenchmark.com/ Jeg er mye mer fornøyd med Corsair 550D kabinett enn jeg var med Fractal Design R3, men R5 er sikkert oppgradert på en del områder... Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Takk for input, og en kjekk link ! Laber skriveytelse vil nok ikke være noe som kommer til å irritere meg. Men du har et poeng ja. Koster ikke mye ekstra Takk for innspill! Lenke til kommentar
johanf Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Helt vill PC. Du har pengene og vil bruke de skjønner jeg, så da skal ikke jeg komme og si at CPUen er overpriset og at det finnes billigere alternativer som yter mer enn godt nok. MEN, hvis du skal drive med fotofikling så er vel mer RAM bedre enn mindre RAM. Vurder 32GB, sier nå jeg. Also, det ser ut til at du har to PSUer i lista di. Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Takk for innspill Bestiller nå. Skal passe på å få med bare en PSU Ett hakk ned på cpu og ett hakk opp på minne. Sikkert ikke en dumt det Joda... pengene er der... Men veier alltid opp bruk mot kostnad. Om 5 år vil jeg nok sette mer pris på at jeg prioriterte akkurat det takvinduet jeg ville ha på loftet, fremfor en gamingpc som har støvet ned... (foldet på seg en dobbel strømregning ) Lenke til kommentar
The mystical forest Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Hvis du ikke har bestill enda... hva med en større ssd kanskje mx100 512GB .?Og hvis du vurderer vannkjøling trenger du vel ikke å bruke så mye på cpu kjøler nå ? (d15 er uansett en bra kjøler da )Det også litt å spare på HK som nevnt, er litt opp til deg om du får nytte av all funksjonaliteten da Ellers ser det ganske bra ut Endret 14. januar 2015 av The mystical forest Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Dette blir litt prosjektmorro på sikt Jeg har bestilt nå. Det ble med 256GB. Jeg har en til fra før, så det blir nok ikke fullt med det første. SSD blir brukt til spill, samt mellomlagring av bilder fra kamera før de går til backup. En intern og 2 ekstern snurredisk. Skulle behovet for raskere disk melde seg får det bli raid senere Får se hvordan ting fungerer med D15. Håper det blir greit nok. Mulig prosjektet med vannkjøling får vente litt. Det blir uansett etter loftet er ferdig (kanskje legge inn vann fra badet? ) Og når jeg bytter ut prosessorkjøler vet jeg at jeg får brukt den til andre ting senere. Derfor jeg tillot meg å gå for den Ble hovedkortet jeg nevnte. Blir jo muligens i meste laget, men "better safe than sorry" Da er det bare å glede seg til frustrasjonen som kommer når ting ikke fungerer! ...helt til alt blir i orden! Lenke til kommentar
The mystical forest Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Det må nå bli en bra pc det er da .Du får lykke til, håper du blir fornøyd! (med de delene bør du nesten det ) Endret 14. januar 2015 av The mystical forest Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Ja, det håper jeg og Det eneste må være at det kosta litt mer enn det smakte (det er jo mye penger det er snakk om...)! Men håper den holder i noen år! Endret 14. januar 2015 av Knutgrus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå