Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

PS3 kontroller levetid


Dapp47

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-182691

 

"Med tanke på at en håndkontroller brukes fysisk, så kan de ikke anses å ha en livslengde på 5 år"?

 

Hvis de bruker det som argument i FTU, vil de tape så det holder.

 

Datamaskiner, kamera, mobil - alt brukes fysisk, men har likevel en reklamasjonsrett på fem år.

 

Om det er en slitasjefeil, som de sier, er en annen sak. Det kan selvsagt være tilfellet.

 

Men uansett, var ikke her saken at de nektet å ta i mot håndkontrolleren, og ikke at de nektet at det var en reklamasjonssak?

Det er en vesentlig forskjell på hvordan man håndterer et kamera og en mobil sammenlignet med en håndkontrolleren. Håndkontrolleren utsettes for vesentlig hardere belastning, ved at man trykker hardt på den fra alle mulige vinkler. Videre er den mye billigere enn både kamera og mobiltelefon, hvilket nok har en viss innvirkning på byggekvaliteten.

Playstation-kontrollere er særs dyre i sammenheng med hva slags teknologi de inneholder i forhold til mobiler og kameraer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

"Med tanke på at en håndkontroller brukes fysisk, så kan de ikke anses å ha en livslengde på 5 år"?

 

Hvis de bruker det som argument i FTU, vil de tape så det holder.

 

Datamaskiner, kamera, mobil - alt brukes fysisk, men har likevel en reklamasjonsrett på fem år.

 

Om det er en slitasjefeil, som de sier, er en annen sak. Det kan selvsagt være tilfellet.

 

Men uansett, var ikke her saken at de nektet å ta i mot håndkontrolleren, og ikke at de nektet at det var en reklamasjonssak?

Det er en vesentlig forskjell på hvordan man håndterer et kamera og en mobil sammenlignet med en håndkontrolleren. Håndkontrolleren utsettes for vesentlig hardere belastning, ved at man trykker hardt på den fra alle mulige vinkler. Videre er den mye billigere enn både kamera og mobiltelefon, hvilket nok har en viss innvirkning på byggekvaliteten.
Playstation-kontrollere er særs dyre i sammenheng med hva slags teknologi de inneholder i forhold til mobiler og kameraer.

Helt enig. Dessuten må man også ta i betraktning hva produktet er laget for å brukes til. Til sammenligning har jeg 4 kontrollere som alle er brukt i mer enn 5 år, ingen av de har feil.

 

Det er uansett en provoserende fremgangsmåte Cdon bruker her, det er typisk utmattelsestaktikk og sier mye om de som firma. Takk til ts som orker å ta dette videre og som deler dette med oss. Har selv dårlig erfaring med deres KS og har ikke brukt de på over 5 år, kommer mest sannsynlig aldri til å gjøre det igjen heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Høyesterett har bestemt at en mobiltelefon skal holde i 3-4 år. Ikke 5. Fristen for å reklamere er derimot 5 år. Så med utgangspunkt i høyesterett opererer FTU med at mobiltelefoner skal vare i 3,5 år.

Hvis noe skal holde i over 3 år så skal reklamasjonsretten gjelde fem år.

Lenke til kommentar

 

Høyesterett har bestemt at en mobiltelefon skal holde i 3-4 år. Ikke 5. Fristen for å reklamere er derimot 5 år. Så med utgangspunkt i høyesterett opererer FTU med at mobiltelefoner skal vare i 3,5 år.

Hvis noe skal holde i over 3 år så skal reklamasjonsretten gjelde fem år.

 

Nei, reklamasjonsfristen løper først ut etter fem år. Men at en ting blir ødelagt etter 3,5 år trenger ikke være en mangel, og da når du ikke frem med noe mangelskrav.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Høyesterett har bestemt at en mobiltelefon skal holde i 3-4 år. Ikke 5. Fristen for å reklamere er derimot 5 år. Så med utgangspunkt i høyesterett opererer FTU med at mobiltelefoner skal vare i 3,5 år.

Hvis noe skal holde i over 3 år så skal reklamasjonsretten gjelde fem år.

 

Nei, reklamasjonsfristen løper først ut etter fem år. Men at en ting blir ødelagt etter 3,5 år trenger ikke være en mangel, og da når du ikke frem med noe mangelskrav.

 

 

Men nå er saken min at CDON nekter å ta imot min reklamasjon. - Dette er noe de er nødt til. Og jeg kunne forstått om det var en knapp som var ødelagt, men her er det at kontrollen ikke vil koble seg til noen PS3'er. Og skal jeg være ærlig så spiller jeg så og si aldri playstation, denne har kanskje vært brukt rundt 40 timer. (Dog vet jeg dette ikke er noe jeg kan bevise så det er urelevant til jussen.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men nå er saken min at CDON nekter å ta imot min reklamasjon. - Dette er noe de er nødt til. Og jeg kunne forstått om det var en knapp som var ødelagt, men her er det at kontrollen ikke vil koble seg til noen PS3'er. Og skal jeg være ærlig så spiller jeg så og si aldri playstation, denne har kanskje vært brukt rundt 40 timer. (Dog vet jeg dette ikke er noe jeg kan bevise så det er urelevant til jussen.)

Nei, det er ikke noe de er nødt til. De kan hevde at den feilen du beskriver ikke er en mangel. Da har de ingen forpliktelser. Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke noe de er nødt til. De kan hevde at den feilen du beskriver ikke er en mangel. Da har de ingen forpliktelser.

Det er likevel noe som skurrer her.

 

Først nekter de å ta i mot da garantien har gått ut. De nevner ikke noe om reklamasjonsrett.

 

Så nekter de å ta i mot da de krever at reklamasjonssaker rettes direkte mot Sony. Det sies ingen ting om levetid, faktisk sier de indirekte at reklamasjonsretten fortsatt gjelder så lenge han sender inn til Sony selv.

 

Til slutt nekter de å ta i mot fordi de hevder at tingen ikke er ment å vare så lenge og hevder at det er slitasje uten å ha sett kontrolleren.

 

De endrer grunn hele tiden for å slippe å ta i mot kontrolleren.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Liten oppdatering i saken er mailkorrespondanse mellom CDON og forbrukerrådet hvor jeg kun er i kopi:

 

CDON:

Hej

 

Vad använder ni för grund för att komma fram till att en handkontroll ska ha 5 års reklamationsrätt. Gör ni tester som visar detta eller är den teoretisk teori? Det hade underlättat vårt beslut både i detta ärende och i framtida.

 

Forbrukerrådet:

 

Hei,

 

Vår vurdering baserer seg ikke på en produkttest, men en konkret vurdering av hvor lenge en alminnelig forbruker kan forvente at produktet varer ved vanlig bruk, jf. Ot.prp.nr. 44(2001-2002) s. 182-183. Lovens forarbeider presiserer dessuten at eventuell tvil skal falle til fordel for 5 års fristen. Etter vår vurdering må en forbruker kunne forvente at en PS-kontroll varer vesentlig lenger enn 2 år ved vanlig bruk. Det finnes ingen FTU-praksis som knytter seg til dette konkrete produktet, men vi mener at f.eks. reklamasjonstiden til en mobiltelefon (5 år) er sammenlignbar.

Lenke til kommentar

Elsker at forbrukerrådet har tatt skikkelig tak i saken! Og jeg er helt enig med dem, og uenig med herr brun: Ved normal belastning er det ingen grunn til at en spillkontroller skal vare under fem år (eller 10 år etter min mening, men det er egentlig irrelevant). Jeg har kontroller til Nintendo GameCube som er kjøpt i 2003 som fortsatt fungerer akkurat som den gjorde da den var ny.

 

At folk behandler kontrollene hardt og voldelig er en annen sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...