Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

PS3 kontroller levetid


Dapp47

Anbefalte innlegg

Hva Sony velger å gjøre ovenfor sine forhandlere endrer ikke forbrukers rettigheter ovenfor selger. Så surt for CDON.COM dersom de har så lite forhandlermakt ovenfor Sony, men det er da de som må ta støyten for det. Ikke kjøper/forbruker.

 

Og de kan gjerne trekke ut tiden om de ønsker det fordi Sony ikke lenger har samme rutine som før. Det eneste de da gjør er å skyte seg selv i foten da avhjelp(i reklamasjonstiden) skal gjennomføres innenfor rimelig tid for forbrukeren. Rimelig tid anses å være 4-5 uker fra du sendte varen inn. Noe lenger om du har fått eller blitt tilbudt lånegjenstand.

 

Så spørsmålet blir, når reklamerte du og sendte varen inn til CDON.COM?

 

Har jo ikke fått sendt den inn enda da de ikke vil ta imot min reklamasjon.

 

Klagde førstegang 12.01. Den 13 fikk jeg så beskjed om at garantien hadde gått ut og at de ikke kunne hjelpe meg.

 

Spørsmålet mitt blir da: Kan de fortsette sånn de gjør nå å fortsette å dytte ansvaret over på Sony og ikke gidde å ta imot reklamasjonen min uten konsekvenser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, problemet er at du ikke får gjort så mye enda så lenge selger er så lite medgjørlig.

 

Når du er oppe i fem uker siden du reklamerte til selger så kan du kreve heving av kjøpet. Sannsynligheten for at de aksepterer dette uten videre er særdeles liten. Så det beste kortet du har er forbrukerrådet og deretter forbrukertvistutvalget.

 

Bruk facebook. De har ei åpen side du bør kunne kommentere saken din på.

Lenke til kommentar

Nei, problemet er at du ikke får gjort så mye enda så lenge selger er så lite medgjørlig.

 

Når du er oppe i fem uker siden du reklamerte til selger så kan du kreve heving av kjøpet. Sannsynligheten for at de aksepterer dette uten videre er særdeles liten. Så det beste kortet du har er forbrukerrådet og deretter forbrukertvistutvalget.

 

Bruk facebook. De har ei åpen side du bør kunne kommentere saken din på.

 

Hm, betalte 366,- kr for kontrollen. Ifølge Prisjakt.no finnes det ikke noe billigere enn 389,- så heving av kjøpet er jeg ikke interessert i. Vil isåfall ha dekt mellomlegget for en ny kontroll ett annet sted. (Dette er absolutt en prinsipp sak, ikke noe annet enn det.) Har alt bestilt en ny PS3 kontroll.

 

Skal sende de en mail tilbake hvor jeg kjefter litt å ber om at de videresender mailen til noen som faktisk forholder seg til lovverket.

 

Saken er jo alt sendt til forbrukerrådet så venter på svar fra de.

 

Skal se om jeg prøver meg på Facebook, ikke så veldig glad i å bryte ut med sånt der.

Lenke til kommentar

Nei, problemet er at du ikke får gjort så mye enda så lenge selger er så lite medgjørlig.

 

Når du er oppe i fem uker siden du reklamerte til selger så kan du kreve heving av kjøpet. Sannsynligheten for at de aksepterer dette uten videre er særdeles liten. Så det beste kortet du har er forbrukerrådet og deretter forbrukertvistutvalget.

 

Bruk facebook. De har ei åpen side du bør kunne kommentere saken din på.

 

Forstår jeg det forresten rett da jeg leser §27 riktig:

 

"Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse."

At når de refererer til §15 - g så refererer de til dette?:

g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

 

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34

 

Eller kan de faktisk referere til Sony og at jeg skal føre reklamasjonen min der?

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

Selger(cdon) kan ikke kreve at du tar dette med leverandør/produsent. Men du som forbruker kan velge hvilket kjøpsledd du vil reklamere til.

 

Å henvise til §15g virker ganske så håpløst da det er snakk om eiendomsrett/panterett. Sony har ingen av delene i kontrolleren din.

Lenke til kommentar

Når eg ser på facebook siden til CDON så stusser eg litt på hva det er de driver med. Antall dårlige tilbakemeldinger der om stort sett gjentakende tema/problemer var litt skremmende.

 

Sendte de denne mailen:

 

Hei,

 

 

 

Nå må dere skjerpe dere. Først og fremst ønsker jeg at dere videresender denne mailen til noen litt høyere i bedriften deres som faktisk forholder seg til lovverket.

 

 

 

Og Hvordan kan dere som en seriøs Norsk bedrift prøve å fraskrive dere alt ansvar bare fordi dere har en dårlig deal med deres forhandler? Jeg har kjøpt ett produkt av dere, ikke Sony. Forventer at dere tar imot reklamasjonen min å behandler den etter forbrukerkjøpsloven som alle Norske bedrifter som opererer i det Norske marked plikter å følge.

 

 

 

Saken blir snart tatt ut i sosiale medier.

 

 

 

Mvh

 

 

 

 

Fikk så denne i retur relativt kjapt etterpå.

 

 

 

 

Hei!

 

Vi kan dessvärre inte göra mer för dig i detta ärende utan om du inte finner dig vara nöjd med hanteringen av ärendet ber vi dig ta ärendet vidare till förbrukarrådet så får dem komma med ett utlåtande i detta ärende.

 

Med vennlig hilsen

 

Anders

 

Lenke til kommentar

Det kunne kanskje være verdt å nevne dette for Sony også, om ikke annet for å få oppklart hvorvidt de faktisk nekter å bistå ved reklamasjoner som er utenfor egenbestemt garantitid. Det er jo i så fall ikke helt heldig, og i motsatt tilfelle vil de sikkert være interessert i å vite at CDON skylder på dem.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Morro at dere følger med. Jeg bryr meg ikke lenger om kontrollen da jeg for lengst har bestillt meg en ny. Dette er blitt en sak jeg synes er spennende, og vil se hvor mye makt de store produsentene faktisk har mot den "lille" forbruker.

 

Skal ta kontakt med Sony, men ikke helt enda.

Lenke til kommentar

Oppdatering i saken:

 

Forbrukerrådet ringte å fortalte at de skulle ta kontakt med CDON. De hadde en egen kontaktperson der? Er dette normalt? :tease: Hun fra forbrukerrådet virket litt skeptisk da produktet var 3 år men hun sa produktet hadde 5 års reklamasjonsrett.

 

CDON har nå mottat min klage via forbrukerrådet og er pliktige til å svare innen 27.01.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Står 100% bak deg i å stå på krava her og gjøre det til en prisippsak når det først ble som det ble - men på generelt grunnlag vil jeg si at i min erfaring er det myye lettere å ta ting direkte med produsent når de først har en norsk avdeling.

 

Jeg har reklamert på TV til Philips, telefon til Huawei, vaskemaskin til Samsung, kaffetrakter til Wilfa, printer til HP osv osv - og det blir nesten alltid ordnet opp i saken uten videre forvikling.

Grunnen til at jeg gjerne oppsøker produsent direkte(og da gjerne typisk "teknisk avdeling") er fordi jeg vil snakke med noen som forstår produktet, ikke en skoleelev på den lokale elektrosjappa som uansett bare ender med å kontakte produsent uka etter.

Jeg vil ha svar fra kompetente mennesker, og jeg vil ha rask og mest mulig direkte behandling - det får man nesten alltid ved å gå direkte til produsent. Ytterst sjeldent at de ber deg ta det via salgssted.

Lenke til kommentar

Står 100% bak deg i å stå på krava her og gjøre det til en prisippsak når det først ble som det ble - men på generelt grunnlag vil jeg si at i min erfaring er det myye lettere å ta ting direkte med produsent når de først har en norsk avdeling.

 

Jeg har reklamert på TV til Philips, telefon til Huawei, vaskemaskin til Samsung, kaffetrakter til Wilfa, printer til HP osv osv - og det blir nesten alltid ordnet opp i saken uten videre forvikling.

Grunnen til at jeg gjerne oppsøker produsent direkte(og da gjerne typisk "teknisk avdeling") er fordi jeg vil snakke med noen som forstår produktet, ikke en skoleelev på den lokale elektrosjappa som uansett bare ender med å kontakte produsent uka etter.

Jeg vil ha svar fra kompetente mennesker, og jeg vil ha rask og mest mulig direkte behandling - det får man nesten alltid ved å gå direkte til produsent. Ytterst sjeldent at de ber deg ta det via salgssted.

 

Forstålig dette. Jeg har ikke noe problem med å gå rett til Sony, og hadde det vært noe jeg faktisk måtte ha nytt hadde jeg alt gjort det. - Men denne saken ser jeg på som både morsom og lærerik. Samtidig synes jeg det er helt feil at en bedrift som CDON skal lure kundene sine på denne måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk da en mail fra forbrukerrådet som de hadde videresendt fra CDON. Den lyder som følger:

 

CDON AB:s yttrande angående anmälan från Marius Kristiansen, ref: 15/374-2
Vi har mottagit en kopia av klage från XXXX XXXX enligt referens ovan.
Vi motsätter oss helt anmälarens krav och samtliga yrkanden. Förklaring till vår inställning
finns redovisat nedan.
Ärendet i korthet;
• Kund köper en Dualshock 3 av oss 2011-11-22.
• Kunden kontaktar oss (2015-01-12) att produkten inte fungerar som den ska. ”Denne
nekter nå å koble seg til noen playstation. Jeg har prøvd flere playstationer, flere
kabler å har selfølgelig prøvd å resette kontrollen.”
• Vi meddelar kunden att då produkten är köpt 2011-11-22 så har garantin på 1år
förfallit.
• Kunden menar då att han vill använda reklamationsrätten.
Vi motsätter oss helt anmälarens krav med hänvisning till;
• Produkten är köpt 2011 och kunden reklamerar produkten 2015, hade detta rört sig om
ett fabrikationsfel som täcks av reklamationsrätten så hade detta felet uppkommit
tidigare. Vi anser att detta är en förslitningskada som inte täcks av reklamationsrätten.
Det finns inte heller någon lag som ger handkontroller 5års reklamationsrätt utan de
ska då falla under den normala reklamationsrätten som är 2år. Med tanke på att
handkontroller används fysiskt så kan det inte anses att de ska ha en livslängd på 5år.
Återkom gärna med frågor samt om någon komplettering behövs såsom kopior på
mailväxling.
Med vänliga hälsningar / Kind regards
Har allerede svart forbrukerrådet at jeg mener at reklamasjonsretten på en kontroll skal være vesentlig lenger enn 2 år da en mobiltelefon blir brukt mye mer og denne har 5 års reklamasjonsrett.
Noen innspill?
Lenke til kommentar

Jeg tenker at du har en ganske dårlig sak. Elektronikk som du presser mellom hendene dine jevnlig slik at det blir påvirket av både trykk og håndsvette, laget i billig plast og med pris på et par hundre kroner. Det slår ikke meg som noe som bør vare vesentlig lengre enn 2 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Med tanke på at en håndkontroller brukes fysisk, så kan de ikke anses å ha en livslengde på 5 år"?

 

Hvis de bruker det som argument i FTU, vil de tape så det holder.

 

Datamaskiner, kamera, mobil - alt brukes fysisk, men har likevel en reklamasjonsrett på fem år.

 

Om det er en slitasjefeil, som de sier, er en annen sak. Det kan selvsagt være tilfellet.

 

Men uansett, var ikke her saken at de nektet å ta i mot håndkontrolleren, og ikke at de nektet at det var en reklamasjonssak?

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Jeg tenker at du har en ganske dårlig sak. Elektronikk som du presser mellom hendene dine jevnlig slik at det blir påvirket av både trykk og håndsvette, laget i billig plast og med pris på et par hundre kroner. Det slår ikke meg som noe som bør vare vesentlig lengre enn 2 år.

 

"Med tanke på at en håndkontroller brukes fysisk, så kan de ikke anses å ha en livslengde på 5 år"?

 

Hvis de bruker det som argument i FTU, vil de tape så det holder.

 

Datamaskiner, kamera, mobil - alt brukes fysisk, men har likevel en reklamasjonsrett på fem år.

 

Om det er en slitasjefeil, som de sier, er en annen sak. Det kan selvsagt være tilfellet.

 

Takk for svar begge to.

 

Etter en tlf fra forbrukerårdet sender de nå en mail til CDON med at forbrukerrådets vurdering er att det er 5 års reklamasjonsrett på dette produktet.

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

"Med tanke på at en håndkontroller brukes fysisk, så kan de ikke anses å ha en livslengde på 5 år"?

 

Hvis de bruker det som argument i FTU, vil de tape så det holder.

 

Datamaskiner, kamera, mobil - alt brukes fysisk, men har likevel en reklamasjonsrett på fem år.

 

Om det er en slitasjefeil, som de sier, er en annen sak. Det kan selvsagt være tilfellet.

 

Men uansett, var ikke her saken at de nektet å ta i mot håndkontrolleren, og ikke at de nektet at det var en reklamasjonssak?

Det er en vesentlig forskjell på hvordan man håndterer et kamera og en mobil sammenlignet med en håndkontrolleren. Håndkontrolleren utsettes for vesentlig hardere belastning, ved at man trykker hardt på den fra alle mulige vinkler. Videre er den mye billigere enn både kamera og mobiltelefon, hvilket nok har en viss innvirkning på byggekvaliteten.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...