Gå til innhold

Trenger hjelp til kjøp av kamera. Under 3000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et systemkamera er å foretrekke!

Er det det ?, i utgangspunktet får du ikke bedre bildekvalitet en det du får ved kjøp av et godt kompaktkamera og skal du bare investere 3000.- blir det enda mindre forskjeller siden objektivene som følger pleier og være av en dårlig kvalitet, og du må lære deg et minimum innen foto for og få et brukbart utbytte av et systemkamera så som blender, lukker, iso og fokuspunkter.

Skal du gjøre andre ting en og bare ta bilder så er et lite kompaktentusiastkamera og foretrekke, ta foreksempel Canon S120 det får du i lomma og tar gode bilder uten altfor mye opplæring.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Bedre enn pocket-kamera" "systemkamera er å foretrekke" også ender du opp på en anbefaling av et pocket-kamera? :roll:

Systemkamera er et utgangspunkt for å bygge videre med objektiver og utstyr. Kitobjektiver er helt greie å starte med.

Bedre bildekvalitet enn pocket-kamera vil jeg anta har både med innstillingsmuligheter, optikk og sensor å gjøre. Sensoren bør være størst mulig, dvs. helst APS-C eller mFT. Kitoptikken er som sagt helt ok utgangspunkt. Alle systemkamera har gode nok innstillingsmuligheter for en som skal begynne med systemkamera. Dvs. de viktige PSAM og gjerne noen flere.

Her er en liste over systemkamera med minimum mFT sensorstørrelse og med en pris inntil 3000 kr. De kriteriene jeg mener er viktigst for videre nedkorting av lista er søkertype (bare skjerm eller skjerm + elektronisk eller skjerm + optisk). Der vil jeg anbefale en av de to sistnevnte, altså ikke bare skjerm. Årsaken til anbefalingen er måten man holder kameraet på.

To konkrete forslag med optisk søker:

Canon 1200D + 18-55mm f/3,5-5,6 III til 2495 kr (det billigste av forslagene)

Nikon D3200 + 18-55mm f/3,5-5,6 VR til 1990 kr (VR = Nikons navn på stabilisering og det er kjekt å ha med)

To konkrete forslag med elektronisk søker:

Sony Alpha A3000 med 18-55mm f/3,5-5,6 OSS til 2743 kr (OSS = Sonys navn på stabilisering)

Panasonic Lumix GH5 med 14-42mm f/3,5-5,6 PZ OIS til 2999 kr (det meste kompakte av forslagene, OIS = Panasonics navn på stabilisering)

Ellers så er bruktmarkedet det stedet du får klart mest bildekvalitet for 3000 kr. Det er foto.no og finn.no som gjelder.

Har du noen flere ønsker til kameraegenskaper eller type bilder du vil ta der pocketkameraet ikke henger med?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg slår et slag igjen for Canon EOS M, et fabelaktig lite kamera som er om en litt tregt, men fortsatt kababelt til veldig høy bildekvalitet. Kitobjektivet; 18-55mm er det det beste av sitt slag jeg har prøvd sammenlignet med hva Nikon og Canon ellers leverer til sine speilrefleksalternativer. Bytt det ut med 22mm f/2, så har du omtrent det beste 35mm ekvivalent objektiv som finnes til noen cropsystemer. Med 22mm er det også så lite at det fint går inn i en vinterjakkelomme.

Byggekvaliteten på både optikk og hus går helt utenpå alt annet du får til den prisen, made in Japan og greier.

Jeg har to selv, i tillegg til Canon 6D ... og har i løpet av det siste året tatt masse bilder med det. Du finner mange av dem i strømmen min her: https://www.flickr.com/photos/emmkayfive/

Lenke til kommentar

Jeg slår et slag igjen for Canon EOS M, et fabelaktig lite kamera som er om en litt tregt, men fortsatt kababelt til veldig høy bildekvalitet. Kitobjektivet; 18-55mm er det det beste av sitt slag jeg har prøvd sammenlignet med hva Nikon og Canon ellers leverer til sine speilrefleksalternativer. Bytt det ut med 22mm f/2, så har du omtrent det beste 35mm ekvivalent objektiv som finnes til noen cropsystemer. Med 22mm er det også så lite at det fint går inn i en vinterjakkelomme.

Byggekvaliteten på både optikk og hus går helt utenpå alt annet du får til den prisen, made in Japan og greier.

Jeg har to selv, i tillegg til Canon 6D ... og har i løpet av det siste året tatt masse bilder med det. Du finner mange av dem i strømmen min her: https://www.flickr.com/photos/emmkayfive/

Kunne sikkert googla det, men spør likegodt deg. Kan man bruke ef objektivene direkte på m, eller må man ha en eller annen konverterer? Mye fine bilder på flickrkontoen din.

Henning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...