Gå til innhold

I tog for retten til å krenke?


Anbefalte innlegg

Stor kjærlighet for ham? De har da bare lest litt om ham. De visste ikke engang hvordan han så ut før karikaturene ble tegnet.

De fleste muslimer i verden kan ikke lese, særlig arabisk, det eneste språket koranen publiseres. Tror du på islam, så har du kjærlighet for Mohammed

 

Sinte blir folk forøvrig på alle som er uenig med dem.

Forsåvidt men dette er ikke uenighet men angrep på et trosystem, det troende muslimer holder veldig nær. Det er et slags mobbing av det verste slags, ikke uenighet.

 

Og en bør vente at ingen reagerer med drapstrussel/forsøk/massemord på sånt.

Helt enig Heldigvis er de aller fleste muslimer, særlig velutdannede muslimer Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Sinte blir folk forøvrig på alle som er uenig med dem.

Forsåvidt men dette er ikke uenighet men angrep på et trosystem, det troende muslimer holder veldig nær. Det er et slags mobbing av det verste slags, ikke uenighet.

Akkurat hvilke tegninger er et angrep? Den der muhammed kysser en mann? Hvilke tegninger er mobbing?

Er det mobbing å putte edderkopper i hånden til noen du vet Har araknofobi og du vet er irrasjonelt ?

 

Noe muslimer mener det var hensikten

Lenke til kommentar

 

Stor kjærlighet for ham? De har da bare lest litt om ham. De visste ikke engang hvordan han så ut før karikaturene ble tegnet.

De fleste muslimer i verden kan ikke lese, særlig arabisk, det eneste språket koranen publiseres. Tror du på islam, så har du kjærlighet for Mohammed

 

 

De fleste muslimer har heller ikke tilgang til avisen.

Skjønner heller ikke helt den kan-ikke-tegne-Muhammed, siden det virker mer som opplegget med 5 aper og stigen:

kdu77.jpg

 

Det er rimelig ironisk at en ting i religionen skal følges så slavisk, mens andre ting oversees og skippes totalt. Jeg har ingen livssyn som tilsier at en figur er over muligheten til å bli tegnet enn andre, så hvorfor påberope meg det.

 

Det åpner også for at ved å hevde krenkelse kan andre ting bli sensurert.

 

 

 

Er det mobbing å putte edderkopper i hånden til noen du vet Har araknofobi og du vet er irrasjonelt ?

 

Noe muslimer mener det var hensikten

 

Skal du bruke analogier, bruk de riktig. Skal VG ikke ha lov eller rett til å ha en edderkopp på forsiden, fordi folk kan ha arachnofobia? Hva med hunder? Politi? Mat?

Dette går på å ha muligheten til, ikke at de må.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Er det mobbing å putte edderkopper i hånden til noen du vet Har araknofobi og du vet er irrasjonelt ?

 

Noe muslimer mener det var hensikten

Jøss en fysisk handling på en annens persons kropp?

 

Sammenlignet med og tegne en tegning hjemme i stua?

 

La meg komme med en tilsvarende sammenligning:

 

Hvorfor må du tygge tyggis på ditt eget toalett, når det oppleves for meg som om du skjærer av hendene mine?

Lenke til kommentar

Jeg vil legge til:

 

Nyeste utgaven av Charlie Hebdo fikk terningkast 6 av Anders Giæver. Hvorfor skal folk nektes et så eksepsjonelt godt blad fordi noen ikke liker det?

 

Vi kan jo gjøre en deal. Jeg skal ikke få lov til å få de kulturelle inntrykkene jeg ønsker, dersom alle muslimer gir fra seg koranen. Da byttes det som er hellig for meg med det som er hellig for muslimer. Vi fjerner alt jeg liker også fjerner vi alle koraner, hadither og slike ting.

 

Hvis ikke de vil slutte med koranen så skal de da for faen ikke ha rett til å fortelle meg hva jeg skal slutte med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Stå på Abigor, alle som står opp og kjemper for ytringsfriheten fortjener oppmuntring og applaus. Vi må ikke la oss true til stillhet av voldsfanatikere og moralister! :w00t:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg skulle ønske de som er uenige svarte. For eksempel Matematiker_.

Matematiker_ og de andre vet nok at de ikke har noen sak, derfor lar de heller være å svare.

Lenke til kommentar

Når en angriper noen andre har stor kjærlighet for, så blir de fleste sinna. Bør det være lov, selvsagt, men en bør ikke vente at ingen ville reagere

 

Hvis muslimer flest visste litt mer om denne klovnen de har så stor kjærlighet for, f.eks. at han var pedofil, så ville kanskje ikke kjærligheten være like stor. Eller kanskje jeg tar feil der? Denne klovnen må jo være litt av en fyr som har grunnlagt en religion så gjennomsyret av hat, så da er kanskje ikke pedofili så galt.

 

Selv synes jeg bruken av begrepet karikatur i denne sammenheng blir feil, da en karikatur er en framstilling som overdriver spesielle særtrekk ved den som blir karikert. Siden ingen vet hvordan klovnen mohammed så ut, så blir det bare en tegning, og fri fantasi.

 

Men kjernen i dette er jo at en hvilken som helst "avbildning" av profeten er krenkende. Om jeg tegner en strekfigur, og sier at det er mohammed, så er jeg sikker på at det finnes muslimer som lar seg krenke.

 

Ingen muslim må regne med forståelse hos den jevne, avkristnede europeer, for dette. Europa lever nemlig ikke lenger i middelalderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aisha ® må ha vært 18-20 år da hun giftet seg med Profeten (saws).


Det er riktig at mange sier hun var bare ni år. Muslimer gjør det også. De bygger på enkelte hadith, som skulle gi belegg for det. Men historiske fakta sier noe annet.


Aishas alder kan avledes fra blant annet dette:


Aishas eldre søster, Asm ®, var ti år eldre enn henne. Asma døde i år 73 EH, og ble 100 år. Så om Asma var 100 år i år 73 EH, må hun ha vært 27-28 år på tiden for hidjra (tidsregningens begynnelse). Og om Asma var 27-28 år på tiden for hidjra, må Aisha ha vært 17-18 år på den tiden. Aisha giftet seg med Profeten i år 1 eller 2 EH, og var altså 18-20 år.



Koranens kapittel 54 ble åpenbart ni år før hidjra. Aisha skal ha sagt at hun var "en ung pike" på den tiden (Bukhari). La oss anslå at "en ung pike" (jariya), i motsetning til en småjente (sibya), kan ha vært 8-10 år. Da giftet Aisha seg 18-20 år gammel.


Abu Bakr ® hadde fire barn, og Aisha var blant dem. Alle barna ble født i før-islamsk tid. Om Aisha var født på den tiden, måtte hun ha vært minst 14-15 år og oppover, i år 1 eller 2 EH, på den tiden hun giftet seg.



Aisha var med muslimene i slagene ved Uhud. Ingen under 15 år fikk delta. Alle gutter under den alderen ble sendt hjem. Kvinner var med for å hjelpe, og mindreårige ville ha vært til belastning. Slaget ved Uhud fant sted i de tredje året etter hidjra. Aisha kunne så visst ikke vært 10-11 år på den tiden.


Aisha godtok Islam en god stund før Umar. (Ibn Hisham) Det må ha skjedd i Islams første år. Om hun giftet seg da hun var ni år, som noen tror, måtte hun ha "godtatt Islam" da hun var 2-3 år!



Aisha var først "forlovet" med sønnen til Mutam. Åtte år før hidjra tenkte Abu Bakr, som var Aishas far, å migrere til Abyssinia. Han ba Mutam om å ta Aisha til sitt hus, som sønnens kone. (Tabari) Men om Aisha var 9 år da hun giftet seg med Profeten, i år 1 eller 2 etter hidjra, må hun på denne tiden knapt nok vært født!


Etter at Khadidja var død, kom Khaulah ® til Profeten og antydet at han burde gifte seg på nytt. Hun hadde i tankene Aisha, og omtalte henne som en "bikr". (Ahmad Ibn Hanbal) Enhver med kjennskap til det arabiske språket vet at "bikr" ikke brukes om et barn på ni år, men om en ugift kvinne. Aisha ble før hun giftet seg, omtalt slik.


Så om Aisha var 9 eller 18 kan diskuteres, men trenger ikke å ta denne diskusjonen her.



Slik jeg ser på det, Koranen gjelder for muslimer. Og Koranen sier at muslimer ikke får lov til å avbilde profet Muhammad(fvmh)


Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

 

Er det mobbing å putte edderkopper i hånden til noen du vet Har araknofobi og du vet er irrasjonelt ?

 

Noe muslimer mener det var hensikten

Jøss en fysisk handling på en annens persons kropp?

 

Sammenlignet med og tegne en tegning hjemme i stua?

 

La meg komme med en tilsvarende sammenligning:

 

Hvorfor må du tygge tyggis på ditt eget toalett, når det oppleves for meg som om du skjærer av hendene mine?

Tegningene ble publiserte, ikke satt hjemme i stua eller toalett og alle visste det ville skape uro. Din analogien holder ikke.

 

Når du har retten til å skape unødvendig konflikt blant 10% av befolkningen, bør du gjør det? Bør man provosere bare fordi det er mulig å gjør det?

Disse er spørsmålene som alle samfunn i vesten ikke helt klare å svare på

 

I USA hvor ytringsfriheten er kanskje det største er respekten for andres religiøse holdninger for stort til å publisere slike tegninger. Det er også unødvendig.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Når du har retten til å skape unødvendig konflikt blant 10% av befolkningen, bør du gjør det? Bør man provosere bare fordi det er mulig å gjør det?

Disse er spørsmålene som alle samfunn i vesten ikke helt klare å svare på

 

 

Svaret er helt klart JA. Ellers legger man seg flat for terror og trusler. Det blir som at jeg skulle fortalt deg hva du skulle si og ikke si, ellers fikk du juling. Jeg er en stor mann som få tar. Skal slike få lov og ture frem som dem vil i et samfunn? Selvsagt ikke. Man må tåle å bli provosert, vi skal aldri gi etter for trusler eller vold.

Lenke til kommentar

Når du har retten til å skape unødvendig konflikt blant 10% av befolkningen, bør du gjør det? Bør man provosere bare fordi det er mulig å gjør det?

Disse er spørsmålene som alle samfunn i vesten ikke helt klare å svare på

 

I USA hvor ytringsfriheten er kanskje det største er respekten for andres religiøse holdninger for stort til å publisere slike tegninger. Det er også unødvendig.

 

 

Om jeg bør? Jeg bør gjøre det ja. Det er en nødvendig konflikt å renske ut alle ekstremister som ønsker å drepe mennesker på grunn av tegninger. Vi må bare pøse på med blasfemi, slik at vi får lokket frem alle terroristene og tatt dem.

 

Burde Cannibal Corpse gi ut sin musikk, sine albumcovere?

 

1525.jpg

 

Ja de burde det, fordi folk liker det. At noen mennesker ikke liker det er helt greit. Det er en menneskerett å ikke like noe, å bli krenket.

 

Burde Gorgoroth gi ut album med kirkebrann på coveret?

 

1000x1000.jpg

 

Ja de burde det.

 

Burde en liten fransk avis tegne latterliggjørende tegninger av en pedofil krigsherre, en massemorder og religiøs grunnlegger? Så absolutt!

 

charlie-hebdo-naked-mohamed.jpg

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg bør? Jeg bør gjøre det ja.

 

Burde Cannibal Corpse gi ut sin musikk, sine albumcovere?

 

1525.jpg

 

Ja de burde det, fordi folk liker det. At noen mennesker ikke liker det er helt greit. Det er en menneskerett å ikke like noe, å bli krenket.

 

Burde Gorgoroth gi ut album med kirkebrann på coveret?

 

1000x1000.jpg

 

Ja de burde det.

 

Burde en liten fransk avis tegne latterliggjørende tegninger av en pedofil krigsherre, en massemorder og religiøs grunnlegger? Så absolutt!

Støtter deg 100 %. Et bra band også som folk burde lytte til. Kule bilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer fra en bakgrunn sikkert ikke ulik din egen.

 

Jeg er vant til kunst som uttrykker ekstrem brutalitet, en slags søken etter den ultimate blasfemien.

 

At noen går berserk for noen tegneserier blir som om å rane en bank for 50-øringer. Det er ikke engang i samme skala.

Jeg støtter fult ut alle som hetser, latterliggjør religioner og de religiøse. Vi burde gjøre det langt mer og oftere. At noen dyrker en pedofil fyr som de kaller profet. Det burde være mer en nok til og hetse dem. Vi skal aldri legge oss flate for gale religiøse avvikere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...