Gå til innhold

Ny lett bærbar, bruk: office/surfing/mail, maks 15K

Anbefalte innlegg

Min gamle HP Mini med Intel Atom N270-prosessor er moden for utskifting siden den har Windows XP og har blitt gammel og treg. Noen som har tips til hva jeg bør kjøpe?

• Må ha matt/antirefleks skjerm - viktig
  • Lav vekt - fraktes mye
  • Har tenkt på en 13,3 tommer, men kan være mindre eller større (hvis lett nok)
  • Windows 8.0 eller 8.1
  • Bruk: kontorbruk, surfing, nett-tv, mail, ikke spill utover kabal o.l.
  • Pris: kan godt være billig, men maks 15 000
  • Prosessor: Intel. Har tenkt litt på i3, eller i5, siste generasjon, lavt strømforbruk
  • Harddisk: helst 256 GB (eller mer), gjerne SSD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet!

Hvis du skal ha siste generasjon i3/i5/i7 så er det veldig lite å velge mellom foreløpig. Jeg foreslår denne, men den er ikke tilgjengelig med større ssd enn 128GB for øyeblikket. Det kommer nok senere, men SSD er lett å oppgradere selv.

Samme maskin bare med forrige generasjon prosessor klarte 6 timer i Wfi-testen. Det er mulig å kjøpe et ekstra batteri til å feste på undersiden som vil gi nesten 3 ganger så lang batteritid, men da blir den stor og klumpete. Kanskje nyeste generasjon prosessor hjelper litt, men tror ikke det er snakk om noe revulusjon akkurat.

Hvis du kan vente litt så kommer det nok mange gode alternativ i tiden frammover. Den nevnte Latituden tipper jeg vil synke enormt i pris så fort den kommer ut i andre nettbutikker.

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet!

Hvis du skal ha siste generasjon i3/i5/i7 så er det veldig lite å velge mellom foreløpig. Jeg foreslår denne, men den er ikke tilgjengelig med større ssd enn 128GB for øyeblikket. Det kommer nok senere, men SSD er lett å oppgradere selv.

Samme maskin bare med forrige generasjon prosessor klarte 6 timer i Wfi-testen. Det er mulig å kjøpe et ekstra batteri til å feste på undersiden som vil gi nesten 3 ganger så lang batteritid, men da blir den stor og klumpete. Kanskje nyeste generasjon prosessor hjelper litt, men tror ikke det er snakk om noe revulusjon akkurat.

Hvis du kan vente litt så kommer det nok mange gode alternativ i tiden frammover. Den nevnte Latituden tipper jeg vil synke enormt i pris så fort den kommer ut i andre nettbutikker.

Takk for tips, men Latituden er 500 gr. tyngre enn minimaskinen jeg har, og vekt betyr mye.

Noen som har tips vedr. prosessor? "Kranglet" med en "guttunge" på Elkjøp her om dagen og han visste ikke forskjell på 3000-serien og 4000-serien, men anbefalte i7 og oppgradering av grafikkort, med begrunnelse at hvis jeg først får en kraftig maskin, så kommer jeg til å bli glad i å spille, selv om jeg fortalte at jeg ikke bryr meg om spill i det hele tatt.

Jeg vet at nevnte serier er 3. og 4. generasjon, og hadde ikke hørt om 5. generasjon før nå. Hva er ok til mitt bruk, samtidig som jeg vil ha noe som ikke "går ut på dato"?

Lenke til kommentar

Kanskje denne er det du ser etter? Hadde ikke fått med meg at denne har kommet på markedet før nå. Hvis du skal ha enda lettere kan du se på denne.

Lenovo kommer nok også snart med de nye thinkpad t450s og x250 som er deres konkurenter til de nevnte Dell-maskinene. Tilsvarende fra HP vil nok hete Elitebook 840 G2 og 820 g2 når de kommer på markedet.

Anbefaler først og fremst bedriftsmaskiner siden jeg har inntrykk av at du skal bruke den til jobbing. Når den samtidig skal fraktes mye rundt er det greit å ha en solid maskin som er til å stole på.

Forskjellen er størst mellom i3 og i5. Det er ganske liten forskjell mellom i5 og i7 i samme Watt-klasse. Dedikert grafikk ser jeg ikke behov for til din bruk.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Nå har Dell-maskinene begynt å komme i andre butikker til mye lavere pris:

http://www.prisjakt.no/raw.php?query=e7+i5-5300&pris_min=5000&pris_max=&ftg=0

http://www.prisjakt.no/raw.php?query=e7+i7-5600&pris_min=5000&pris_max=&ftg=0

Men det er foreløpig ganske lite spesifikasjoner på de, så kan være lurt å kontakte butikken først. Pass på at du får en UTEN touch-skjerm fordi touch-skjermen er blank.

Det er fortsatt mange gode alternativer med 4.genrasjon også. F.eks. Thinkpad X240/t440s, Latitude E7240/E7440 og Elitebook 820/840.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...