Gå til innhold

Sivilingeniør fra høyskole?

jahas

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenker litt på hva jeg skal gjøre videre. Hvordan stiller man med en sivilingeniør grad fra en mindre høyskole? Skolen skal forsåvidt være relativt god på forskning, samt kvalitet på masterlærerne, men det er likefullt en høyskole (Høyskolen i buskerud, høyskolen i gjøvik etc. for å ta noen eksempler).

Tror man må ha en del ekstra-fag for å kunne komme inn på master på NTNU, samt at jeg trives godt, og det ville da vært en del enklere å bare tatt masteren her.

Tenkte også litt på å ta en generell teknologimaster, istedenfor en spesifisert retningsmaster, noen innspill på det? (Graden er petroleumsrelatert, og der er det en del usikkerheter om dagen)

Endret av anders_bjerk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan tenke meg at det eneste negative vil være de sekundene en arbeidsgiver blar i søkerbunken og skoler man kjenner igjen via navn vil da lyse opp.

Ekstra viktig med arbeidsgivere som ikke er fra norge.

NTNU kanskje flere vet hva er vs en høgskole i gjøvik.

Lenke til kommentar

Med unntak av NTNU så har vi eigentleg ikkje noken tradisjon for å rangere dei forskjellige høgskulane og universitet opp mot kvarandre her i Norge.

Vanligvis vil også dei forskjellige skulane spesialisere seg i litt forskjellige rettningar sjølv om studentane ender opp med den same tittelen. Ein potensiell arbeidsgiver må uansett gå litt i detaljane for å sjå kva fag du har hatt for å kunne gjere seg opp eit bilde av kva kompetanse du sitter på.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Lurer på det samme for fremtiden, så abonnerer på denne. For meg ser en master i bygg deltid over 3 år på nett ut som et alternativ. Tror dette kan gjøres på Ås. Fulltidsstudent på NTNU i 2 år er ikke like realistisk, men den tid, den sorg. Kanskje de har en nettbasert løsning innen den tid.

Innbiller meg at NTNU fortsatt troner på toppen i Norge, så det vil nok være en positiv faktor uansett. I gode tider er slikt mindre relevant. Litt avhengig av bransje vil jeg tro.

Men jeg synser.

Lenke til kommentar

Tror man må ha en del ekstra-fag for å kunne komme inn på master på NTNU, samt at jeg trives godt, og det ville da vært en del enklere å bare tatt masteren her.

Usikker på hva du mener med "ekstrafag".

Man må ha minst 30 studiepoeng med matematikk og statistikk, samt minimum C (>=2.5) i vektet snitt.

På de fleste (alle?) høyskoler tilbyr de et ekstra mattefag som valgfag for å nå denne poengsummen. Jeg vet at det kreves for å ta master på HIN, men det er også nærliggende å tro at det gjelder alle toårige masterutdanninger.

(går selv på toårig master på NTNU etter å studert tre år på HiST)

Lenke til kommentar

Usikker på hva du mener med "ekstrafag".

Man må ha minst 30 studiepoeng med matematikk og statistikk, samt minimum C (>=2.5) i vektet snitt.

På de fleste (alle?) høyskoler tilbyr de et ekstra mattefag som valgfag for å nå denne poengsummen. Jeg vet at det kreves for å ta master på HIN, men det er også nærliggende å tro at det gjelder alle toårige masterutdanninger.

(går selv på toårig master på NTNU etter å studert tre år på HiST)

Hei!

Ja, er nok jeg som har tatt sorgene litt på forskudd her. Tror faktisk jeg skal kunne gå rett inn på en av NTNU sine mastere, gitt at jeg oppnår karakterkravet. Det åpner litt flere muligheter, glad jeg fremdeles har rundt ett år å bestemme meg på. :)

Med unntak av NTNU så har vi eigentleg ikkje noken tradisjon for å rangere dei forskjellige høgskulane og universitet opp mot kvarandre her i Norge.

Ok, høres bra ut :)

Endret av anders_bjerk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...