War Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Hei, jeg har en subaru forester 2003, alle pærer er byttet ettersom de gikk og ingen er fra 2003. Først gikk den ene pæra i skiltlyset bak, dagen etter gikk den andre. Dagen etter gikk høyre baklys, men det kommer på om jeg baker på den. Dagen etter det gikk venstre baklys, den er helt død. Dagen etter det gikk pærer i fartsviseren. Dagen etter det gikk en av kjørepørene forran. Nå kjører jeg i mørket med kun ett lys forran, ikke veldig smart. Noen tips til hva som er greia? Kan ikke tru at alle pærene tilfeldigvis dør så fort og med nøyaktig 24 timer mellom. Har sjekket i sikringsboksen, alt ser fint ut der. Har dog ikke tatt de ut og målt de /gjennomlyst. Endret 13. januar 2015 av War Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Det kan være dynamoen (spenningsregulatoren) som er defekt. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Mål hva slags spenning du får på tomgang og med motoren i høyere turtall. Kanskje det er for høy spenning. Detkan jo også være tilfeldigheter at så mange pærer takker for seg med kort intervall, men jeg ville sjekket spenningen. Lenke til kommentar
War Skrevet 13. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2015 Ok takk, kan ikke finne ampere eller volt før jeg kommer på jobb i morgen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Håper du kan bruke måleinstrumentet riktig, ellers kan du kortslutte og ødelegge. Lenke til kommentar
War Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Skal prøve mitt beste , har 2 år elektro fra vgs, men er ikke mekaninker på bil, kun finmekanikk. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Bare husk at det er likestrøm. Mål gjerne rett på dynamoen (største ledningen som går til batteriet). 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Det fristet ikke å stå ute når det var så si orkan her i det siste. Fikk målt spenningen på bateriet, måte etter jeg hadde startet også og da lå den høyere, så regner med at dynamoen lader om ikke annet. Fant bare analogt multimeter. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Første som slo meg og var spenningsregulatoren på dynamoen. Du må måle hva ladespenningen er, altså spenningen (Volt) over polene på batteriet når motoren sviver. Anbefaler deg å joine sdcn gruppen på facebook å spørre der også. Mange kyndige personer som har mye bra innspill Lenke til kommentar
War Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 12,7 på batt, 14,5 med motor i gang. Sitter å måler sikringene nå, skal joine gruppen. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Kan og ha med tempen, er det kalt kan pærene ryke lettere. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Hvis du har 14,5V på batteriet har du garantert ikke høyere på sikringene. Rus opp motoren og sjekk at du ikke får overspenning på høyere turtall. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Med den milde vinteren i år så skulle en ikke tro det gjorde noe særlig. Ryket noen flere pærer da? Det KAN jo hende det er tilfeldig. F.eks at alle pærene ble byttet samtidig, og dermed ligger ganske nærme i levetiden. Lenke til kommentar
War Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Jepp,160-220kmt-lysene i går (ikke at jeg bruker det på hverdagene) og 1-3k rpm turteller i dag. Lenke til kommentar
joka Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 sjekk kabelen mellom dynamo og batteri (den tykke) en ukontakt der "kan" lage slike problemer... spenningsregulatoren går "bananas" Lenke til kommentar
stephan4x4 Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Du har en jordfeil på bilen din. Dvs at du har + som går til jord. Det kan være vanskelig å finne. Sjekk ledninger som går til lys at alle er hele og isolasjonen ikke er "knisset" av noen plass. kan også være dårlig kontakt på rele eller pæreholder. Vann i ett lys eller to er vel den mest vanlige grunnen til jordfeil. Lenke til kommentar
War Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 Har nå målt alt som måles kan, fant ingen avvik. Måtte bite i det sure eple og dra til verksted, de målte også i to timer og kom til samme konklusjon som meg. Pærene har gått av seg selv, uheldig, dårlig batch ol. Siden de byttet alle pærene ved en tidligere storservice så gikk det på garantien pga pærene var "nye" 12 pærer byttet og alt fungerer utmerket. Takker for tipsene. Skjer det samme igjen så kan man vel med sikkerhet si at det er en sjult feil ett sted.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå