Neonex Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Hei. Går på høyskole hvor det foregår en del kjøp og salg av brukte bøker ol, og vurderer å selge notatene mine i geografi (er et komplett sammendrag av en engelsk geografibok á 700+ sider som er skrevet sammendrag av, og alle begreper er oversatt korrekt etc - altså mye arbeid). Det jeg dog vil unngå er at én person kjøper denne og så deler villkårlig med resten av klassen. Er det noen måte å gjøre dette på? F eks at den bare kan leses av 1 person eller noe sånt? Det er en .docx fil foreløpig, og alt er skrevet i word. Har vært borti pdf filer som er passordbeskyttet, men da vil jo det at noen deler passordet resultere i fri deling også. Er det noen måte å gjøre dette elektronisk på, eller vil jeg da bli nødt til å skrive ut ark og selge arkene fysisk? Lenke til kommentar
Djn Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Du ville trenge noen form for DRM - eventuelt kan du selge de som bok og straffeforfølge delerne for brudd på åndsverksloven. I praksis er svaret "ikke helt enkelt". Det finnes løsninger som kan gjøre det, men de er ikke 100% solide, og er nokså irriterende å bruke; om det likevel høres nyttig ut kan du alltids søke på pdf drm copy protection. Et litt snedig forslag jeg så er self publishing på kindle, som har kopibeskyttelse innebygd. Det er ikke mye bedre på papir (reflekter over hva en kopimaskin er til for å lage). Dog litt mer tiltak å kopiere en papirutgave. Endret 13. januar 2015 av Djn Lenke til kommentar
xRun Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Det er ikke 100% mulig å sikre seg mot slik kopiering. Enkelt sagt: hvis det vises på en skjerm, så kan det kopieres. Støtter Djn's forslag om opphavsrett etc, men det hindrer ikke at man rent praktisk kopierer innholdet. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Hei. Går på høyskole hvor det foregår en del kjøp og salg av brukte bøker ol, og vurderer å selge notatene mine i geografi (er et komplett sammendrag av en engelsk geografibok á 700+ sider som er skrevet sammendrag av, og alle begreper er oversatt korrekt etc - altså mye arbeid). Det jeg dog vil unngå er at én person kjøper denne og så deler villkårlig med resten av klassen. Er det noen måte å gjøre dette på? F eks at den bare kan leses av 1 person eller noe sånt? Det er en .docx fil foreløpig, og alt er skrevet i word. Har vært borti pdf filer som er passordbeskyttet, men da vil jo det at noen deler passordet resultere i fri deling også. Er det noen måte å gjøre dette elektronisk på, eller vil jeg da bli nødt til å skrive ut ark og selge arkene fysisk? Lagre alt på en usb til 100 kr og slett det fra alt annet, selg usb`n =) Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Uansett hva du prøver deg på så om de vil kopiere det så får de det til, fysisk kopi kan skannes inn på en mfp så har de en digital versjon som de kan gjøre hva de vil med. Selv en digital versjon kan de skrive ut og skanne inn igjen så er all drm som du har satt opp borte. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Det finnes løsninger, f.eks. Adobe sin som brukes av blant andre standard.no, men som de andre har nevnt vil det uansett være mulig å kopiere det om man først går inn for det. Spørsmålet er egentlig bare hvor vanskelig du vil gjøre det, og å selge en papirkopi er nok svaret her. Det tar tross alt litt tid å skanne inn en slik, om en ikke har en skanner som går gjennom sidene automatisk. Endret 13. januar 2015 av Horrorbyte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå