Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav på å kunne kjøre fram til egen eiendom?

Psykosedyr

Anbefalte innlegg

Beklager dersom jeg poster dette i feil underforum, det er første gang jeg skriver her.

Jeg har et problem som jeg svært gjerne ønsker litt råd rundt. Saken er at jeg nettopp har kjøpt meg ny bolig, selveier. Boligen er et rekkehus, og det er kun en gangvei fram til huset. Vi har en garasje og en parkeringsplass ca. 100-150 m unna. Gangveien fram til boligen er sperret med en bom (kommunen eier veien), men bommen har ikke vært låst, og det er satt opp skilt hvor det blant annet står at det er lov å kjøre inn til boligene og stanse for av- og pålessing. Det er dog ikke lov å parkere på gangveien.

Nå har imidlertidig bommen blitt låst pga. at enkelte stadig har brutt reglene og parkert på gangveien. Flere i sameiet har sendt brev til kommunen og klaget over den låste bommen, og boligsameiet har nå fått svar fra dem om at det ikke er noe poeng med en bom dersom den ikke er låst, og at vi ikke har lov til å kjøre på gangveien. Renovasjon og utrykningsfartøy har nøkler, skriver de, og ved flytting kan flyttebyrå søke kommunen om å få låne nøkkel.

Det er jo fint, det. Men nå trodde jo faktisk jeg at jeg skulle få lov til å kjøre frem til min egen bolig for å bare sette av/inn barna mine i bilen, eller for å lesse av bæreposer ved storhandel. Det at bommen nå er låst er helt krise for meg, for det har seg slik at jeg er alenemor for 10 måneder gamle tvillinger, og jeg har skadet ryggen min og kan ikke bære gutta for mye. Jeg har derfor ikke mulighet til å bære dem helt til parkeringsplassen, gutta er tunge og jeg må gå med dem i to omganger. Nå som det er kjempeglatt ute, tør jeg uansett ikke å balansere langt bortover på isen med dem i armene. Så når jeg ikke får kjøre frem til boligen og bare midlertidig stanse for å sette barna inn eller ut av bilen, så får jeg rett og slett ikke dratt noe sted med dem med bilen. Det gjør det svært vanskelig for meg å f.eks. komme meg til helsestasjonen med dem. Det gjør det også utfordrende for meg å handle, for jeg skaffer som regel barnevakt en gang i uka og handler inn flere poser med alt jeg trenger til både gutta og meg selv. Da er jeg avhengig av å kunne kjøre fram til boligen for å sette av posene før jeg kjører og parkerer bilen i garasjen. Det er altså ikke det at jeg er lat og vil parkere bilen ved boligen, men pga. ryggen vil jeg kjøre fram og stanse for av- og pålessing, slik som skiltet forteller at er lov.

Jeg skal nå skrive inn til kommunen og se om vi kan få til en løsning. Men jeg lurer på om jeg ikke har noen rett til å kunne kjøre fram til en bolig jeg eier? Bare for å lesse av/på bilen? Er det noen paragrafer jeg kan henvise til? Eller kan virkelig kommunen nekte meg å kjøre inn? Hadde jeg visst om dette, hadde jeg aldri kjøpt denne boligen, så dette er veldig frustrerende for meg. Håper noen her har kjennskap til hva jeg ev. har rett til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen ubetinget rett, hverken i plan- og bygningsloven eller ellers, til å kunne kjøre frem til egen inngangsdør.

I ditt tilfelle, TS, ville jeg brukt diskriminerings- og tilgjengelighetsloven. Du kan argumentere med at det kommunen gjør her er å forskjellsbehandle deg på grunn av nedsatt funksjonsevne, ved at de ikke gjør unntak for deg på grunn av din helsesituasjon. Ved å vinkle det på denne måten kan du dra nytte av å kontakte Likestillings- og diskrimineringsombudet.

Endret av krikkert
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Slik jeg kan se det, så vil en tvillingvogn med lastekurv under være midt i blinken for deg. Da slipper du bære ungene så langt, du får varene med deg, og du har noe å støtte deg til når du går på isen.

Dette vil nok også være betydelig lettere å få til en å krangle med kommunale etater.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har hun rett til å kjøre til eiendommen i reguleringsplanen ...

Hu... hø?

... har kommunen begått et lovbrutt og det er bare å klippe låsen.

ehmmm. Hø 2... ?
Lenke til kommentar

Maxopp:

1. Siden når ble kommunale reguleringsplaner forfremmet til lovverk?

2. Kommunalt brudd på egen reguleringsplan åpner altså for selvtekt?

1+2. Maxopp har herved legalisert selvtekt generelt.

Chobyn: Det tviler jeg på. "Eiendommen" refererer nok til tomta der huset står. Om noen/alle beboerne eier andre eiendommer i tillegg skal ikke ha noen betydning. Parkeringsplassen er nok en egen eiendom, muligens eid av sameieforetaket eller at boligeierne har direkte eierandeler i den. Hvordan eierforholdet er kommer ikke klart frem, men det skal uansett ikke ha noe å si, ettersom konteksten "eiendommen" står i ganske tydelig henviser til eiendommen boligen står på.

Jeg likte løsningsforslaget ditt om tvillingvogn og vil føye på brodder på skoene.

Lenke til kommentar

Slik jeg kan se det, så vil en tvillingvogn med lastekurv under være midt i blinken for deg. Da slipper du bære ungene så langt, du får varene med deg, og du har noe å støtte deg til når du går på isen.

Dette vil nok også være betydelig lettere å få til en å krangle med kommunale etater.

Først og fremst så vil jeg si tusen hjertelig takk for alle svar, samt beklage at det har tatt meg sånn tid til å svare. Jeg er stadig ganske opptatt med innflytting, helt kaos her, er det. Men jeg setter stor pris på alle svarene jeg har fått fra dere!

Og altså, nå mener jeg overhodet ikke å være utakknemlig for tipsene eller å svare frekt, men jeg ønsket i utgangspunktet kun å få innspill om hva jeg ev. har krav på i denne situasjonen, og ikke råd om hvordan jeg kan løse det hele på andre måter. Jeg har tvillingvogn med romslig kurv, og jeg har også brodder. Jeg går lange turer med gutta hver dag, jeg er ikke lat, og det handler ikke om at jeg ikke gidder å gå 100-150 m bort til bilen. Faktisk så løser jeg det hele på akkurat den måten nå; ved å trille vogna med guttene bort til bilen. Men da er jeg nødt til å drasse med meg vogna også, og da må den bæres opp og inn i bilen. Og det er veldig uheldig for ryggen min akkurat nå. Så det er jo bedre enn å bære gutta bort, men det er fortsatt ikke noe bra for ryggen min. Jeg har vært inne med mistanke om prolaps, så det er ganske intense smerter det er snakk om. Og når disse smertene plutselig slår inn for fullt, blir jeg satt ut i noen uker og får følgelig fullstendig løfteforbud. Og det vil jeg jo helst ikke risikere, for gutta på 11-ish måneder jo løftes endel i løpet av dagen, det er ikke mulig å unngå å gjøre det helt. Så det er derfor jeg er så frustrert over denne situasjonen med bommen.

Nå er forresten bommen åpen igjen. Men så plutselig blir den låst. Jeg aner ikke hvem som låser eller hvem som låser opp. Det er ikke noe det går an å forholde seg til, og vi er mange som er frustrerte her. Det er bl.a. flere her som er langt oppi åra og som hentes med taxi. Stadig så kommer ikke taxien fram til døra, og endel av beboerene her føler seg nærmest låst fast hjemme. Det er også folk her som har rullestolbrukere/folk som er avhengig av rullator i familien, og nå synes de at det er vanskelig å få besøk av disse. Så det er altså ikke bare meg, men flere av oss som synes at det er ødeleggende at kommunen låser bommen og gjør veien uframkommelig (med bil) for oss. Det står jo tross alt skilt om at det er lov med kortvarig stans for av- og pålessing, men det får vi jo ikke gjort når de sperrer av hele veien. Vi har kjøpt bolig her, og det er ikke snakk om at vi vil ha lov til å kunne parkere rett ved døra, men at det må gå an å få kjøre fram av og til, nettopp i forbindelse med av- og pålessing. hvilket det jo står at er tillatt. Hvis det plutselig ikke er greit lenger, så får de i hvert fall fjerne skiltet sitt, for det er bare veldig provoserende å ha her nå. Jeg skal forsøke å skrive inn til kommunen, men henvendte meg her først for å se om det var noen regler/paragrafer jeg kunne referere til som var relevante i denne sammenhengen. Jeg er nemlig svært forberedt på at de bare vil avvise meg helt, og tenkte det kunne vært fordelsmessig å referere til noen konkrete paragrafer.

Lenke til kommentar

og tenkte det kunne vært fordelsmessig å referere til noen konkrete paragrafer.

Det er neppe noe i loven som sier at man skal ha tilgang til å stoppe rett utenfor døren sin, men det kan være kommunale reguleringer som gir den retten.

Så alt avhenger vel egentlig av hva som står i reguleringsplanen for tomta di, det er det ingen her som vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...