Gå til innhold

Hybrid disker og defragmentering

rillto

Anbefalte innlegg

Jeg ble bedt om å fikse en pc som ikke ville starte. Denne Acer pcen har en hybriddisk fra Toshiba med 18 Gb ssd og 465 Gb vanlig disk. Når pcen ble startet opp kom det feilmelding om manglende bootfil. Det var ikke mulig å reparere windows 8 innstallasjonen, så jeg innstallerte på nytt. Etter hver oppdatering, og de er det jo mange av når man innstallerer på nytt, viser defragler at 10-12 Gb med filer er fragmentert. 33% av disken.

Etter kun en halvtimes testing av pcen er det 28% fragmenterte filer.

Er det disken det er noe galt med? Vanlig internet bruk skal ikke gi slike resultater. er disse hybrid diskene generelt dårlige eller krever de noen spesiell driver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis den fungerer som en "vanlig" hybriddisk, er ssd-delen en ren read-cache: Data som blir lest blir også kopiert til SSDen, så de kan leses derfra i stedet neste gang. Data som blir skrevet går rett til spinnedisken.

Med andre ord bør det ikke ha noe å si at det er en hybrid. Hvis disken er tom bortsett fra Windows, og du installerte mange windows-oppdateringer, så har du kanskje rørt en stor andel av filene på disken? (Jeg vet ikke hvordan windows skriver oppdateringer, men det hadde ikke overrasket meg om det endte opp med å fragmentere filene.)

Åja, og hybrider bør ikke defragmenteres for ofte; det fyller cachen med en helt tilfeldig miks av filer så det vil ta noen timers bruk før den gir noe særlig nytte igjen.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Uhm, dukker den opp som en separat stasjon? I så fall er den ikke i bruk, nei.

Jaja pcen virker selv om den er treig slik som laptopper med snurredisker alltid er siden 5400 rpm er ikke noe å skryte av.

Godt det ikke er min pc ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...