proaudio Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Hei, Jeg sliter litt med å få denne funksjonen til å fungere, og Google er ikke helt på min side idag. Saken er: to kolonner. jeg skal summere kolonne 2 basert på kriterie i kolonne 1. Dette er veldig enkelt, men problemet kommer med flere kriterier. For å summere bruker man enkelt: SUMIF(kriterie kolonne; kriterie; kolonne for summering). For meg i enkel test: SUMIF(G39:G51; "PM"; H39:H51) Fungerer som en drøm =) Kriteriene mine er PM PE eller LE. En av de, eller flere, uavhengig av rekkefølge. Det jeg tenkte var å benytte en slags INSTRING funksjon, eller find/search som det heter i Excel-verden. Den får jeg til å fungere feiende flott: IFERROR(IF(FIND(E16;G39:G51;1)>0;E16;);"na")) her er det en IFERROR bare for å ta bort #error om verdien ikk er til stedet. Kriterie ligger i E16, range er G39:G51; og søk i strengen på char 1. Om E16 finnes i cellen så skal denne verdien vises. Denne funksjonen fungerer som en drøm og gir meg tilbake PE,PM og LE ettersom kriteriet endres. Fantastisk! =) Sett disse to sammen og møt min vrede: =SUMIF(G39:G51;(IFERROR(IF(FIND(E16;G39:G51;1)>0;E16;);"na"));H39:H51) Her får jeg "" tilbake. Altså ingen verdens ting. Det som skjer er at formelen "i midten" som er kriterie fungerer ikke inne i en annen formel. Jeg har prøvd å legge til UPPER, T, og TEXT. Og jeg har prøvd å bruke SEARCH isteden for FIND: forskjellen er case sens. Noen råd? Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Hei! Har lest innlegget ditt mange ganger, men er ikke helt sikker på om jeg skjønner. Er det slik at du i G-kolonnen kan ha f-eks "PM LE" eller "LE PE" og skal summere hvis de inneholder f-eks "PE" eller "LE"? Hvis det er riktig, ville jeg ha brukt FIND-formelen din fra I39:I51 i og returnert en "OK" på linjene som tilfredsstiller søket. Deretter summert H39:H51 hvis det står "OK" på samme linje i I-kolonnen. Fint om du legger ut (deler av) arket - lettere å skjønne Vennlig hilsen Ketil Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Takk for svar ExcelGuru Alltid en utfordring å forklare funksjoner pr tekst. Det vet alle som har prøvd å lage brukermanualer til programmer man har laget Any who; Det som skal summeres er i kolonne H; bestemmes av det som står i kolonne G. Dvs at det er egnes summeringsceller for PM PE og LE. I bildet: PM = 40; summere de to første cellene PE = 20; Kun den første cellen LE = 40; summere den første og den siste cellen cellene Noe sier meg at funksjonen: IFERROR(IF(FIND(E16;G39:G51;1)>0;E16;);"na")) ikke returnerer riktig "type" variabel tilbake til SUMIF. Lastet opp en enkel demo av funksjonen i et excel ark. Takk for hjelpen. Denne kan løses ved å legge opp et tallkode system, men jeg syntes det er tungvindt, og ikke minst gir rom for feil. Om jeg ikke finner en automatisert løsning lager jeg en VBA script. Så langt det lar seg gjøre så liker jeg å benytte innebygde funksjoner. Book1.xlsx Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Hei på deg. Du har helt rett i at FIND ikke returnerer noe som SUMIF kan bruke. Jeg har flikket litt på formlene i kolonne F,G,H, og summerer I kolonne I,J,K basert på resultatet av FIND-formlene i F,G,H her: http://excelguru.no/download/1052 Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Hei, Takk for raskt svar. Ja den metoden har jeg vært innom. Den fungerer, men gir et mellomledd i form av ekstra celle. Kjenner du til en formel som gjør at denne mellomlagringen er unødvendig? Lenke til kommentar
Horge Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Hei. Har bare fått kastet et raskt blikk på problemstillingen, og mistenker at du må bruke en matriseformel for å løse det slik du ønsker. Skjønner sant nok ikke helt hva som er så ille med å få en mellomregning i egen kolonne, den kan jo bare skjules hvis det er estetiske argumenter, men det blir selvfølgelig ditt valg. Men, har du vurdert å heller bruke pivottabell? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Hei Hvis jeg ikke misforstår helt, og det skjer jo: =SUMIF(G1:G20;"=*PM*";H1:H20) Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Jises, Harald - den var lekker! Endret 14. januar 2015 av ExcelGuru Lenke til kommentar
proaudio Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 HARALD FOR PRESIDENT!!! Steike! Så enkelt! Så vakkert! Mistenkte at det kunne være så enkelt! Tusen ærbødigst takk til alle tre som tok seg tid =) Det er alltid godt å ha noen i andre enden når Google ikke vil være med på leken =) Takk takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå