Trazor Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 I dag har jeg Canal Digital som leverer TV og internett til huset mitt, dog får jeg kun internett og Te-We til ett av to punkter, da disse krever et modem. Jeg spurte CD om det var mulig å få et modem til, men dette krevde enda et bredbåndsabonnement. Jeg tenkte derfor at en mulig løsning å flytte modem til et skap jeg har i gangen, og splitte coaxkabel og cat5e kabel skapet, før jeg sender det videre til de to punktene jeg har i huset og ta dem ut med en kombinert RJ45/Coaxkontakt. Finnes det noen skjær i sjøen som jeg bør være obs på? (Demping, støy, etc) Se også vedlagt skjematikk for før/etter. Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Coaxen kan jeg ikke uttale meg om da dette er ukjent farvann for min del. Men stusser på hvorfor du skal ha 2 rutere? Bytt switchen i skapet med en ruter og plasser ut et aksesspunkt oppe og nede i stedet, hvis du har et stort hus og har behov for 2 aksesspunkt. eventuelt switch + aksesspunkt, hvis du har behov for flere punkter oppe eller nede. Så vidt jeg vet trenger du vel en dekoder etter modemet? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Det kan vel hende det er for å karakterisere to trådløse hotspots? Angående Coaxen så har jeg i to hus hittil måtte bruke aktiv forsterkning for at signalet skulle bli bra nok etter splitting. Mener også det ble nevnt at man bør passe på at signalet heller ikke blir for sterkt (går ut fra at spenningen blir høyere enn mottakerutstyret er beregnet for). Endret 13. januar 2015 av Andrull Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Hvis du gjør slik vil det fungere: Setter ruteren din i skapet før switchen. Setter switchen etter denne(hvis du ikke har nok porter i ruteren), og kabler deg ned til Oppe og Nede. Deretter gjør ruter nummer 2 til et trådløst aksesspunkt og setter den i enten Oppe, eller Nede utifra hvor SKAP er. (mtp dekning). Hvis du ikke får tilstrekkelig tilstrekkelig dekning fra SKAP, må du ha et nytt aksesspunkt. Du kan ikke ha to rutere på et modem da du bare får en ip fra kabel-TV leverandør. Endret 13. januar 2015 av sjurtf Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Du sparer deg utstyr (en switch og et trådløs aksesspunkt), men får noe ekstra kabelstrekk om du heller gjør: Har modemet i skapet som før, men som sender signalet direkte via kabel til en trådløs router oppe. Og så tar du ledning fra denne routeren (de fleste trådløse routere har kabelutganger) ned til aksesspunkt/trådløs routeren (med deaktivert DHCP) nede. Enten om du strekker det via skapet, eller direkte. Selvsagt, du får nå ca. 50 % ekstra kabelstrekk. Endret 13. januar 2015 av Andrull Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 coax bør vel normalt ikke splittes, men kobles i serie. Husk terminering på siste koblingspunkt, husker ikke helt om det er 50 ohm eller 75 ohm på kabelnett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Dersom jeg var TS ville jeg kun hatt en router og fortsatt coax ovenfra og ned for å få til TV også der. Jeg har i dag;Coax kabling;--> Modem (3 etg) ---> TV (2 etg) ---> TV (1 etg).Har ikke noe behov for TV i 3 etg. Coax'en splittes forsåvidt, det brukes en liten coax T-splitter i hver etasje. Veldig kort vei fra denne til TV boks eller modem i respektive etasje da. Modemet sørger for WAN til router. En router (pfSense) er koblet til modemet, men jeg har jo flere trådløse aksesspunkter (AP's). Router har også failover WAN til nabo. Jeg ser kun ulemper ved å bruke flere routere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 coax bør vel normalt ikke splittes, men kobles i serie. Husk terminering på siste koblingspunkt, husker ikke helt om det er i 50 ohm eller 75 ohm på kabelnett. I "gamle dager" var det slik, og det finnes (fantes) mange typer kontakter, med ulik motstand/demping på uttaket og viderekoblingskontakten. Nå er det mer vanlig å installere en splitter i inntaket med tilstrekkelig antall utganger, og bruke ende-kontakter (med bare inngang) i enden av hver kabel som går fra splitteren. Lenke til kommentar
skrim Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Som det blir sagt fås det kjøpt egne splitter for de forskjellige typer anlegg tror det er prat om 2 forskjellige typer viktig med rett splitter for å få signaler - jeg selv sitter med splitter for Viasat med 3 viderekoblinger Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 I "gamle dager" var det slik, og det finnes (fantes) mange typer kontakter, med ulik motstand/demping på uttaket og viderekoblingskontakten. Nå er det mer vanlig å installere en splitter i inntaket med tilstrekkelig antall utganger, og bruke ende-kontakter (med bare inngang) i enden av hver kabel som går fra splitteren.Se der ja, verden går fremover Lenke til kommentar
Trazor Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Coaxen kan jeg ikke uttale meg om da dette er ukjent farvann for min del. Men stusser på hvorfor du skal ha 2 rutere? Årsaken er at jeg ønsker trådløs tilgang oppe og nede, da dekningen i dag fra oppe er for dårlig nede. Du kan ikke ha to rutere på et modem da du bare får en ip fra kabel-TV leverandør. Hva er forskjellen på en ruter og et aksesspunkt i så tilfelle? Jeg har en ASUS RT-66N i dag, vil denne kunne fungere som et aksesspunkt også? Jeg vurderer nemlig å kjøpe en til. Er det dette som kalles bridge mode? Endret 14. januar 2015 av Trazor Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 En router skiller mellom internt (ev. flere interne) og eksternt nettverk, og router mellom disse. Et aksesspunkt forlenger et nettverk. Alle routere kan også settes opp som aksesspunkt, enten manuelt, eller ved et valg i config-wizard. Dette er ikke det samme som bridge mode, som betyr at et routermodem er satt i modem-mode, slik at man kan bruke sin egen router i stedet for den man har fått fra sin ISP. Dette er mest aktuelt for xDSL. Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Den kan settes som aksesspunkt ja. Kjøp en til så har du det du trenger på nettverksdelen Lenke til kommentar
Trazor Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Den kan settes som aksesspunkt ja. Kjøp en til så har du det du trenger på nettverksdelen Vil det da være en løsning å bytte ut de jeg har merket med ruter i diagrammet til aksesspunkter? Slik som under: Endret 14. januar 2015 av Trazor Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Den kan settes som aksesspunkt ja. Kjøp en til så har du det du trenger på nettverksdelen Vil det da være en løsning å bytte ut de jeg har merket med ruter i diagrammet til aksesspunkter? Slik som under: Du trenger fortsatt en ruter der switchen står. De fleste rutere har innebygd switch i tillegg. så du trenger ingen egen switch. Endret 14. januar 2015 av Sprokket Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Eller dropp begge. Slik: Da får du tatt i bruk den gode routeren du allerede har, og du kommer unna med kun å kjøpe et ekstra trådløst aksesspunkt. Mindre utstyr = mindre som kan gå galt Samt at det koster mindre når du bruker det du allerede har fra før. Endret 15. januar 2015 av Andrull Lenke til kommentar
stighenning Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 (endret) På original bilde ville jeg byttet switch -> router Og deretter kjøpe 2 stk AksessPunkter (AP) for tilgang til nettet. Eks: kjøp 3 stk slike: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1021218 (de kommer på tilbud til ca 700,- stk ) Bruk den ene routeren, og sett opp som vanlig router. Så setter du 2 av de andre som som AksessPunkt, slik: 1. Gi de hver sitt navn (kjeller og stue) 2. skru av dhcp på dem. 3. Koble routeren til port 1-4 (og _ikke_ wan porten!) Coax splitting ser bra ut. Slik har jeg det - og vet det virker. Kjøp routere med kvalitet om du vil streame film/youtube/netflix++ (eks. den jeg tipset om over) Lykke til! Endret 15. januar 2015 av stighenning Lenke til kommentar
Trazor Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Etter en sjekk i går, ser jeg at ene premisset mitt er feil: Coaxen splittes ikke etter modemet, men før. Mao kommer det kun RJ45 ut av modemet. Noe som også forenkler jobben min, er at det var trekt Cat5e kabel til begge steder i egne rør allerede (Huset er fra 2012) Så, i skapet blir det coaxsplitter til TV og modem, og deretter en ekstra splitter for å dele coax til hver etasje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå