dan83 Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 hei hvis jeg har forstått rett, så lønner det seg å fjerne støy før man gjør noe annen etterbehandling, siden dette kan føre til enda mer støy! Men gjelder dette også i LR5? Har hørt rykter om at LR er såpass "smart" program at det ikke spiller så stor rolle på rekkefølgen av etterbehandlingen? Noen som kan bekrefte dette? Lenke til kommentar
Jod-R Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Slik jeg har skjønt det på diverse steder så har rekkefølgen ingen ting å si i LR. Så om du tar støybehandling først eller sist har ikke noe å si for mengden støy i bildet hvis jeg har skjønt det rett. Hørte på en youtube video at han tok støybehandling til sist for hvis han gjorde det tidlig i fasen så gjorde det resten av bildebehandling/LR noe treg. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Lightroom er ikke-destruktiv i sin etterbehandling. Det spiller ingen rolle i hvilken rekkefølge man gjør ting. Gjør gjerne globale redigeringer først, deretter lokale. Men bare For bare for å ha en grei oversikt over jobben du gjør, det spiller ingen rolle for den tekniske kvaliteten på sluttresultatet. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Har jobbet med lightroom i x antall versjoner og år. Rekkefølge har ingen betydning; Adobe kan dette og gjør ting i fornuftig rekkefølge uavhengig av når du velger å dra i spaken inne i programmet Lenke til kommentar
LBe Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Har også brukt LR i flere år og hvis det er behov for å fjerne støy så er dette noe jeg gjør til slutt Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Har også brukt LR i flere år og hvis det er behov for å fjerne støy så er dette noe jeg gjør til slutt ...og det er det ikke noe galt med. Men du kan godt gjøre det først eller midt i. Det spiller ingen rolle for sluttresultatet. Akkurat som du for eksempel kan gjøre oppskarping først, midt i, eller til slutt...eller når som helst i prosessen... Poenget er at du kan gjøre det når du vil, du velger selv. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Det eneste man burde huske på er og huke av for "oppskarping" i eksport så man får det lille ekstra ut av bildene, dvs. det siste man gjør. Endret 14. januar 2015 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå