Gå til innhold

Fartøyene i kystvakta

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne du ikke fortsatt på din tidligere tråd?

Generelt så er de ytre Kystvaktene mer populære enn de indre, og de nye mer populære enn de eldre. Hvilke som er hvilke kan du finne på Wikipedia. Tips? Gjør en god innsats på rekrutten. Søk kanskje på stillinger som ikke alle andre vil ha - artillerist for eksempel er det stor kamp om beinet.

Skulle jeg kommet med en anbefaling ville jeg vurdert å søke tjeneste på en Fregatt. Her er sjansen størst for opplevelser også utenfor Norges grenser...

Lenke til kommentar

Man går dog glipp av den behagelige turnusen de har i kystvakten, hvis den fortsatt eksisterer.

I ytre kystvakt er KV Svalbard, Barentshav, Ålesund og Harstad de nyeste fartøyene. De eldre Nordkapp-klasse fartøyene er dog også finfine båter å være på (aldri seilt med de, men vært ombord mange ganger).

I indre kystvakt er det kun Nornen og Reine-klasse båter. Samtlige er så godt som splitter nye.

Da jeg gikk på rekrutten ble vi rangert mot slutten og de mest best rangering fikk valgene sine oppfylt først, mens de med lavere rangering måtte ta til takke med 2de eller 3de valget eller noe helt annet dersom alle plassene var fyllt opp. Jeg fikk ikke valg om stilling på forhånd og måtte bare gjøre det jeg ble satt til (navigasjon+artillerist).

Lenke til kommentar

Kan jo spørre de menige som var på Hawaii, Azorene, Panama, Bahamas, Baltimore, San Diego, Halifax ++ nå i mai-september 2014 med KNM Fridtjof Nansen om de ville valgt turnusen til kystvaktene istedenfor.

Som sagt, dersom ønsket er å komme på et bestemt fartøy burde du vurdere en tjeneste som er mindre populær - servitør, takkel og samband (sistnevnte krever kurs etter rekrutten, men dette er den tjenesten i Sjøforsvaret som gir enklest videre karrière uten befalskole)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...