LarZen Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 (endret) Som psykisk syk siden barndommen så har spill hatt en bedre effekt en alt av piller leger å psykologer har trykt i meg opp igjennom årene. Eneste gangen spill har hatt en negativ effekt på meg var når World of Warcraft kom i salg. Da var det 15+ timers spill økter hver dag i flere mnd. Heldigvis forstod jeg at det ikke gikk an å fortsette slik og sluttet. Spiller forskjellige spill den dag idag men mer normale økter. A game a day keeps the doctor away.... Endret 30. januar 2015 av LarZen 1 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Sier meg enig med Zealuu, jeg mener at det er bakvendt å sette spilling i samme bås som sexavhengighet og rusmisbruk. Selv har jeg i perioder vært avhengig av bøker og/eller serier - spillingen er det aldri like vanskelig å legge fra seg. Spilling er sunt! Det er slettes ikke så vanskelig å legge fra seg et spill, er ikke værre enn å avinstallere spillet og finne noe annet å holde på med hvis det blir for mye. Selv har jeg lært både tysk og engelsk, haugevis av fremmedord, hevet både diskusjonsevne og forbedret evnene mine i å få kontakt med andre mennesker. I spillverdenen bryr heller ingen seg om etnisitet eller utseende, spiller selv med både amerikanere, indere, kinesere, russere, israelere og andre europere, ingen bryr seg om hvor du kommer fra så lenge du kan spille og er rettferdig. Det å se mye på TV er et mye større problem enn å spille. Med spilling så får man skrivetrening, bedre reaksjonsevne og lagånd. Hvis NRK ønsker å virke seriøs på noen som helst måte så kan dere starte med å slutte å se på spilling som et problem. Snakk med de som spiller og ikke konservative "eksperter" osv. De jeg kjenner som spiller mye kan venligvis også mye mer i flere andre områder, en som driver med fotball trener kroppen sin, en som spiller trener hjernen. En som trener flere timer daglig blir ofte sett på som sporty mens en som spiller like lenge blir sett på som avhengig. Få slutt på den innstillingen! Jeg gikk inn på lenken i førstepost, og ut fra mitt inntrykk der så misforstår dere hva som er temaet for denne dokumentarserien. Det er ikke en serie som skal se på spilling spesifikt, men heller en "samleserie" om ulike problemområder enkeltpersoner har i livet sitt. Og at spillavhengighet er et problem for enkelte, i likhet med andre avhengigheter, må vel kunne sies å være et faktum. Så kan i midlertid jeg også ønske at det snart kom noen dokumentarer eller andre mediaoppslag som tok for seg spilling på en mer balansert måte. For spilling er jo positivt for majoriteten og har et ufortjent dårlig rykte. Men jeg synes ikke dette nødvendigvis er noe den serien vi snakker om her trenger å ta for seg - dette konseptet fremstår for meg som spennende og "innafor". 1 Lenke til kommentar
Winnetou2012 Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Ja jeg ser den og jeg leste gjennom, men det irriterer meg at det er nevnt sammen med sex og rusavhengighet. Serien i seg selv kan nok bli grei, men de går med et dårlig og i overkant negativt utgangspunkt etter min (subjektive) mening. Lenke til kommentar
LMH Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Ser det er ein del som trekker parallellar mellom spel og bøker. Eg er heilt einig i at dei kan spele samme "rolle" i og for seg, og eg lengtar etter den dagen spel blir akseptert som kultur på lik linje med andre uttrykksformer. Men det er jo ikkje til å stikke under ein stol at ein del spel er designa for å gjere oss hekta på ein heilt anna måte enn kva bøker er i stand til. Eg vil tru at det er lettare for dei fleste å bli hekta på Clash of clans (eller kva det heiter) på mobilen eller Diablo 3 på PC, då dei er designa for å gje spelaren positiv tilbakemelding med passelege mellomrom, og som ein direkte reaksjon på det spelaren foretar seg. "Spel" som kategori er i grunnen alt for brei i mine auge. Ja, det er spel som kan sidestillast med bøker, men så er det ein del som lettare kan skape problem for enkelte også, og det blir det dumt å ignorere. Lenke til kommentar
Unlikely Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) NRK søker personer med følgende beskrivelser: Spiller du en rolle overfor familie og venner? Er det ingen som egentlig kjenner deg? Gir ingenting mening? Er du avhengig av noe? (spill, rus, sex el.) Har det skjedd noe i livet ditt, som gjør at du sitter fast? Har du problemer knyttet til kropp? (mat, trening, utseende el.) Føler du deg alene, selvom du har mange rundt deg? Er du sint og opplever at folk ikke forstår deg? Har du så store forventninger til deg selv at det skaper problemer i livet ditt? Er du fastlåst i mønstre? Er du såkalt vellykket, men føler at du har lurt alle? Har du en dragning i deg som får deg til å gjøre dumme ting? Vil det også bli rettet fokus mot de positive sidene ved spill, eller er dere bare ute etter å skape frykt? Jeg tror de fleste kjenner seg igjen i nevnte beskrivelser, men mange benytter nok bøker, film eller spill som en måte å takle hverdagen på. Edit: Korriger meg gjerne om jeg misforstår problemstillingen. Endret 13. februar 2015 av Unlikely Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå