Jannis-15 Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Kometen C/2014 Q2 (Lovejoy) Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Gjest member-296438 Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Intet mindre en imponerende! Dette viser du til fulle at du har grepet på. Tør ikke tenke på hvordan det hadde sett ut hvis jeg prøvde.... Artig med tilleggsopplysningene der du viser at du har veldig mye kunnskap om emnet. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Nok et imponerende og interessant bilde fra astro-fotografen her inne! Kjekt at du gir så bra følgeinfo til dine bilder... Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Når man ser slikt så tenker jeg at det er da for jævli å bo midt i Oslo-gryta med alt det lyset så man ikke ser hva som foregår på himmelen. men denne hadde jeg vel ikke sett likevel for jeg er ingen stjernekikker. Da er det greit med slike som deg som dokumenterer slikt. Kanskje kunne du plassert den litt lenger til venstre for å gi følelse av at den er på vei inn i bildet - eller er jeg for kravstor? Roar 1 Lenke til kommentar
Rolf Kristensen Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Fantastisk hvordan du gjør dette teknisk sett. Pluss for interessant info. Det er bare å bøye seg i hatten. Forøvrig ett artig navn på den godeste Mr. Lovejoy, kunne nesten tro han hadde sitt virke i en helt annen bransje Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 14. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2015 Takker! Prøver som regel å gi litt info om selve bildet, da astro-foto skiller seg litt fra "vanlig" foto hvor bilde ofte "taler for seg selv". Roar, du har helt rett i at rammingen kunne vært bedre. Jeg ønsket opprinnelig å ramme anderledes, men pga at halen til kometen så vidt er synlig hele veien ut til venstre valgte jeg å ikke klippe den bort. Jeg kunne vel dog kanskje ha plassert den lenger til høyre i steden så den var på vei "ut" av bildet i stedenfor å være helt i senter. Skal prøve å ha dette i bakhodet til nesta gang! Lenke til kommentar
HelgeNor Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Nok et nydelig bilde Jan Erik ? og ekstra spennende at du også deler noe av "skillsene" dine som nevnt av flere. Kan jeg spørre hvilke funksjoner som kan være lurt å bruke i Photoshop etter stackingen, for og kunne forbedre bilde noe? Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 17. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2015 Nok et nydelig bilde Jan Erik ? og ekstra spennende at du også deler noe av "skillsene" dine som nevnt av flere. Kan jeg spørre hvilke funksjoner som kan være lurt å bruke i Photoshop etter stackingen, for og kunne forbedre bilde noe? Takker I PS bruker jeg vel egentlig veldig mye, men det viktigste er levels og curves - sistnevnte i mange omganger. I tillegg bruker jeg layer mask for å redusere støy kun i bakgrunnen hvor det ikke er noe signal uansett. Samt så bruker jeg guassian blurr i en egen layer for å glatte ut fargene for å lettere kunne fjerne lysforurensning fra bilde (spesiellt fra orange gatebelysning). I tillegg har jeg ofte en egen layer som inneholder kun stjernene, for at disse ikke skal bli alt for "overbehandlet" når jeg trekker frem det mer lyssvake i bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg