Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

La oss si at en person som har fått førerkortet sitt beslaglagt blir stoppet i en kontroll. Politimannen antar at denne personen har glemt førerkortet sitt og gir vedkommende en bot for dette som han så betaler. Hva vil nå skje når denne personen søker om tilbakelevering av førerkort? Vil politiet se at han har blitt stoppet på et tidspunkt hvor han kjørte uten/med beslaglagt førerkort og nå kunne straffe denne personen utover den boten som han allerede har fått og betalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs hvorvidt politiet kan gi bot på stedet dersom politiet faktisk ikke kan vite om personen er "Par hansen" som han sier, eller "Olaf Karlsen".

Når det er sagt, beslagslagt førerkort registreres i et register både hos politiet og biltilsynet, antakelig slås dette også opp i fra politibilen.

Lenke til kommentar

Politimannen antar at denne personen har glemt førerkortet sitt og gir vedkommende en bot for dette som han så betaler.

Det vil mest sannsynlig ikke komme til dette, da politiet der og da slår opp navnet du oppgir, eller kontakter sentralen som gjør det samme, og raskt finner ut at du har mistet førerretten.

• Liker 3
Lenke til kommentar

La oss si at vedkommende viste legitimasjon som politimannen tok med seg inni bilen og sjekket før han kom tilbake med en vanlig bot på 500,- for å kjøre uten førerkort.

Da har politimannen gjort en dårlig jobb.

Du vil sikkert ha ordentlige svar: Det jeg vet er at bøter og forelegg registreres på navnet ditt, så det vil være mulig å se at du fikk et forelegg for å kjøre uten førerkort etter at du mistet førerretten. Det jeg derimot ikke vet er hvorvidt dette får følger for deg senere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

La oss si at en person som har fått førerkortet sitt beslaglagt blir stoppet i en kontroll. Politimannen antar at denne personen har glemt førerkortet sitt og gir vedkommende en bot for dette som han så betaler. Hva vil nå skje når denne personen søker om tilbakelevering av førerkort? Vil politiet se at han har blitt stoppet på et tidspunkt hvor han kjørte uten/med beslaglagt førerkort og nå kunne straffe denne personen utover den boten som han allerede har fått og betalt?

"Glemt men har førerkort"-situasjonen innebærer et gebyr på 500,- kr. Dette gebyret klassifiseres ikke som straff, jfr. vegtrafikkloven § 31 siste ledd og forskrift om gebyrer etter vegtrafikkloven (jeg antar også at det ikke tilfredsstiller EMKs Engel-kriterier for å være straff i den sammenhengen).

Det er derfor ingenting som hindrer påtalemyndigheten i å forfølge forholdet ytterligere, men den må ta hensyn til at det allerede er ilagt gebyr for forholdet i straffutmålingen.

Når man søker om midlertidig førerkort foretas det manuelle kontroller i forskjellige systemer i tillegg til den automatiske kontrollen DinSide har. I tillegg begår du en straffbar handling - falsk forklaring. Rent hypotetisk sett kan det hende at den som behandler søknaden din om midlertidig førerkort glemmer å sjekke de øvrige systemene, eller at politiet har glemt å registrere beslaget. Utstedelsen av det midlertidige førerkortet blir dog registrert, slik at det blir å brenne lyset i begge ender og satse på at de to endene ikke møtes.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

La oss si at vedkommende viste legitimasjon som politimannen tok med seg inni bilen og sjekket før han kom tilbake med en vanlig bot på 500,- for å kjøre uten førerkort.

Da har politimannen gjort en dårlig jobb.

Du vil sikkert ha ordentlige svar: Det jeg vet er at bøter og forelegg registreres på navnet ditt, så det vil være mulig å se at du fikk et forelegg for å kjøre uten førerkort etter at du mistet førerretten. Det jeg derimot ikke vet er hvorvidt dette får følger for deg senere.

Før i tiden var dette enklere. Jeg hadde en inngiftet onkel som kjørte i over et tiår uten førerkort. Hver gang han ble stoppet sa han at han hadde glemt det hjemme, han fikk bot på hver gang for å ikke ha det medbrakt. Han ble riktig nok tatt til slutt fordi politimannen insisterte på at han skulle snu og hente det (kontrollen var rett ved huset).

Jeg vil anta at det er noe annet nå siden dem sjekker prikker og slike ting om du blir tatt for noe. Da vil dem automatisk finne ut om du har førerkort eller ikke.

Lenke til kommentar

For 9 år siden skjedde dette med meg. Jeg betalte forelegget og ingenting mer skjedde.

Anonymous poster hash: b7711...72e

Anonymous poster hash: b7711...72e

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...