Gå til innhold

[Løst] Hvor mye bør et lite firma betale?

Gjest Slettet-JWlLR8

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-JWlLR8

Hei!

Jeg har nylig fått et tilbud som system utvikler, med fokus på Java, fra et lite IT selskap i Stavanger.

Selskapet er nesten 10 år gammelt, men har ikke mer en et lite dusin ansatte.

Jeg har vert litt heldig, ettersom jeg akkurat ble ferdig med batchelor graden min i informasjonsvitenskap, og har ingen erfaring eller sertifisering.

Det eneste problemet, er at dette er min først "voksne" jobb. Jeg har aldri jobbet i IT-industrien, og har derfor ingen peiling på hvor mye jeg skal regne med å tjene.

Hvor mye er det jeg skal regne med at de gir meg i årslønn? Jeg er egentlig ikke så opptatt av pengene, men det er jo greit å vite.

Vis de lurer på om jeg er "fornøyd med beløpet" de tilbyr meg, skal jeg si ja eller nei?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-JWlLR8

375-410

435 000

Dette er slike beløp jeg liker å høre, men er det ikke litt i det meste laget?

Jeg vet ingenting om lønninger som sagt, men jeg klarer bare ikke se for meg at et firma på 12 (13 med meg) mennesker kan betale sine utviklere SÅ mye?

Er dere sikre på at et så høyt beløp er noe jeg kan regne med?

Tusen takk for svarene!

Lenke til kommentar

Hvor mye de kan betale, avhenger jo av hvor mye penger de tjener, ikke hvor mange ansatte de er... Har de bra produkter/løsninger som selger godt, kan de også betale utviklerne bedre.

Du bør nok kunne regne med omlag 420-440k, selv som lærer i det offentlige kan du tjene 415-420k (riktig nok må du ta PPU i tillegg, uten vil du ikke få fast ansettelse og vil ligge på ca 370k). Hvis de ikke har mulighet til å betale såpass, spørs det jo om de har inntjening nok til at du egentlig vil jobbe der uansett.

Du må naturligvis ta evt. andre goder med i betraktning da, det kan jo være andre ting enn penger (f.eks. kursing, videreutdanning, sosiale aktiviteter etc) som gjør at de "bruker" mer penger på deg, selv om du ikke får alt som lønn.

Hvis du blir spurt om hva du ser for deg, ville jeg sagt "drøyt 400k". Da har du kanskje mulighet til se på deres tilbud først. Kanskje vil de sikre at du tar jobben og legge godt på, men du har likevel antydet at ned mot 400k er greit. Under 400k ville jeg ikke akseptert uten at andre vilkår var meget gode...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Bachelor var i snitt 330.000 i 2010.

Siden har den økt med lønnsveksten, under 350 så er det veldig dårlig deal uansett firma.

De tallene jeg oppga var konkrete eksempler fra virkeligheten i for 2014.

I norge og innen IT med kun bachelor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...