Gå til innhold

[Løst] Gaming-PC. Rundt 17k. Har liste. Passer delene? Justeringer?

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Min nåværende stasjonære PC må nå byttes ut.

Det jeg har fra før er en SSD-disk, SATA-disk, mus og tastatur, som kan tas med videre. Skjermen begynner å dra på årene og flimrer noe, så den bør også byttes ut.

Her er listen fra Prisjakt: http://www.prisjakt.no/list.php?l=150814&view=m

Helst har jeg lyst til å få prisen ned noe, om det er mulig. Den skal brukes til spilling. Den skal selvfølgelig brukes til kontorarbeid også, samt mye annet rart, men jeg antar at Google Chrome, Media Player Classic og Word klarer seg fint uansett.

Det jeg trenger hjelp til er, med utgangspunkt i listen, se hva som bør gjøres, slik at alt "harmoniserer" best mulig. Jeg har litt kunnskap, men mangler også en del.

Overklokking er i utgangspunktet ikke noe jeg bryr meg så hardt om lengre. Lenge siden jeg byttet jumpere på 386/486-hovedkort.

Jeg trenger også en ny skjerm. Fant en veldig kul skjerm: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2041833 En 29" med 2560x1080 oppløsning. Noen med erfaringer med slike skjermer? Vil spill støtte slik oppløsning?

Jeg fant heller ikke et kabinett jeg "falt for". Kommer til å gå fra et Lian-Li -kabinett. Noen gode forslag?

Ellers håper jeg dere kan se på listen og se om jeg har "plukket riktig"?!

På forhånd tusen takk! :)

EDIT: Jeg har veldig lyst til å bestille alt fra komplett.no, så det hadde vært fint om alle delene hadde vært inne der..

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker og bukker! :)

Men bortsett fra det, så det greit ut? Ikke noe som er i "disharmoni"? Jeg har en SSD, så da sparer jeg heller pengene, men takk!

Tips til et tøft kabinett? :)

Gjerne også tips til skjerm, hva er det som er tøft å ha om dagen?

Lenke til kommentar

Takker og bukker! :)

Men bortsett fra det, så det greit ut? Ikke noe som er i "disharmoni"? Jeg har en SSD, så da sparer jeg heller pengene, men takk!

Tips til et tøft kabinett? :)

Gjerne også tips til skjerm, hva er det som er tøft å ha om dagen?

Skjerm er jo Asus swift 1440p g-sync og BenQ XL2420G g-sync 1080p som er tingen. Det er min mening, fordi jeg vet at g-sync er KONGE! :green:

Til gaming, så vil du ha 144hz og g-sync. Slik er det med den saken. Hvis man bare spiller WOW og ikkje fps spill, så kan man vurdere treige skjermer. Spiller fps, så er det bare en ting å gå for mener jeg.

Kabinett vet jeg ikkje, da jeg bare har 2 stk LD cooling V8 og et Silverstone Tj07. Synes dog disse gjør jobben godt.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Sett nå litt på den skjermen du anbefalte, og det virket jo som et solid monster av en skjerm, som er veldig populær! :)

Hva med oppsettet mitt, vil det ha noe problem med å utnytte denne skjermen? Trenger vel litt for å dra beistet?

Lenke til kommentar

Sett nå litt på den skjermen du anbefalte, og det virket jo som et solid monster av en skjerm, som er veldig populær! :)

Hva med oppsettet mitt, vil det ha noe problem med å utnytte denne skjermen? Trenger vel litt for å dra beistet?

2x gtx970 er jo selvfølgelig å foretrekke, men med ett gtx 970 så klarer du fint over 60fps i de aller fleste spill :)

GTX 970 er meget bra for prisen. Faktisk det eneste skjermkortet som er vits å anbefale for de prisbevisste :) Det er faktisk mest for pengene i den ytelsesklassen.

Ville nå tenkt meg om 2 ganger før jeg kjøpte en 60hz skjerm for spilling...

Det er nesten synn å gå for bare ett gtx 970 til Asus Swift, men for 1080p g-sync så er det flott.

Du kan jo prøve med ett gtx 970 først, så oppgradere med enda ett om du synes det blir for lite futt :green:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Takk igjen! :)

Nå er det nok noe jeg trenger litt mer inn med teskje..

Hvis skjermen klarer 144 Hz, og mitt oppsett klarer "over 60 hz", har jeg da behov for en skjerm som klarer 144, hvis ikke oppsettet mitt følger opp bedre enn det?

Og, når vi snakker om hva oppsettet bør klare, snakker vi om "ultra" på alle spill? Hvilket spill er det som er mest utfordrende om dagen?

Lenke til kommentar

Ser ikke noe kræsj , men hvorfor valgte du akkurat det kabinettet? Noen spesiell grunn? Tenker du vannkjøling etterhvert? Hva slags planer har du? Hvis du ikke har planer om store utvidelser, så tror jeg det er veldig praktisk med et litt mindre kabinett kanskje ?

Bruker selv dette: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1488728 Meget fornøyd. God byggekvalitet, god plass og lett å bygge i. nokså tungt though.

Det finnes en "lillebror" som er meget populær. http://www.prisjakt.no/product.php?p=2898282

Er en drøm å bygge i. Også sparer du litt cash :)

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, Nizzen! :D

Phinex, jeg plukket vel mest kabinettet for å estimere totalpris! :) Som jeg skrev, så fant jeg ingen jeg "falt for", men dette så nogenlunde OK ut. Etterlyste jo også tips til kabinett, og forslaget ditt likte jeg veldig godt! Var et flott og stilrent kabinett!

Takk! :)

Lenke til kommentar

Jeg må også quote deg fra ROG-tråden, Nizzen:

Ingen single kort er godt nok enda for swift. 1550mhz på 980 var ikkje nok. 2 gjorde susen ;)

Hva skal jeg med denne da? :p

Jeg prøver å bli klok på denne skjermen, men vet ikke om den for meg forsvarer prisen (siden jeg har bare ett kort, osv..)

Lenke til kommentar

Jeg må også quote deg fra ROG-tråden, Nizzen:

Ingen single kort er godt nok enda for swift. 1550mhz på 980 var ikkje nok. 2 gjorde susen ;)

Hva skal jeg med denne da? :p

Jeg prøver å bli klok på denne skjermen, men vet ikke om den for meg forsvarer prisen (siden jeg har bare ett kort, osv..)

Jeg snakker om Bf4 ultra og stabilt 140+ fps :p Ja jeg hater lagg

Lenke til kommentar

:D

Okei, hehe.. Der får jeg for å begynne bakerst i tråden og lese fremover.. :blush:

Beklager mye frem og tilbake her nå. Men ser også på tråden "Den Perfekte PC-pakke" og "Capital Offence", hvor de der har valgt en i5-prosessor, men heller har gått for 2x 970.. Det går ikke akkurat opp i opp prismessig, men jeg tenkte nå å lufte tanken?

http://www.prisjakt.no/list.php?l=132190&view=b

Vad tycks?

Lenke til kommentar

Heisann! :)

Nå kommer jeg ikke inn på prisjakt av en eller annen grunn, så får ikke dobbeltsjekket. Men, det ligger nok en liten misforståelse her. Disken på 512 SSD er ikke noe jeg har lagt til. Jeg linket til "Capital Offensive"-pakken fra "Den Perfekte PC-pakke" tråden, hvor de der hadde en i5-prosessor, og 2 970-kort. Hvor jeg i min liste, den som er linket i første post, har ett 970-kort, men da en i7-prosessor.. :)

Hvis jeg går ned til i5 fra i7, men bruker det jeg sparer på å gå for 2 790-kort (jeg ser at jeg må spytte i litt ekstra), så lurte jeg på om det var et "lurt" bytte? Mtp skjermen som jeg blir litt overtalt til å kjøpe, osv.. :p

Takk for tilbakemelding! :)

Endret av Bone
Lenke til kommentar

huff, det blir visst bare dyrere og dyrere for deg dette. :p

Jeg har selv suglet på ROG Swift skjermen, men har holdt igjen fordi jeg syns det er fryktelig mye penger å bruke på en skjerm. Nå viser det seg også at de har muligens problemer i produksjonen med disse skjermene. Om du ser på listen din på prisjakt så ser du nå at skjermen er nede i 5 av 10 stjerner på grunn av flere som har problemer med den, du bør lese demmes brukererfaringer før du bestemmer deg. Jeg tviler på at det er et representativt antall, men like fullt så er jeg nå glad for at jeg ikke har gamblet på den, og jeg hadde mulighet til å kjøpe den for 5500Kr. Som Nizzen sier så er G-Sync populært blant gamere, men det er dyrt. Selv om du går ned til Full-HD begynner de skjermene på 3690Kr for en 24" og 4490Kr for en 27" hos Komplett.

Fordelen med Full-HD er at disse kan drives greit med et enkelt GTX970 kort. En skjerm med 2560x1440 oppløsning krever 80% større regnekraft for å få den samme bilde raten. Eventuelt kan du jo bruke de sparte kronene på å gå rett for et GTX980 i stedet og oppgradere med et til om et års tid når prisen har falt, eller vent til du ser du faktisk trenger ytelsen. Fullt så bra "bang for buck" rate er det jo ikke, men du verden å en slik røkker. :) Selv er jeg litt nazi på at jeg skal spille på skjermens native oppløsning. Det er ingen dataskjermer som har noen brukbar scaler. Jeg har faktisk en 120Hz skjerm med 1680x1050 oppløsning liggende til senere bruk om skjermkortene mine skulle bli for trege etter hvert. :p

Om du skal handle på Komplett så vil jeg tro denne oppgraderings pakken blir billigere enn å kjøpe del for del. Og jeg er en stor tilhenger av å gå for X99 plattformen om man planlegger å ha PC'en en stund og oppgradere ved behov. X99 plattformen vil holde i mange år fremover om man forventer samme som historisk har vært på entusiast plattformene som X58 og X79. Selv holdt jeg på å oppgradere til X99 i fjor, men endte opp med å bli på min X58 en stund til. Min i7 920 CPU kjører iskaldt og greit på 4GHz og jeg ser ikke helt behovet for oppgradering av annet enn skjermkort, men så ble det plutselig ny laptopp i stedet. Om du går for X99 er det meget godt mulig du holder på CPU'en helt til du er på GTX14x0 (Kommer nok til å hete noe annet da.)

Men når alt kommer til alt, så var det dette med å skulle kikke i krystallkuler i forhold til IT verden da. Det har jo historisk sett vært rimelig vanskelig. Det begynner å bli noen år siden nå at jeg anbefalte en kompis å gå for 4 kjerner fremfor 2 siden det da ville være mer fremtidsrettet. Problemet var bare at den prosessoren ble rimelig utdatert før det begynte å ha noe for seg med 4 kjerner. Vi ser litt av det samme i dag med 4 kjerner vs 6 kjerner, og med og uten Hyper Threading. Noen vil si at alt over i5 4690K er bortkastet penger. Og det er nok sant for folk som spiller FPS spill, og lite annet. Selv spiller jeg ikke kompetitivt FPS lenger, og klarer meg veldig fint i 60FPS landskapet når jeg spiller liknende. Det som virkelig stjeler tid fra meg for tiden er Civ5 og Beyond Earth. På disse og liknende spill vil CPU'en ha alt og si, og jeg har klart å grave frem benchmarks som viser at i7 3960X er 20-30% raskere på å regne ut turene enn en i7 4770K. Man kan nok regne med tilsvarende eller større fordel med en 5820K i forhold til en 4790K. Det er forskjellen på å sitte til 11 på kvelden, eller 1 på natten for å bli ferdig med et kart. :)

Ble langt og rotete dette, så kort oppsummert slik jeg selv ville gjort det:

Gå for X99 plattformen med en 5820K eller 5930K om du vurderer opp til 3 veis SLI og/eller PCIe basert lagring og har greit råd til det. Eventuelt 5960X :dribble: så slipper du ihvertfall å tenke på ny CPU de neste 5 - 8 årene.

Et GTX9x0 nå, oppgraderes med et til ved behov senere.

Vent med ROG Swift til produksjons problemene er avklart, vurder om du i det hele tatt trenger den. Om det er full krise med skjerm nå, kjøp en slik til midlertidig bruk, eller ta en titt på finn.no. Selv fant jeg en slik til 1500Kr for et års tid siden. Fikk en Usb3.0 hub på kjøpet (Selger hadde superlimt den fast i sokkelen på skjermen :rofl: ).

Uansett, lykke til med valg av nye komponenter. :)

Lenke til kommentar

Dyrere jah.. hehe.. du kan så si!! :blush:

Tusen takk for tilbakemelding!

Den pakken du foreslo fra Komplett var jo flott, jeg fikk et dyrere (bedre?) hovedkort, og ei vifte (som jeg faktisk trodde fulgte med og dermed hadde glemt), og sparte allikevel 500 kroner ca. Så det var bra! :w00t:

Jeg er dessverre ikke så flink med å "kjøpe ting enn så lenge", jeg vil ha det nå! Dessuten liker jeg ikke helt tanken på å betale, selv om det "bare" er 1500,- kroner, for ting jeg kommer til å bytte ut. Det blir litt for mye "bruk og kast" for min del. Liker å kjøpe noe jeg vet jeg holder, først som sist.. og det er jo her problemet ligger..

Jeg hadde jo i utgangspunktet tenkt rundt 17k for hele pakka. Men, så fant jeg jo noen deler som hørtes fornuftig ut, noe det var, og jeg endte da opp på ca 13-14k, uten skjerm. Så kommer jo problemet: Jeg vil jo ha en god(!) skjerm. Men, en god skjerm (som jeg nå har blitt fristet med) koster jo 6000-7000. For å kjøre denne skjermen bør jeg ha SLI, så ett ekstra skjermkort. Så en noe dyrere skjerm, gjør jo at jeg må kjøpe dobbelt opp med skjermkort. Venter jeg med skjermkort vil jeg kanskje bli litt skuffet når jeg sitter med "ny og flott maskin", og den følelsen vil jeg virkelig ikke ha når jeg har brukt mange tusen på ny PC. Da vil jeg føle at det røsker litt! :) hehe..

Det andre er at jeg ikke vet helt budsjettet mitt, heller. Dvs. Det bør avklares med min andre part her, om jeg kan/skal bruke så mye ekstra enn det først var når jeg presenterte forslaget. Går jo utover andre ting også. :(

Slik jeg står nå, så er det skjermen jeg vurderer mest.

Mange skryter jo av ROG Swift-en, og de har sikkert god grunn. Det er vanskelig å bli HEEELT overbevist når jeg ikke ser "resultatet" foran meg, men må ta det litt for "god fisk" (litt slik som når jeg byttet til SSD, og skjønte ikke hva jeg gikk glipp av før jeg hadde det). På en annen side så klager jo mange over feil og problemer og at det ikke er et ISP(?)-panel..

Ja, jeg sliter litt.. :blush: hehe..

Lenke til kommentar

Som jeg sa; "Trenger du det?". Om du spiller i hovedsak multiplayer FPS spill og du har råd til en ROG Swift, så bevares, gå for det! Når det gjelder fargene må jeg si jeg tviler på de kan være veldig mye dårligere enn IPS skjermer når folk som Nizzen anbefaler den. ROG Swift'en er en av svært få skjermer med TN panel som har ekte 8-bits fargedybde. De fleste har bare 6-bits og kompenserer med forskjellige former for dithering for å "jukse" frem flere farger enn hver pixel egentlig kan lage, jeg tror nok mange av disse 6-bits panelene er grunnen til at TN paneler har så dårlig rykte. Jeg har selv altså 2stk. 120Hz skjermer med TN panel som jeg syns er helt greie.

Som jeg sa har jeg selv vært sugen på ROG swift'en, nå var det altså ikke bare prisen som stoppet meg. Det var rett og slett det at jeg ikke har så stor nytte av den. Mitt nye sugleobjekt er denne, Til min bruk en mye mer interessant skjerm. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...