DrDoogie Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Kjører foreløpig SuSE 8.1 og noe Winshit?. Kan dere si litt generelt og litt spesifikt om hvordan jeg vil merke forskjell i utvalg av programmer, funksjonalitet til spesielt filsystemene, drivere for nettverkskort og grafikkkort... Takker på forhånd for alle kommentarer. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Først starter jeg med å sitere et tidligere svar av Nichotin hvor han siterte meg, dette burde gi deg en oversikt over hvordan systemet fungerer med tanke på pakkesystem og slikt. hva med å ta en titt på freebsd? For å sitere litt: Ikke velg Linux som server-variant. Prøv heller FreeBSD eller OpenBSD. FreeBSD 4.9 STABLE er rett rundt hjørnet. www.freebsd.org - www.openbsd.org Jepp, jeg støtter dette forslaget. FreeBSD er absolutt verdt å prøve som server. Lett å installere apache+php+mysql via ports (pakkesystemet freebsd bruker) i tillegg, både via source, eller fra binaries. Jeg har vurdert å teste ut bsd, men ser ikke umiddelbart hvorfor jeg skal velge det i stedet for linux. Har dere noen gode argument? 1) Pakkesystemet: cd /usr/ports/kategori/pakkenavn && make install clean, så er det inne uten problemer. Det ligger en predefinert makefile der som du kan redigere som du vil, den henter alle dependcies fra internett i prosessen. Man har også pkg_add -r for precompiled binaries, der henter den også alle dependcies. Man har over 8000 pakker tilgjengelig i ports. 2) Sysinstall (/stand/sysinstall) er et genialt verktøy for å konfigurere systemet, det samme som brukes under install. 3) Man kan legge inn linux binary-kompability under install og dermed kan man kjøre rpm osv. Det finnes også enkle metoder for å legge til portage, apt-get og slikt. (hvorfor man vil gjøre det når man har ports kan jeg ikke skjønne ) 4) Portupgrade oppgraderer alle programmer lett. cvsup lar deg oppgradere ports, og dermed få inn nye pakker. 5) God support. bsdforums.org er et godt samlingspunkt med mange folk som kan hjelpe. I tillegg har man dedikerte kanaler på irc, og supporten er ofte venneligere og mindre preget av "omg plz we're so l33t plz rtfm n00b" enn i Linux-verden. Dette gjelder kanskje ikke på #alinux.no dog 5) Dessuten har FreeBSD og OpenBSD (i mine øyne ) bedre avatarer/maskoter. FreeBSD har en dæmon, en liten skapning som jobber bak fasaden til ting og holder alt i orden. OpenBSD har en fisk som er bevepnet tilsvarende rambo. Men, opinions, opinions. Noen sverger til RedHat, andre til Gentoo, noen igjen til Debian. Jeg sier ikke at FreeBSD er for alle, men for meg er det perfekt. Lykke til, jeg anbefaler 4.8 hvis du skal teste. Egensitering: Som moyner tidligere nevnte har freebsd et pakkesystem kalt ports. Dvs. at installasjonen av apache vil se omtrent slik ut: cd /usr/ports/www/apache && make install clean . ganske enkelt og greit, php og mysql kan legges til på lignende måte. Siden du skal ha en server burde du ha et robust filsystem (dette gjelder jo for desktop også). Er en del tukkel med div. linux-filsystemer, slik som asynkron skriving av metadata etc., som gjør filsystemet kjappere i mange tilfeller, men lite tilgivelig hvis noe krasjer. FreeBSD's UFS filsystem har andre fordeler annet enn robusthet også. Bl.a så lager man 1. stk freebsd-partisjon kalt "slice", og inni der labels for /usr, /root, /var etc. Dette gjør partisjonering mye mer ryddig. En annen ting er at istedenfor å måtte recompile kernel kan man istedet bare loade moduler via bootloaderen, eller rett og slett bruke kldload hvis man trenger en modul raskt. For eksempel PCM-støtten for lyd, den har jeg rett og slett bare huket av som "yes" i loader.conf, istedenfor å compile inn i kernel. Ganske kjekt om det er noe ny hardware man får som ikke umiddelbart støttes. Les mer her: http://sites.inka.de/mips/unix/bsdlinux.html http://www.faqs.org/docs/Linux-mini/Linux+FreeBSD.html Programmene vil være omtrent de samme, siden du kan kompilere nesten all kode som er skrevet til linux til FreeBSD. Du kan også legge inn RPM av programmet uten tukling hvis du er heldig. Det finnes akselererte drivere til både Nvidia-kort og ATI, og hvis nettverkskortet ditt er støttet i SuSE funker det nok i fbsd også, det er egentlig bare å teste. Lykke til, du er nok konvertert noen timer etter install Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 1. FreeBSD er mer gjør-det-selv enn rpm-distroene, det er på linje med debian, gentoo og slackware i hva de krever at brukeren skal gjøre selv. NetBSD og OpenBSD stiller mye sterkere krav til kunnskaper og pågangsmot enn FreeBSD, og alle Linux-distroene jeg vet om. Bare disk-partisjoneringen til OpenBSD er rimelig vanskelig. På en annen side er dette teknisk sett svært elegante systemer, som det er lett å få total kontroll over i forhold til det meste annet. 2. *BSD er svakere på spill og multimedia enn Linux. *BSD-systemene er helhetlige operativsystem, og ikke tilfeldige distroer. 3. I faq-en har jeg posta en link til ei side med saklig sammenligning av *BSD mot Linux som jeg synes er ganske bra. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 arehb: den med multimedia, film og musikk, samt alle native linux spill funker. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 arehb: den med multimedia, film og musikk, samt alle native linux spill funker. Jada, alt virker. Men jeg erfarte at lydkvaliteten var så som så, og at filmavspilling kunne være slitsomt til tider. FreeBSD er vinkla mot server-bruk, men kan også brukes som desktop. Linux har mer som gjør det egna til desktop-bruk. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Hvaslags lydkort har du? sb live og audigy1 funker fett her uten problemer. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Sblive hos meg ga redusert lydkvalitet, i forhold til Windows og Linux. Hvis du er fornøyd er det bra for deg :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå