Gå til innhold

Erstatte Canon 17-55 2,8 IS USM

Anbefalte innlegg

Hei!

Mitt kjære 17-55 har nå vært med meg i mange år, men holder nå på å gå dukken. Bildestabilisatoren hakker og må slås av, dessuten låser det seg (feilmelding) annenhver gang jeg skal ta bilder.

Hva anbefaler dere? Reparere eller kjøpe nytt?

I så fall kjøpe det samme igjen, eller andre gode alternativer?

Jeg har 10-22 og 55-250 i tillegg, så ca brennvidde og Canon fatning er låst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis objektivet er under 5 år, så er du fortsatt innenfor reklamasjonsrett. Men hvis objektivet er godt brukt, kan det være at reklamasjon avslås uansett.

Reparasjon vil nok koste ganske mye, men selvsagt avhengig av hva som er feil. Jeg ville ikke satset på at det vil koste under 2500 kroner. Blir det rundt den prisen, kan reparasjon lønne seg, da nytt av samme objektiv vil koste deg ca. 6500 kroner.

Men det kan også bli mye dyere. Du kan sende det inn og få et prisoverslag, men det koster deg rundt 500 kroner om du sier nei takk.

Alternativt kan du se på tilsvarende objektiver fra tredjepartsprodusenter som Tamron og Sigma (17-50/2.8). De koster helt ned i 2500 kroner om du klarer deg uten stabilisator, og 3000 med stabilisator. De er ikke fullt så gode som Canon sin, men mye for pengene, og det kan være de er gode nok for ditt bruk.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Eneste oppgradering skulle i så fall vært Sigma 18-35/1,8, som har litt snevrere brennvidde, men som er enda mer lyssterk, og er fantastisk optisk.

Ville som andre har nevnt over prøve å få det på reklamasjonsretten dersom det er under fem år - det er et knakende godt objektiv!

Lenke til kommentar

Enig med andre her, sjekk først om det er noe å hente på reklamasjon. Et veldig velbrukt objektiv ville jeg sannsynligvis ikke reparert (gitt at det ikke er reklamasjon) hvis du ikke kan få en prisvurdering som tilsier at det er ganske rimelig. Fort gjort å reparere bare for å oppdage nytt problem etter kort tid.

Det som er spesielt med Canon 17-55 F2.8 er at det fortsatt er Canons high end normalzoom for crop og slik sett får du ikke noe bedre i dag. Alternativer (hvis du vil ha bra lysstyrke og stabilisator) er 17-50 F2.8 fra Sigma eller Tamron. Sigma sin får litt bedre kritikker, jeg har ikke prøvd noen av dem så det bare basert på omtaler/tester. Sigma har også 17-70mm F2.8-F4.0, altså ikke fast blender, men likevel rimelig bra lysstyrke og litt mer zoom.

Lenke til kommentar

Mange gode svar her. Det er nok ikke noe å hente på reklamasjon, jeg kjøpte det brukt for over 5 år siden, og det er godt brukt. Jeg er også redd det kan dukke opp flere feil etterkvart, så jeg satser nok på nytt. Det jeg verdsetter mest er nok at det er lyssterkt og har bra dof.

Ut ifra hva det har gitt meg tenkte jeg på å kjøpe et nytt likt, men hvis man kan få like bra kvalitet av et annet merke som koster mindre er ikke det noen bakdel :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...