CRAZY Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Hei. Har ca 5000dollar igjen fra ferien som jeg vil veksle tilbAke til Nok. Har prøvd sparebank1(har konto der) Men de kjøper ikke valuta, Noen som har peiling på hvordan jeg kan gjøre dette? Forex har veksling men fikk dritt dårlig kurs der(7.2) Noen som vet hvordan disse Valuta innskudd maskinene på Nordea virker? Prøvde å sette inn et annet visakort der (ikke nordea) men ble avvist Kan man sette inn 5000dollar vis man har nordea visakort på dissse innskuddmaskinene??? Lenke til kommentar
Target.Aquired Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Engang tilbake i tiden da jeg hadde lommene fulle av dollar så var der en magisk grense på 1000 dollar. Alt over dette måtte registreres til myndigheter. Så jeg føyk fra forskjellige banker for å veksle. En annen mulighet er å opprette en dollarkonto. La pengene stå og gro....... Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 https://www.dnb.no/bedrift/markets/valuta-renter/reisevaluta/gardermoen-kurser.html http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/pa-postkontoret/banktjenester "Valuta og veksling utføres på enkelte postkontor. Søk opp ditt postkontor for å sjekke om tjenesten leveres." http://www.posten.no/kundeservice/kart Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Hvordan klarer man å ha $5000 igjen fra en ferie? Vekslet du dette i Norge før du dro dit? Ikke direkte gunstig... Lenke til kommentar
Niuroumian Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Gardermoen og DNB har veksling. Vekslet 3000 dollar der selv forleden dag. Og det er fullt mulig å ha $5000 til overs fra ferie utenlands. Reiser man på romslig budsjett og tar med seg pengene i kontanter og reisen viser seg å ikke bli så dyr som antatt sitter man fort igjen med en del. Jeg hadde f.eks planlagt å sjekke inn på hotell i alle fall en del av min reise, men endte opp med å bo gratis hos venner og slektninger. Sparte meg sikkert $200-$300 per natt bare på dette. Lenke til kommentar
Target.Aquired Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Valutaregisteret i Toll- og avgiftsdirektoratet (TAD) skal sikre opplysninger om pengestrømmer over landegrensene for kontrolletatene. Rapportering til Valutaregisteret erstatter tidligere BRAVO rapportering. Valutaregisterloven pålegger banker, kortselskaper, finansieringsforetak, kredittinstitusjoner og andre rapporteringsplikt. Valutaregisteret skal daglig motta informasjon knyttet til grensekryssende pengetransaksjoner, veksling og kontantdeklarasjoner. Systemet blir benyttet av Tollvesenet, politiet, ØKOKRIM, skatteetaten og Rikstrygdeverket i forbindelse med kontroll og etterforsking av skatte- og avgiftsunndragelse og annen økonomisk kriminalitet. Hva blir rapportert Alle overførsler til eller fra utlandet. Kortbruk i utlandet (enkelttransaksjoner over NOK 25.000 rapporteres enkeltvis). Utenlandske utstedte kort som benyttes i Norge vil også bli rapportert. Valutaveksling i Norge som overstiger NOK 5.000. Konsekvenser for deg Alle betalingsoppdrag som registreres i nettbank, nettbedrift eller bedriftsterminal må inneholde opplysning om betalingsart og hva beløpet gjelder uavhengig av beløpets størrelse. De som benytter direkte remittering for valutabetalinger, må påse at informasjon om betalingsart/ "beløpet gjelder" fylles ut i regnskapssystemet før remittering foretas. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Gardermoen og DNB har veksling. Vekslet 3000 dollar der selv forleden dag. Og det er fullt mulig å ha $5000 til overs fra ferie utenlands. Reiser man på romslig budsjett og tar med seg pengene i kontanter og reisen viser seg å ikke bli så dyr som antatt sitter man fort igjen med en del. Jeg hadde f.eks planlagt å sjekke inn på hotell i alle fall en del av min reise, men endte opp med å bo gratis hos venner og slektninger. Sparte meg sikkert $200-$300 per natt bare på dette. Men hvorfor ta med seg så mye løse kontanter? Dårlig vekslingskurs, fare for ran og tyveri, problematisk ved grenseoverganger... Er da mye bedre med et visakort... Lenke til kommentar
Niuroumian Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 (endret) Gardermoen og DNB har veksling. Vekslet 3000 dollar der selv forleden dag. Og det er fullt mulig å ha $5000 til overs fra ferie utenlands. Reiser man på romslig budsjett og tar med seg pengene i kontanter og reisen viser seg å ikke bli så dyr som antatt sitter man fort igjen med en del. Jeg hadde f.eks planlagt å sjekke inn på hotell i alle fall en del av min reise, men endte opp med å bo gratis hos venner og slektninger. Sparte meg sikkert $200-$300 per natt bare på dette. Men hvorfor ta med seg så mye løse kontanter? Dårlig vekslingskurs, fare for ran og tyveri, problematisk ved grenseoverganger... Er da mye bedre med et visakort... Jeg skal ærlig innrømme at jeg er littegranne paranoid. Har heldigvis ikke opplevd det selv siden jeg er veldig forsiktig, men har flere venner som har fått kortinformasjonen stjålet i utlandet og fått visakortet brukt uhemmet på div. netthandel. Foretrekker å tape litt penger på veksling med de gebyrer og marginalt dårligere rater det medfører. Og jeg er alltid påpasselig med å ikke ta med meg mer i kontanter enn jeg har lov å ta med meg tollfritt over de grensene jeg skal over. I Norge er det 25k NOK, i USA er det helt opp til 10k USD. Kan bli litt problematisk hvis det plutselig kommer kursfall, men har heldigvis unngått å havne i den fella hittil. Endret 17. januar 2015 av Niuroumian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå