Gå til innhold

2 Trådløse rutere, tips


Anbefalte innlegg

Hei, skal prøve gjøre dette så kort og presist som mulig.

Har ett sikringskap med sentral for altibox fiber. Her inne virker ikke wifi noe bra.

Sikringskapet har alle lan porter som går til resten av huset.

Kan jeg gjøre slik på en god måte?

Trådløs router fra altibox i sikringskap hvor alle lan utganger til resten av huset er:

Altibox Sentral -> Wan port
Lan 1 -> wan ny trådløs router (skal være wifien i huset)
Lan 2,3,4 -> lan utganger som går fra sikringskap til

Dvs ønsker å bruke router 1 som tar imot internett og sender den kablet til router 2 som skal ga wifi videre.
Bruke ruter 1 sine resterende porter til å gi kablet nett til feks sonos og andre produkter som ikke har wifi.

 

Det er Asus sin ac66-u jeg tenker å bruke som router 2 og wifi (hvis ingen har noen bedre tips her), halv pris gjennom altibox.

Håper på litt hjelp her.

Endret av MortenTS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, svarer meg selv her etter prat med en eletriker som tilfeldigvis var innom.

Dette burde kanskje vært åpenlyst, men har liten erfaring med noe annet en kun 1 "internett boks".

Løsning:

Sentral -> Lan Port 1/14 (stue) -> Wan trådløs router (som i dag)
Trådløs router Lan 1 -> Lan Port 2/14 (tilbake til sentral/sikringskap
Lan port 2/14 -> Switch
Switch -> Lan port 3,4,5 etc for kablet til resterende.

Er dette den beste/mest smertefri løsningen?

Lenke til kommentar

Går fint det, bare sett asus i Aksess Punkt modus. Egen innstilling inne på den.

 

edit: ville heller koblet switch rett etter altibox sentral, så videre til asus aksesspunkt.

 

Altibox sentral LAN-port-> Switch-> Asus AP.

Endret av mekas
Lenke til kommentar

Takker, da blir det nok innkjøp av asus ac66-u og kvitter meg med den som følgte med altibox, med mindre jeg klarer å få den til å fungere perfekt, sliter noe med at wifi signal faller ut på mobil når signalet er rundt 50%.

Switch har jeg ingen peiling på, skal søke litt nå men tar imot tips om det er noen dere anbefaler.

Lenke til kommentar

Du bommer fælt... Det beste er å fjerne hele hjemmesentralen og kun benytte Asusen.. VLAN for TV og Internett setter du enkelt opp i respektiv meny i Asusen.. Skal du ha flere routere/AP'er, så skaff deg en Asus til og sett den opp i AP modus...

 

 

Og hvis du gidder å søke litt, så er det en god del tråder om akkurat dette temaet her fra før...

Endret av ChrisCo
Lenke til kommentar

Du bommer fælt... Det beste er å fjerne hele hjemmesentralen og kun benytte Asusen.. VLAN for TV og Internett setter du enkelt opp i respektiv meny i Asusen.. Skal du ha flere routere/AP'er, så skaff deg en Asus til og sett den opp i AP modus...

 

 

Og hvis du gidder å søke litt, så er det en god del tråder om akkurat dette temaet her fra før...

Hei og takk for svar. Jeg søkte lenge før jeg lagde tråden. Visste egentlig ikke hva jeg skulle søke etter, fant mange om 2 trådløse rutere i ett nettverk etc men var ikke helt det jeg var på jakt etter.

 

Mulig jeg formulerer meg feil her.

 

"Hjemmesentral" Er det den trådløse routeren jeg har (Zyxel p2812)?, jeg trodde hjemmesentralen var den "boksen" i sikringskapet hvor fiberen går inn og lan går ut til denne routeren sin wan.

Men hvis zyxel er hjemmesentralen så er planen å bytte denne i en ASUS rc66/68 med mindre de små hickupsa jeg har med wifien på denne blir ordnet (wifi faller ut 1 sec i blant).

Wifi signal er bra til alle rom i huset fra denne ene ruteren som står i stua.

 

Ønsker ikke flere routere/AP, men trenger en boks inni sikringskapet slik at jeg kan bruke denne (en switch som mekas foreslo eller noe annet) til å gi kablet internett til de rommene jeg har lan punkter til inne i sikringskapet.

 

Sorry hvis du forsto mitt første spørsmål, og ga svar der, men jeg forsto lite og ble bare mer forvirret.

 

Vil ikke mekas sin måte med å koble slik funke?:

Fiber Boks -> switch -> altibox hjemmesentral

Switch -> Lan utganger rundt i huset

 

Eller må det gjennom en trådløs ruter med wan inngang først?

 

Slik:

 

Fiber boks -> Asus/Altibox hjemmesentral ->Switch

Switch -> Lan utganger rundt i huset.

Endret av MortenTS
Lenke til kommentar

Hjemmesentralen er Zyxelen ja. Den andre, som fibern går inn i, er kun en mediakonverter - den gjør ingenting annet enn å konvertere mellom lys/elektrisitet..

 

Du trenger ingen boks inni sikringsskapet, annet enn mediakonverteren... Dra en kabel fra den til der du vil ha Asusen din... Du kan plassere utstyret akkurat hvor du vil...

 

Trenger du mer enn 4 LAN porter?

Lenke til kommentar

Har 8 kabler/punkter som går fra sikringskapet der mediakonverteren er som går til forskjellige rom, det er disse jeg ønsket kablet til.
Trenger ikke å bruke noen kabler fra hjemmesentralen når den står i stuen nå.

Hadde hjemmesentralen vært i sikringskapet med alle lan punktene hadde alt vært ok, men pga elendig signal/fart på wifi når den er inni sikringskapet så er denne flyttet til "lan punkt 3/14".

Lenke til kommentar

Du kan også bytte døren på sikringsskapet.

 

Du kan nemlig få dem med et hvitt plast-felt, som er laget for å slippe de trådløse signalene gjennom.

 

Alle Elektrikere kan skaffe slikt.

Den har pleksi glass eller noe i front som skulle øke signalet, men da 50% av huset er bak/over sikringskapet og 90% av wifi bruk blir brukt i det området tror jeg ikke det hjelper å bytte front av sikringskapet.

Eller?

Endret av MortenTS
Lenke til kommentar

Ok, skjønner... Jeg vil uansett anbefale deg å bytte ut hjemmesentralen med en bedre router (f.eks Asus), da sentralene er kjent for å være svake...

 

Men hvis jeg skjønner deg riktig, så trenger du ikke ha routeren stående i sikringskapet.. Du kan plassere den hvor du vil, men sett en switch i skapet og dra en kabel fra routeren til switchen som så fordeler til de 8 punktene..

Lenke til kommentar

Da er vi på samme bølgelengde.
Beklager så meget at det tok så lang tid for meg å forklare spørsmålet mitt skikkelig.

Da blir det Mediakonverter -> Port 3 (Sikringskap til stue)
Port 3 -> Wan hjemmesentral/Asus (Som i dag)
Hjemmesentral/Asus -> Port 4 (Stue til sikringskap)
Port 4 -> Switch
Switch -> Resterende Porter jeg har/skal bruke.

Bra du anbefaler å bytte ut hjemmesentralen som også altibox selv anbefaler.
Så kan jeg få bestillt med en gang uten å tulle mer for å fikse den jeg har.
Må bare finne ut om rt68 er verdt de 500 mer enn rt66


Takk til alle som tok seg tid til å hjelpe en amatør med nytt hus :).

Endret av MortenTS
Lenke til kommentar

Fikk du det løst ?

En viktig detalj er om du får eks. 192.168.x.x. ip adresse fra Zyxel boksen ?

Hvis ja, så hadde jeg puttet en switch i skapet og routere-gjort-om-til-aksesspunkt montert andre steder i huset.

 

Hvis du får 82.x.x.x. eller noe annet, hadd jeg puttet en router i skapet, skrudd av den trådløse på den.

Deretter koblet en switch back routeren.

Deretter koblet alle uttak du vil ha fra switchen og ut i boligen.

Deretter hadde jeg montert 1 eller 2 (AP) aksesspunkt rundt i huset.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tror jeg har funnet løsningen i lag med ChrisCo, hvis du ser fra post 9 og utover.
Har 192 nettverk på zyxel.

Switch og ny asus rt-ac68u kommer i posten på mandag.
Så får ikke testet så mye før utstyr er hentet.
Tar kjapt en post her om jeg ikke får til å koble opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...