Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Økning av husleie på under ett år

MilKman'

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal prøve å holde meg kortfattet.

Utleier av leiligheten jeg bor i økte - den 1. september 2014 - leien fra 7000 til 9400 NOK. Jeg mottok en e-post idag hvor leie igjen økes fra 9400 til 1000 NOK den 1. april 2015.

Først og fremst kan vel ikke leie økes flere ganger på ett år?

Det skal vel fremkomme en skriftlig advarsel SEKS måneder før disse endringene trer i kraft?

I tilleg lurer jeg på: Ta utgangspunkt i at jeg har 3 måneders oppsigelsestid i leieforholdet. Hvilke regler gjelder i forhold til oppsigelser og endringer i husleie? Kan jeg når som helst si ifra meg leieforholdet i forbindelse med denne økningen?

Jeg tenker noe á la Canal Digital sine endringer, hvor de satt opp prisen for leie av internett, samtidig økte de hastighetene. Ettersom de gjorde dette kunne man når som helst si opp abonnementet, uten bruddgebyr.

Er det noe av de samme reglene som gjelder, eller må slike regler fremkomme i eventuell kontrakt for leieforholdet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ref infoen over også - leien kan vel justeres 1 gang pr år ihht konsumprisindeksen - det er ikke noe krav om at det er ett år mellom hver gang så vidt jeg kan se, men at det er innenfor ett kalenderår.

Dersom du har bodd der i 2.5 år så har huseier lov til å kreve justering til gjengs leie med 6 mnd varsel. - Dersom det var det som skjedde i fjor, og økningen i april tilsvarer konsumprisindeksøkningen (har ikke sjekket), så høres det riktig ut.

Edit: etter å ha sjekket indeksen ser økningen altfor høy ut. (2.1% des/des siste år)

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ei slik aukning er så stor at dette er ei husleigeaukning som ikkje kan gjennomførast før det har gått 3 år, og då med eit halvt års varsel. (Huseigar kan sende ut varselet tidligast etter 2,5 år).

Det andre alternativet er indeksregulering som kan gjennomførast ein gong i året. Men det er då ei beskjeden aukning som ikkje kan overstige konsumprisindeksen.

Kor lenge har du budd i leiligheita før husleiga blei endra frå 7000 til 9400?

Aukninga frå 9400 til 10 000(?) er uansett høgare enn indeksen. Hadde det vært snakk om 9400 2010-kroner så tilsvarer det nesten 10 000 2015-kroner, men endringa her er alt for stor.

Hensikta med at du skal ha 6 måneders varsel om husleigeaukning er nettopp at du skal ha god til å seie opp leigekontrakta og flytte til ein ny bolig dersom aukninga blir for stor.

Så om du får varsel om (lovlig) husleigeaukning så skal du alltid ha muligheita til å velge å ente akseptere aukninga eller å flytte ut.

Hovedregelen i alle avtaler er at dersom den eine parten vil endre avtalen så vil det gi den andre parten muligheit til å tre ut av avtalen dersom avtalevilkåra ikkje lenger er gunstige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...