Gå til innhold

Hastighet på datatrafikk

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sonderer litt terrenget etter nye mobilabonnement for hele familien, og har i den sammenheng prøvd å finne ut hvilken hastighet man får på 4g-nettet hos de forskjellige operatørene. Dette et IKKE så lett å finne ut. Mange skriver bare "raske hastigheter, med Telenors suverene dekning" og den slags, men faktiske tall finner jeg ikke.

Har noen en slags oversikt over dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor trenger dere så veldig rask 4G på en mobiltelefon?

3G vil i mange tilfeller holde til å se på Youtube eller Netflix i HD-kvalitet, så teoretiske max-hastigheter er for meg irrelevant.

Ved valg av teleoperatør er det helt andre kriterier som er viktig:

Dekning hjemme, dekning på hytta, dekning på jobb, datakvoter, pris.

Du må legge litt arbeid i så sjekke hvor bra de ulike operatørene funker på steder du ofte befinner deg.

Du kan begynne med å sjekke hva du allerede har. Er du fornøyd med dekningen til ditt nåværende teleselskap?

Netcom skryter av at de har best hastighet, men det er svært teoretisk. Reiser du litt ut på landet (eller nord for Trondheim), så har ikke Netcom 4G i det hele tatt, og ofte har de ikke 3G heller. Da får du ikke god hastighet.

Telenor har ikke så høy max teoretisk hastighet, men de fungerer generellt bedre utenfor de tettbebygde områdene som Netcom prioriterer.

Mange steder utenfor byene har Telenor fått 3G, mens Netcom ikke har oppgradert den gamle 2G-senderen sin. Hvis du ofte oppholder deg på slike steder, kan du bare glemme de høye hastighetene som Netcom skryter av.

Begge teleselskapene jobber med å forbedre seg, men Telenor jobber raskest, og har kommet lengst.

Netcom kan fungere greit nok hvis du ikke bruker mobilt internett på disse stedene.

Dekningen for tale og SMS er ganske lik.

PS. Om du har Onecall fra før, bør du vite at alle Onecall-kunder kommer til å bytte fra Telenors til Netcoms nett.

Noen vil merke mer forskjell enn andre.

Det er to nett å velge mellom: Netcom og Telenor. Alle andre teleselskaper bruker ett av disse nettene.

Talkmore bruker Telenor. Onecall bytter i disse dager til Netcom. Chess bruker Netcom.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke var presis nok i spørsmålsformuleringene mine Mannen med ljåen.

Jeg tror nok jeg skal ha telenordekning, da de har best 4Gdekning her jeg bor. Dog er ikke netcom helt håpløst heller. Men det jeg lurer på, er mer relatert til det de skriver om i siste avsnittet i artikkelen du linker til:

"Å ha telenor eller netcom, betyr ikke at du får tilgang til alt nettet har å by på"

Det ser ut til at de forskjellige firmaene tilbyr alt fra 5-20 mbit/sek på abonnement som er aktuelle for meg, men hos mange klarer jeg ikke å finne ut hvilken hastighet de tilbyr. Kanskje er 5 mbit/sek nok? Ikke vet jeg. Jeg har 10 nå og er fornøyd med det. Jeg ønsker ikke å ha en diger datapakke til ok pris, dersom hastigheten er for lav. 40mbit/sek er jo høyeste teoretiske, og så mye trenger jeg i alle fall ikke.

Lenke til kommentar

Hei å velkommen i klubben. Vi har 4 telefonnummer her i huset. I hele helgen pluss i dag har jeg arbeidet med å få det beste tilbudet for oss. Vi bor i Sandnes, Rogaland. Her er både NetCom og Telenor bra på 4g. Vi har vært innom tele2, onecall, Telenor, djuice, NetCom og mycall tidligere.

Vi farter ganske mye rundt. NetCom sitt nett et bra i byen. Kjapt å stabilt med god 4g dekning. Kommer du utenfor byen så er det omtrent ingen 4g å dårlig 3g. Fått høre det mange ganger fra baksetet. Telenor er bedre utenfor byen med mange flere 3g punkter enn NetCom. NetCom har bedre 4g hastigheter stort sett overalt vi har vært, der Telenor å har 4g.

Konklusjonen er enkelt å greit at dekningsmessig så er Telenor bedre, spesielt utenom by områder mens NetCom har veldig bra nett og bedre 4g hastigheter i byen.

PS: jeg chattet med NetCom i dag og ba om et bra tilbud. 4 timer gikk, så ringte en av deres selgere. Endte opp med at vi fikk kanonpriser hos dem på alle 4 nr. Vi er ikke kunde hos dem fra før. Kan lønne seg å forhandle litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...