Gå til innhold

Hvordan og hvor ofte rengjøre kaffekvern

Anbefalte innlegg

Jeg har Wilfa Svart Nymalt (WSCG-2) kaffekvern, og er stort sett fornøyd med den hittil. Bruksanvisningen var det litt verre med, har ikke sett en så mangelfull bruksanvisning så ofte. Bl.a rengjøring var omtrent ikke nevnt skikkelig.

Jeg lurer på hvordan og hvor ofte man rengjør denne kaffekvernen. Ser at noen har anbefalt å kverne gjennom litt ris på den groveste innstillingen. Noen som har erfaringer med dette? Hvor ofte blir det anbefalt å rengjøre en kvern? Og hvor mye kaffe kan man kverne før man bør bytte ut bladene?

Takker for svar!

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du bruker veldig mørk brendt kaffe kommer oljene til å feste seg i knivene. Vanlig norsk brendt kaffe gir mye mindre problemer, og en vanlig hjemme kvern trenger ikke å rense knivene ofte. Vanlig rensing med en pensel (hard bust) rekker i de fleste tilfeller. For profesjonelle fines det pellets som jeg bruker av og til. Disse er formet som en kaffebønne og er stort sett sellulose. Om du vil rense knivene kan du sikkert kjøre igjennom ris, puffet ris, havregryn eller lignende.

Lenke til kommentar

Du skal absolutt ikke bruke ris til å rengjøre kverna da det kan skade kvernverket. En normal kvern til hjemmebruk av god kvalitet så bør det holde å rengjøre med børste av og til.

Når det gjelder den aktuelle Wilfa-kvernen så er denne uansett helt umulig å rengjøre skikkelig, da kvernverket ikke kan tas ut. Det nest beste er da å bruke Grindz, men personlig tror jeg bare jeg ville ha brukt en kombinasjon av en børste, støvsuger og tyngdekraften sånn ca 1 gang i måneden.

Edit: Se for øvrig http://www.home-barista.com/grinders/grinder-cleaning-when-and-how-t29250.html

Endret av tommelfingerregel2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...