Gå til innhold

Bilmekaniker/ingeniør

Aleks.98

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg valgte å gå studiespesialisering, noen som jeg tok litt feil av. Jeg går bare forløpig VG1 men vil bli bilmekaniker. Jeg er egentlig ikke noe keen på å kaste bort et skoleår, derfor lurer jeg på om det er mulig å bli bilmekaniker selv om jeg går 3 år på studiespesialisering. Eventuelt ingeniør i bilfaget, hva driver de evt. med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du vil bli bilmekaniker ville jeg tatt kontakt med opptakskontoret i din kommune/fylke og forhørt om mulighetene dine.

Hvorfor skal du på 6 år på skole for noe som ikke gir deg kompetansen til deg du egentlig vil jobbe med?

Okei.

Var ikke det jeg tenkte på, men jeg gidder egentlig ikke å kaste bort et år. Så derfor så lurte jeg på om jeg kunne fortsette med studie alle 3 årene men likevel bli mekaniker eller ingeniør.

Lenke til kommentar

Om du går studiespesialisering så er du eigentleg alt på rett veg for å bli ingeniør. Det einaste du må passe på er at du har den nødvendige fordjupninga i matte og fysikk. Om du ikkje har dette så er det mulig å ta det som privatist no på sisteåret.

Skal du bli bilmekanikar så blir det litt verre sidan du no har tatt 1,5 år med studiespesialisering i staden for å yrkesretta vidaregåande. Men det er nok fortsatt mulig å fikse sidan du alt har dei tyngre allmenne faga og kun mangler dei mekaniske faga.

Uansett kva du velger så bør du ikkje sjå for mørkt på å ta eit år eller to ekstra. Det er betre å bruke litt lenger tid på utdanninga enn å utdanne seg til noke som du ikkje vil jobbe med.

Sjølv om du no velger å bli maskiningeniør så er det fortsatt stor forskjell på arbeidskvardagen til ein ingeniør kontra ein mekanikar.

Litt superenkelt forklart så tar ingeniøren aldri i mekaniske delar, medan mekanikaren aldri ser på på noko anna enn maskindelane.

Det finnes sjølvsagt kombinasjonar av dei to ytterpunkta men det er ganske store forskjeller i arbeidskvardagen sjølv om begge yrka på eit overordna nivå jobber med maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...