Aleks.98 Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Hei Jeg valgte å gå studiespesialisering, noen som jeg tok litt feil av. Jeg går bare forløpig VG1 men vil bli bilmekaniker. Jeg er egentlig ikke noe keen på å kaste bort et skoleår, derfor lurer jeg på om det er mulig å bli bilmekaniker selv om jeg går 3 år på studiespesialisering. Eventuelt ingeniør i bilfaget, hva driver de evt. med? Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Om du vil bli bilmekaniker ville jeg tatt kontakt med opptakskontoret i din kommune/fylke og forhørt om mulighetene dine. Hvorfor skal du på 6 år på skole for noe som ikke gir deg kompetansen til deg du egentlig vil jobbe med? Lenke til kommentar
Aleks.98 Skrevet 12. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2015 Om du vil bli bilmekaniker ville jeg tatt kontakt med opptakskontoret i din kommune/fylke og forhørt om mulighetene dine. Hvorfor skal du på 6 år på skole for noe som ikke gir deg kompetansen til deg du egentlig vil jobbe med? Okei. Var ikke det jeg tenkte på, men jeg gidder egentlig ikke å kaste bort et år. Så derfor så lurte jeg på om jeg kunne fortsette med studie alle 3 årene men likevel bli mekaniker eller ingeniør. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Om du går studiespesialisering så er du eigentleg alt på rett veg for å bli ingeniør. Det einaste du må passe på er at du har den nødvendige fordjupninga i matte og fysikk. Om du ikkje har dette så er det mulig å ta det som privatist no på sisteåret. Skal du bli bilmekanikar så blir det litt verre sidan du no har tatt 1,5 år med studiespesialisering i staden for å yrkesretta vidaregåande. Men det er nok fortsatt mulig å fikse sidan du alt har dei tyngre allmenne faga og kun mangler dei mekaniske faga. Uansett kva du velger så bør du ikkje sjå for mørkt på å ta eit år eller to ekstra. Det er betre å bruke litt lenger tid på utdanninga enn å utdanne seg til noke som du ikkje vil jobbe med. Sjølv om du no velger å bli maskiningeniør så er det fortsatt stor forskjell på arbeidskvardagen til ein ingeniør kontra ein mekanikar. Litt superenkelt forklart så tar ingeniøren aldri i mekaniske delar, medan mekanikaren aldri ser på på noko anna enn maskindelane. Det finnes sjølvsagt kombinasjonar av dei to ytterpunkta men det er ganske store forskjeller i arbeidskvardagen sjølv om begge yrka på eit overordna nivå jobber med maskiner. Lenke til kommentar
Aleks.98 Skrevet 13. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2015 Takk for svar, det var til god hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå