Gå til innhold

Valg av komponenter til Server PC jobb (workstation)

Anbefalte innlegg

Skal ha en server som har sql og diverse andre programmer de ansatte kobler seg opp mot (vi er 3 ansatte).

I tillegg ønsker jeg at skjermkortet/HK har min 2 HDMI uttak med tanke på å ha 2 skjermer koblet opp.

Videre vil det være behov for RAID oppsett - hvilken som anbefales trenger jeg hjelp til. Vet ikke hva som er best. Men er avhengig av at maskinen er oppe hele tiden.

Maskinen vil og fungere som backup for de 3 andre maskinene. Bruker backup til NAS i tillegg.

Trenger en maskin/kabinett som er veldig stillegående.

Ingen store krav til grafikk. 8GB RAM har goldt til nå.

Pris rundt 10.000,-.

Endret av pierce007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal ha en server som 3 skal koble seg opp til, blir nok 10 lapper noe smått.

Skal du ha diskplass og raidkort så kan du lett bruke 10 lapper alene bare på lagring.

Du må nok forvente å bruke ivertfall 30 lapper og kanskje mer for dette. Og skal du ha 3 oppkoblinger samtidig må du ha server os. har du ikke dette fra før av så koster server 2012 r2 ca 8000kr.

Skal SQL Serveren ha noe tess i seg må du også ha nok ram, Så her tenker jeg 64Gb med tanke på tjeneste som skal kjøre samt at folk skal ha nok ram å jobbe med.

Lenke til kommentar

Mulig jeg forklarte meg noe dårlig her.

3 bærbare som logger seg på noen programmer som ligger lagret på Server PC.

Feks bruker vi et program som heter Mamut - denne ligger lagret på Server PC, mens klientprogramvaren er lagret på 3 bærbare.

Så det er ikke snakk om remote oppkobling eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Riktig. Jeg vil ærlig talt ikke tro Mamut krever noe særlig maskinkraft for å håndtere tre klienter.

Det kan hende det er best å kjøpe en ferdig server; det er ikke enormt dyrt og du får litt bedre service om noe går galt. De har dog sjeldent noe særlig skjermkort; det er mer "VGA og fancy måter å fjernstyre over nettverket" der i gården (men du kan selvfølgelig sette inn et selv). Dell formelig kaster de etter deg om dagen, særlig hvis du kjøper disker og setter opp RAID selv.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...