Gå til innhold

Den virkelige årsaken til at muslimer radikaliseres, og utfører terror mot vesten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Verden er full av eksempler på utnyttelse av andre folk, men det er faktisk ingen unnskyldning. "Åh stakkars muslimer, vi har gjort dem så mye vondt". Den holdningen er dere alt for mange som har.

 

Det beste argumentet til flokken synes jeg er. De er en minoritet. Hvor mange milliarder muslimer er det igjen?

 

 

Nettopp.

 

Alt er vestens feil. Deres egne kriger med deres egne landsbrødre, til og med i de fleste tilfeller folk som tilhører samme religion, i samme område. Alt er i grunn vestens feil, og alle i verden som ikke er muslimer og født i vesten burde egentlig føle det på samvittigheten.

Lenke til kommentar

Så, Sheasy, hvorfor driver radikale islamister med terror i vesten? Og hva hevder de?

 

Vil høre din mening og argumenter, annet enn korte one-linere.

De som faktisk utfører terroren gjør det nok fordi det er for en god sak (i deres øyne), og at martyrdøden fører til en rimelig kul belønning i himmelen.

 

De som styrer sakene gjør det sannsynligvis fordi de mener det vil styrke deres sak i hjemlandet. Om de har rett i det vet jeg ikke.

 

Om du er ute etter enda dypere forhold, som hvorfor hele regionen i Midtøsten er ustabil og slike ting, så har ikke jeg tenkt å gå noe særlig inn på det.

Lenke til kommentar

 

 

 

Verden er full av eksempler på utnyttelse av andre folk, men det er faktisk ingen unnskyldning. "Åh stakkars muslimer, vi har gjort dem så mye vondt". Den holdningen er dere alt for mange som har.

 

Det beste argumentet til flokken synes jeg er. De er en minoritet. Hvor mange milliarder muslimer er det igjen?

 

 

Nettopp.

 

Alt er vestens feil. Deres egne kriger med deres egne landsbrødre, til og med i de fleste tilfeller folk som tilhører samme religion, i samme område. Alt er i grunn vestens feil, og alle i verden som ikke er muslimer og født i vesten burde egentlig føle det på samvittigheten.

 

Ja man kan undre seg over hvorfor de kommer hit til oss vantroende. Vi er jo den store satan i enkeltes øyne. Men bosette seg her, det skal de. Forlange, stille krav til dem som tar de inn. Man kan undre seg over så mangt når det kommer til enkelte muslimer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøv å telle hvor mange land, og hvor mange ganger, Vesten (med USA i førersetet) har bombet, invadert, okkupert, arrangert og/eller støttet statskupp i Midtøsten. Og tell så antall tilfeller av det motsatte: Hvor mange ganger har Irak bombet Sveits? Har Iran noensinne veltet et demokratisk regime i Danmark? Vel, du trenger ikke telle, ulikheten gir seg selv.

 

Prøv å telle hvor mange land, og hvor mange ganger land i Vesten har bombet, invandert, okkupert, arrangert og/eller støttet statskupp i andre land i Vesten.

 

Opps, det har vel aldri skjedd før i historien. Spesielt forrige århundre var veldig rolig med kun to verdenskriger, og hele 25 år siden Europa var delt i to blokker, og hele 20 år siden en større borgerkrig på europeisk grunn.

 

Det er vel ikke annet å forvente at norske radikale setter av noen bomber i Berlin. They had it comming, right? Og franskmenn må jo VIRKELIG hate Tyskland, de har jo blitt okkupert og ydmyket hele to ganger de siste 100 år.

 

Det høres ganske dumt ut, men det er ikke dummere enn at faktisk er et poeng. Hvilke folk i verden har vel ikke noen historisk grunn til å hate et annet? Spørsmålet er hva man gjør med det.

 

Norge som en del av vesten burde egentlig hate seg selv for alt faenskapet vi har gjort i Midtøsten. Virkelig slemt med all den humanitære hjelpen vi har sendt til disse landene, og for å ikke snakke om at vi faktisk bidrar til å hjelpe å trene irakiske styrker nå. Hele IS-problemet må vel egentlig bare ligge, det er jo vestlig innblanding, right?

 

Og misforstå meg rett, jeg vet hva, amerikanerne spesielt, har gjort for egen vinning. Både i Midtøsten og andre steder i verden. Jeg er fullt klar over hva europeiske koloniherrer har gjort over hele verden en gang i tida. Men alt blir egentlig ganske irelevant i den store sammenheng. Land i Midtøsten har andre store problemer de må se på først og fremst. Først og fremst, må de slutte å slåss seg i mellom fordi de er uenige om religion. Gjør de ikke det, så vil det aldri bli bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så, Sheasy, hvorfor driver radikale islamister med terror i vesten? Og hva hevder de?

 

Vil høre din mening og argumenter, annet enn korte one-linere.

De som faktisk utfører terroren gjør det nok fordi det er for en god sak (i deres øyne), og at martyrdøden fører til en rimelig kul belønning i himmelen.

 

De som styrer sakene gjør det sannsynligvis fordi de mener det vil styrke deres sak i hjemlandet. Om de har rett i det vet jeg ikke.

 

Om du er ute etter enda dypere forhold, som hvorfor hele regionen i Midtøsten er ustabil og slike ting, så har ikke jeg tenkt å gå noe særlig inn på det.

 

 

Ingenting av det du sier er jeg uenig i. Det du skriver her har lite å si for hva diskusjonen her har gått ut på, nemlig vestens rolle. Om du ikke er interessert i å diskutere dine egne meninger rundt dette, og kun stykkvis kommentere ting jeg skriver om det, så frastår jeg fra å svare på det fra nå av.

Endret av Hargo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja man kan undre seg over hvorfor de kommer hit til oss vantroende. Vi er jo den store satan i enkeltes øyne. Men bosette seg her, det skal de. Forlange, stille krav til dem som tar de inn. Man kan undre seg over så mangt når det kommer til enkelte muslimer.

 

 

Jepp. Norge har i dag lagt godt til rette for religionsfrihet, og det bør det være, men så holder det. Politikk og religion burde holdes avskilt. Tror også det er de fleste norske muslimers tanker og, men så finnes det dessverre en del av de som ikke synes det. Disse synene angriper våre viktigste idealer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja man kan undre seg over hvorfor de kommer hit til oss vantroende. Vi er jo den store satan i enkeltes øyne. Men bosette seg her, det skal de. Forlange, stille krav til dem som tar de inn. Man kan undre seg over så mangt når det kommer til enkelte muslimer.

 

 

Jepp. Norge har i dag lagt godt til rette for religionsfrihet, og det bør det være, men så holder det. Politikk og religion burde holdes avskilt. Tror også det er de fleste norske muslimers tanker og, men så finnes det dessverre en del av de som ikke synes det. Disse synene angriper våre viktigste idealer.

 

Friheten til og tro på hva man vil, skal selvsagt bestå. Men tro er en privatsak som ikke skal inn i arbeidslivet og det offentlige rom. Derfor bør alle former for religiøse og politiske symboler fjernes fra arbeidslivet. Tror ikke det passer seg at en kurator på NAV eller en lege bærer hakekors på jobb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og misforstå meg rett, jeg vet hva, amerikanerne spesielt, har gjort for egen vinning. Både i Midtøsten og andre steder i verden.

Vet du egentlig det? Da ville du vel i så fall ikke beskrevet det som et tilbakelagt kapittel. Forskjellen på den tematikken du tar opp om Europa og land i Midt-Østen er jo at amerikanernes innblandinger foregår fortsatt der nede. Du argumenterer som om du ikke vet om dette, hva skyldes det?

Lenke til kommentar

Ingenting av det du sier er jeg uenig i. Det du skriver her har lite å si for hva diskusjonen her har gått ut på, nemlig vestens rolle. Om du ikke er interessert i å diskutere dine egne meninger rundt dette, og kun stykkvis kommentere ting jeg skriver om det, så frastår jeg fra å svare på det fra nå av.

Det høres ut som en god ide.

Lenke til kommentar

i andre land i Vesten.

Og det vil ikke være en overdrivelse å si at det de siste 4-5 århundrene også har vært mye hat mellom briter, franskmenn, spanjoler, portugisere, tyskere, østerrikere, etc.. Og da var ikke engang ugjerningene like ensidig rettet som idag. Du får det til å høres ut som at muslimer er de eneste som ikke tåler å bli bombet litt uten å bli sur. Det er ganske arrogant å kreve at disse menneskene må lære å snu det abdre kinn til, og det attpåtil mens vi fortsatt slår dem. Hvis vi i fremtiden har oppført oss ordentlig i, tja, 20-30 år, da kan vi begynne å snakke om at de andre er overdrevent langsinte, hvis de er det.

Endret av kvakse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og misforstå meg rett, jeg vet hva, amerikanerne spesielt, har gjort for egen vinning. Både i Midtøsten og andre steder i verden.

Vet du egentlig det? Da ville du vel i så fall ikke beskrevet det som et tilbakelagt kapittel. Forskjellen på den tematikken du tar opp om Europa og land i Midt-Østen er jo at amerikanernes innblandinger foregår fortsatt der nede. Du argumenterer som om du ikke vet om dette, hva skyldes det?

 

 

Du faller for den samme propagandaen som radikale muslimer faller for i en radikaliseringsprosess. Vesten er fienden, og terror er veien å gå for å "ta igjen" og vise styrke. Selvfølgelig er det det fotsoldatene deres som gjør the dirty work, og ofte dør eller fengslet i prosessen. Litt som i en mafia-organiasjon slipper mannen på toppen som regel unna, til det til slutt går galt.

 

Ja, amerikanerne er i andre land i verden. Noen steder militært, andre steder med sine selskaper og tar seg til rette. Det samme gjør kineserne, russerne, britene osv.

 

Poenget er at vesten blir brukt som en syndebukk av muslimer som prøver å skaffe eller beholde makt, og få folk til å gjøre grufulle handlinger. Å skaffe en felles fiende er ofte en god måte å få folk på din side. Det er også klart at mange av disse menneskene som radikaliseres i disse landene har hatt en tøff oppvekst og dårlige fremtidsutsikter, og ha noen å skylde på da er ofte vanlig. Noen skylder på staten, politikkere eller liknende, andre skylder på andre stater.

 

At nordmenn som dere, som burde være bedre opplyste, faller for dette, er faktisk helt utrolig.

Lenke til kommentar

 

i andre land i Vesten.

Og det vil ikke være en overdrivelse å si at det de siste 4-5 århundrene også har vært mye hat mellom briter, franskmenn, spanjoler, portugisere, tyskere, østerrikere, etc.. Og da var ikke engang ugjerningene like ensidig rettet som idag. Du får det til å høres ut som at muslimer er de eneste som ikke tåler å bli bombet litt uten å bli sur. Det er ganske arrogant å kreve at disse menneskene må lære å snu det abdre kinn til, og det attpåtil mens vi fortsatt slår dem. Hvis vi i fremtiden har oppført oss ordentlig i, tja, 20-30 år, da kan vi begynne å snakke om at de andre er overdrevent langsinte, hvis de er det.

 

 

Problemet er at det skapes falske fiender. Det er klart, det finnes hat mellom ulike folkeslag, den dag i dag også i Europa. Franskmenn og briter har en viss misstilitt. Endel briter ser på franskmenn som noen fjonge "baguettes", og Charles de Gaulle var ikke så fan av England, til tross for at han var der i eksil. Men der stopper det, stort sett.

 

Muslimer har ingen større grunn til å hate vesten enn vestlige land har til å hate hverandre. For hundre år siden kunne dette føre til krig, men vestlige land har kommet lenger enn det nå. Tankemønsteret er endret, men det er det ikke i Midtøsten, og folk vet å utnytte dette til egen vinning.

 

Ja, du kan sikkert finne tusen ting som legitimerer muslimers mistillit til vesten, men det er fortsatt bare falske unnskyldninger. De tar ikke tak i egne problemer, og folk blir grådige. Folk er for glad i å ty til vold, og man har generell mistilitt til andre enn de som tenker akkurat likt som seg selv. Derfor kommer de heller ingen vei, og unge frustrerte mennesker læres opp til å tro at det er vesten og amerikanerne som er skyld i deres problemer. Samtidig som landets rikeste da gjerne selger olja si til amerika og tar pengene i egen lomme.

 

Mere opplyste mennesker i disse landene vet at handel med vesten er veien å gå til velstand og bedring av levevilkårene.

Lenke til kommentar

Denne videosnutten gir ett lite innblikk på hvorfor muslimer radikaliseres, og har et såpass negativt syn på vesten. Muslim Apologetics, om du vil, den nye folkesykdommen i vesten. Ikke bare er det dumt, det er også LIVSFARLIG!

 

 

 

Selv om det er Australia som nevnes, så fyrer media opp under den samme beskrivelse av virkeligheten, samt årsaken til terror her. Det ser vi i England, Sverige, Frankrike og i Norge. Synd å måtte si at menneskerettighetsaktivister gjør en kjempejobb med å radikalisere muslimer.

 

 

Her er den eigentlege, verkelege årsaka til at muslimar radikaliserast :D

 

http://www.youtube.com/watch?v=kAcwzrwsEnc&t=0m37s

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Du faller for den samme propagandaen som radikale muslimer faller for i en radikaliseringsprosess.

Radikaliseringsprosess? Om du ikke helt vet hva et ord betyr, kan det være lurt å ikke bruke det.

 

Vesten er fienden, og terror er veien å gå for å "ta igjen" og vise styrke. Selvfølgelig er det det fotsoldatene deres som gjør the dirty work, og ofte dør eller fengslet i prosessen. Litt som i en mafia-organiasjon slipper mannen på toppen som regel unna, til det til slutt går galt.

Denne retorikken er svært underlig. La oss se. Du hevder åpenbart at alle som peker på årsakene til at disse ekstremistene er motivert til å angripe Vesten er medskyldige, fordi «dette kan oppfattes som motivasjon», eller lignende. Det kan virke som du ikke er klar over at disse krigene som er ført er virkelige. At disse menneskene opplever seg som angrepet og at de bryr seg katta over hva vi diskuterer på norske nettforum, skriver i norske aviser eller hva vår statsminister sier i sine taler. Tror du virkelig de bryr seg om dette? Nei, de bryr seg om at Vesten har tatt en rekke steg de siste 70 åra for å kontrollere og dominere Midt-Østen. Hva vi sier her i landet vårt bryr de seg ikke en dritt om og argumentet ditt om at vi som peker på motivasjonen deres, også motiverer terroristene er fullstendig latterlig. Det kan virke som du foretrekker altså å leve i blinde i forhold til deres motivasjon - du vil ikke vite og skyter derfor på budbringerne.

 

 

Ja, amerikanerne er i andre land i verden. Noen steder militært, andre steder med sine selskaper og tar seg til rette. Det samme gjør kineserne, russerne, britene osv.

Ja, om disse nasjonene er inne militært eller økonomisk i fremmede land er garantert det samme for menneskene som bor der! At kineserne legger jernbaner overalt er et like stort overgrep som at amerikanerne bomber overalt der de kommer. To sider av samme sak og det er jo også derfor vi ser så mye afrikansk og muslimsk terrorisme i Kina...

 

Poenget er at vesten blir brukt som en syndebukk av muslimer som prøver å skaffe eller beholde makt, og få folk til å gjøre grufulle handlinger. Å skaffe en felles fiende er ofte en god måte å få folk på din side. Det er også klart at mange av disse menneskene som radikaliseres i disse landene har hatt en tøff oppvekst og dårlige fremtidsutsikter, og ha noen å skylde på da er ofte vanlig. Noen skylder på staten, politikkere eller liknende, andre skylder på andre stater.

Her er jeg faktisk litt enig. Men la oss ikke late som at denne mekanismen ikke er i sving overalt der det bor folk som har tvilsomme statsapparater, det vil si på 99% av den kloden vi bor på.

 

 

At nordmenn som dere, som burde være bedre opplyste, faller for dette, er faktisk helt utrolig.

Dunning-Kruger strikes again.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Jeg tror den største grunnen er jobbmangel. Det er mange som har yrkesutdanning fra videregående i Norge som går arbeidsledig. Så går de arbeidsledig i noen år. Livet blir meningsløs. Slik starter prosessen. De har ingenting å tape. De er fattige hele gjengen.

 

Denne dokumentaren forklarer jo det ganske bra da.

Endret av Anti-eu
Lenke til kommentar

 

Muslimer har ingen større grunn til å hate vesten enn vestlige land har til å hate hverandre. For hundre år siden kunne dette føre til krig, men vestlige land har kommet lenger enn det nå.

 

 

Det mente man etter WW1 og. "Aldri mer krig i Europa". Det tok bare 20 år så var det igang igjen WW2

 

Med tanke på Ukraina situasjonen, vil jeg ikke bli overrasket om man bryter "løftet" enda en gang.

Lenke til kommentar

 

Du faller for den samme propagandaen som radikale muslimer faller for i en radikaliseringsprosess.

Radikaliseringsprosess? Om du ikke helt vet hva et ord betyr, kan det være lurt å ikke bruke det.

 

Ehm.

 

Denne retorikken er svært underlig. La oss se. Du hevder åpenbart at alle som peker på årsakene til at disse ekstremistene er motivert til å angripe Vesten er medskyldige, fordi «dette kan oppfattes som motivasjon», eller lignende. Det kan virke som du ikke er klar over at disse krigene som er ført er virkelige. At disse menneskene opplever seg som angrepet og at de bryr seg katta over hva vi diskuterer på norske nettforum, skriver i norske aviser eller hva vår statsminister sier i sine taler. Tror du virkelig de bryr seg om dette? Nei, de bryr seg om at Vesten har tatt en rekke steg de siste 70 åra for å kontrollere og dominere Midt-Østen. Hva vi sier her i landet vårt bryr de seg ikke en dritt om og argumentet ditt om at vi som peker på motivasjonen deres, også motiverer terroristene er fullstendig latterlig. Det kan virke som du foretrekker altså å leve i blinde i forhold til deres motivasjon - du vil ikke vite og skyter derfor på budbringerne.

 

 

Jeg vet ikke hvor du har lært din historie, men de siste 70-100 åra har vel heller bært en preg av mindre vestlig kontroll i Midtøsten enn tidligere. Det er klart, noe er det, men lite direkte kontroll, slik det var før. Så den trenden du hinter til går andre veien.

 

At de ikke bryr seg en dritt er sikkert sant. De vet sannsynligvis langt mindre også. I mange tilfeller er de ledet til å tro noe annet enn sannheten. Hvis du snakker med et gammelt ektepar i Kina vil de sannsynligvis vite mindre kritisk informasjon om Mao enn du gjør etter en times research på internett. De som kontrollerer informasjonen og historieskrivinga i et område har mer kontroll enn du kan tenke deg. Både du og jeg vet jo hvordan styret til Nord-Korea fungerer overfor befolkningen, men de fleste der vet nok sannsynligvis ikke selv, og ville gått i krigen for landet sitt. På samme måter kan unge muslimer lures inn til å få vesten som sin største fiende, både i vesten og i hjemlandet. Selvfølgelig er det verre i andre land, og det er jo en grunn til at de aller, aller fleste muslimer i Norge på ingen måte ikke er radikale islamister. De vet bedre.

 

Samtidig er det lett å gå i fella for nordmenn også, og synes synd på folka der nede og forstå dem og problemene de har. Vi får servert gjennom media hvordan vestlige land og selskaper tar seg til rette, og sympatien øker, og man tror at man kan forstå hatet som ligger i grunn.

 

Hovedpoenget mitt er at det er myndighetene i landene som er der nede som har sviktet mest, samtidig må folket gå i seg selv. Religionskrigene der nede for eksempel. Vestens skyld? Please. At ledere som Saddam og Al-Assad har vært så grådige og sviktet folkene sine, er også et eget problem.

 

Og hvor er det egentlig de ber om hjelp når ting går dårlig? Vesten. Irak har bedt om hjelp mot IS, for eksempel. Er IS et vestlig opprettet problem?

 

 

Ja, om disse nasjonene er inne militært eller økonomisk i fremmede land er garantert det samme for menneskene som bor der! At kineserne legger jernbaner overalt er et like stort overgrep som at amerikanerne bomber overalt der de kommer. To sider av samme sak og det er jo også derfor vi ser så mye afrikansk og muslimsk terrorisme i Kina...

 

Om du prøver å være ironisk her ikke så lett å se. Terror er heller ikke ukjent i Kina, nei. Ikke muslimsk terror heller.

 

 

Her er jeg faktisk litt enig. Men la oss ikke late som at denne mekanismen ikke er i sving overalt der det bor folk som har tvilsomme statsapparater, det vil si på 99% av den kloden vi bor på.

 

Og alle skylder på vesten?

 

La oss se på Charlie Hebdo-angrepet. To brødre, født i Frankrike, med foreldre fra Algerie. Et land som hadde vært uavhengig fra Frankrike i mange år før de ble født. Min egen bestemor har større grunn til å sprenge en bombe i Berlin enn disse gutta hadde til å angripe disse tegnerne. Nå var nok neppe deres baktanker å hevne Frankrike fra kolonitiden, men eksemepelet fungerer uansett. Et eller annet sted på veien er det noen som har fått dem til å gå mot samfunnet de er oppvokst i og til å gå mot det. Og det var neppe "Vesten" i form av Frankrike som tok inn deres foreldre, og lot barna deres vokse opp under bedre kår enn de kom fra.

 

For å si det på en enklere måte. Vesten er en fiende for mange radikale fordi de er lært til å tro at de er fienden. I realiteten er det vesten som spytter penger inn i området deres. Uten vestlige interesser i mange land i Midtøsten ville fattigdommen vært enda større. Forholdene kunne vært bedre, men først og fremst må folket se i seg selv og sine myndigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...