Gå til innhold

Videokamera med god kvalitet til billig penge?

Anbefalte innlegg

God kveld! Er på jakt etter et par videokameraer. Vil helst ha så god kvalitet som mulig til en liten penge. Vi har ikke blitt enige om budsjett enda, men til å begynne med høres 5-10k ut som en grei pris. Hvis vi bestemmer oss for å gå til innkjøp av ett kamera i stedet for to, kan maksprisen være 15k. Jeg har selv ikke stor peiling på kameraer, så er ikke helt sikker på hva som trengs og kreves.

Det jeg vet er at kameraene skal brukes på forskjellige arrangementer, som f.eks. utesteder, barer, osv. Her er det artister som opptrer som står i fokus, og kameraene skal altså filme mot scenen. I noen tilfeller kan det være mye motlys, noe kameraene bør takle greit (De bør også takle blinkende lys).

Jeg er ikke særlig oppdatert på kamerafronten, men jeg har hørt rykter om at speilreflekskameraer kan filme like godt som et dyrt full-HD kamera. Hvis dette er tilfellet kan vi nøye oss med et slikt kamera. (Da kan vi ta gode bilder i tillegg). Kameraene trenger heller ikke supergode innebygde mikrofoner, da vi har eksterne lydopptakere som tar opp lyd.

Kameraene skal kobles sammen med en bildemikser, så et kamera med BNC-inngang hadde vært greit. I "verste fall" kan vi bruke HDMI.

Det er kanskje en selvfølge, men alt skal lagres på minnekort, ikke tape.

Som sagt så har jeg ikke særlig god peiling på kamera. Er derfor ikke sikker på om det er noe mer info dere trenger.

Takker og bukker for all hjelp på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at tråden har blitt vist 293 ganger. Ettersom det er litt under en uke siden jeg stilte spørsmålet, tillater jeg meg selv å bumpe tråden.

Hadde vært utrolig greit med litt hjelp her. Som sagt så har jeg ikke stor greie på videokameraer, og aner rett og slett ikke hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Hadde satt utrolig stor pris på litt hjelp her.

Lenke til kommentar

Kjøp brukt Canon XA10. De får dere for ca. 7000,-

Så kjøper dere Røde NTG2 for lyd.

Da har dere det beste som fins til video innenfor det budsjettet.

Eventuelt en Canon XA10

og et billigere, brukt speilrefleks med litt dyrere, lyssterkt objektiv for bilder.

Endret av Huxy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...