Gå til innhold

Bachelor i forretningsjus og master i rettsvitenskap?

yrn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om det er mulig å ta en 3-årig Bachelor i Økonomi og forretningsjuss, for så å ta en Master i rettsvitenskap?

http://www.uib.no/jur/79165/opptak-til-toårig-mastergrad-i-rettsvitenskap

https://www.bi.no/bachelorstudier/okonomi-og-forretningsjus/oversikt/

Lurer også på om å ta en Master of Business Administration (MBA) vil gi meg en mastergrad, da noen av MBA-programmene bare går på 1 år, mens kravet for en ''fullverdig mastergrad'' i Norge er 5 år såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. BIs grad "bachelor i økonomi og forretningsjus" tilfredsstiller ikke kravene om jevnverdighet med de tre første studieårene ved Universitetet i Bergen - studieplanen er for forskjellig.

Det er ikke krav om fem år for "fullverdig mastergrad". Graden master tildeles etter at man har fullført et masterprogram, ikke etter et gitt antall års studier.

Lenke til kommentar

En MBA er en mastergrad.

Det kommer litt an på hva du ønsker deg.

Du kan ta en Master of Laws (LL.M.) både i Norge, England, og USA med en jus-bachelorgrad, dog litt avhengig av hva de konkrete opptakskravene til det spesifikke studiet er. Master of Laws-studiene er ikke ensartet innrettet. Men merk deg at å ta en LL.M. er en fordypning innenfor de rettslige problemstillingene innen et gitt fag, det er ikke en profesjonsutdanning. Du blir ikke jurist av å ta en LL.M., og en slik grad kvalifiserer deg ikke til profesjoner eller stillinger som krever juridisk embetseksamen eller master i rettsvitenskap.

Hvis det er profesjonen jurist du ønsker deg, og du har en bachelorgrad, vil det enkleste være å ta den ettårige GDL-påbygningen i UK (GDL står for Graduate Diploma in Law, og lar deg konvertere en hvilken som helst bachelorgrad til en profesjonsgrad). Gjennom EØS-samarbeidet vil GDL være tilsvarende en norsk embetsutdanning (merk dog at dette ikke garanterer deg noen jobb).

Lenke til kommentar

Det jeg er interessert i er å ha en økonomiutdannelse med en jusutdannelse. I følge BI sine sider er dette mulig med denne bachelorgraden. I tillegg vil jeg ta en MBA, og ønsker også ett fordypningsår innenfor jus. Med GDL-påbygning, siden du sier at dette konverterer bachelorgraden, gjør det at den vil 'forsvinne'?

Lenke til kommentar

Bachelorgraden forsvinner ikke, GDL-påbygget gir deg bare mulighet til å være jurist i tillegg.

Hvis du vil være økonom-med-jus vil BIs grad være utmerket. Men mange som stiller spørsmålet du gjør vil være jurist-med-økonomi - og da må du i utgangspunktet ta masterstudiet i rettsvitenskap.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...