Gå til innhold

Fra en svunnen tid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest member-296438

Kystlandskap med et element av virksomheten i området. Kombinasjonsbruk var jo veldig vanlig langs kysten. Folk levde av det som havet og jorda gav. Ble nok mye sild og potet i perioder....Mye historie i dette bildet. Veldig fint fremstilt her med en god komp

Lenke til kommentar

Kystlandskap med et element av virksomheten i området. Kombinasjonsbruk var jo veldig vanlig langs kysten. Folk levde av det som havet og jorda gav. Ble nok mye sild og potet i perioder....Mye historie i dette bildet. Veldig fint fremstilt her med en god komp

 

takk for så hyggelig kommentar! Du har nok helt rett, det ble nok drevet mye kombinasjonsbruk her ute langs kysten, hva skulle de gjort uten fisken? De var jo ikke store jordlappene de hadde.

Lenke til kommentar

Praktfullt bilde og en flott pomposisjon. Som Pentaxen skriver er det mye historie i dette bildet :)

Men kanskje litt blasse farger? (Har du programvare for etterbehandling av bilder?)

 

Hei Rolf Magne! Tusen takk for hyggelig svar. :). Jeg ville ikke overdrive fargene, for det er jo tross alt vinter og fargene var slik som på bildet, slik jeg husker det i hvert fall. Ville det skulle være behagelig for øyet. Er ikke noen racer på etterbehandling heller, bruker bare et gratisprogram jeg har på Pad'en. Ikke mye avansert her i gården.. ;)

Lenke til kommentar

Hei Helene.

Ett flott klassisk motiv du har funnet her. Flott formidlet med en fin komposisjon. :)
Mikrokontraster, skarphet og kraftige farger er ikke alltid det som gir det rette utrykket i bildet.

Ellers så er det sikkert mulig å endre på innstillingene i app'en som du bruker på pad'en sånn at den også lagrer bildenes exif data når du lagrer bildene dine etter redigering. Da vil bildets exif data vises automatisk når du laster bildene oppe her på Akam.

Mvh
Thor

Endret av Thor'en
Lenke til kommentar

Her er nok en del borte fra dette en gang så nødvendige redskapet i slåttonna. Tipper det har vært enten ei rakarive som den ofte ble kalt eller en høyvender med et sett gafler bak som sparket opp høyet for å lufte det når man tørket det rett på marka uten å hesje eller såte det.

Må være 50 kanskje 55 år siden jeg kjørte noe slikt da jeg ofte fikk jobben fordi bonden på gården der vi leide hytte hadde jobb på dagtid.

Fint komponert med brukbar dybdeskarphet. Lys, farger og detaljer funker også bra.

Her utgjør himmelen Ca. 1/3 av bildet som grunnregelen sier så når jeg ville tatt enda kanskje så mye som 3 cm sett på min 32 tommers skjerm så skriv det gjerne på min smakskonto.

Men en flott bilde med smak av nostalgi.

Hvorvidt du skulle dempa lyset eller økt kontrasten ørlite overlater jeg også til smaken og baken.

 

Roar

Lenke til kommentar

Her er nok en del borte fra dette en gang så nødvendige redskapet i slåttonna. Tipper det har vært enten ei rakarive som den ofte ble kalt eller en høyvender med et sett gafler bak som sparket opp høyet for å lufte det når man tørket det rett på marka uten å hesje eller såte det.

Må være 50 kanskje 55 år siden jeg kjørte noe slikt da jeg ofte fikk jobben fordi bonden på gården der vi leide hytte hadde jobb på dagtid.

Fint komponert med brukbar dybdeskarphet. Lys, farger og detaljer funker også bra.

Her utgjør himmelen Ca. 1/3 av bildet som grunnregelen sier så når jeg ville tatt enda kanskje så mye som 3 cm sett på min 32 tommers skjerm så skriv det gjerne på min smakskonto.

Men en flott bilde med smak av nostalgi.

Hvorvidt du skulle dempa lyset eller økt kontrasten ørlite overlater jeg også til smaken og baken.

 

Roar

 

Hahaha!! Roar du er nå utrulig og da! Nå laget jeg 1/3 himmel til ære for deg og så er du faen meg ikke fornøyd nå heller! LOL! Men takk for kommentar uansett! Alltid morsomt å se hva du kommer opp med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...