bjjor Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Hei! Har lagt hele offshore biten på hylla.. Så tenker heller å gå for å starte tømrerfirma. Har noen få spørsmål til du som driver firma. Hvor mye egenkapital må man helst legge inn i AS'en for å få byggelån til 3 mill? Regner med å bruke ca 6mnd per hus (jobber alene). Kan jeg bruke huset mitt som egenkapital? Må jeg skatte av hver time jeg bruker på huset? Hvem kontrollerer timene mine? Må jeg ha sentral godkjenning eller holder det med lokal? Hvor mye koster det I mnd for byggelån? Bare sånn ca hvis du har et eksempel sjøl.. Skriver på mobilen, så sorry for utrolig dårlig oppsetning her. Hehe. Takker for svar!! Lenke til kommentar
bjjor Skrevet 12. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2015 Ingen som har noe? Lenke til kommentar
ProjectA Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Minstekravet for et egenkapital for en bedrift er 30%. I ditt tilfelle så tilsvarer det 900 000kr. Så vidt jeg husker fra det jeg har lært fra vgs så kan selve eieren velge selv hvor mye egenkapital det skal være i bedriften (så lenge minstekravet blir oppfylt, altså minst 30%). Hvis jeg husker riktig så skal det være mulig å bruke sin egen hus som egenkapital. Og siden du har lyst å starte AS så er du vel klar over at det må være 3 eiere av bedriften (med tanke på at du skal jobbe alene så tenker jeg at du har også lyst på å være alene i selve bedriften også)? All regnskap kan du overlate til regnskapsføreren med mindre du kan det selv. Små bedrifter sender ofte sin regnskap til en profesjonell regnskapsfører-selskap. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Enmannsbredrift kan ikke være AS. Deleierne skal eie en viss del av aksjene, det er derfor det heter aksjeselskap ^^ Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 (endret) Enmannsbredrift kan ikke være AS. Deleierne skal eie en viss del av aksjene, det er derfor det heter aksjeselskap ^^ Og siden du har lyst å starte AS så er du vel klar over at det må være 3 eiere av bedriften (med tanke på at du skal jobbe alene så tenker jeg at du har også lyst på å være alene i selve bedriften også)?Feil. Man kan starte et aksjeselskap som eneste eier, styremedlem og ansatt. Man kan ha alle rollene samtidig. Endret 15. januar 2015 av Nedward 2 Lenke til kommentar
inside_450550 Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Ville det ikke være enklere og leie seg ut til andre og ikke måtte finansiere millioner. Regner med tanken er og bygge for salg? AS er eneste fornuftige selskapsform. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Må jeg skatte av hver time jeg bruker på huset? Hvem kontrollerer timene mine?Du må skatte av lønnen du tar ut. Det er for skatteetaten irrelevant om du bruker 1 eller 1000 timer på å tjene pengene dine. De eneste som bryr seg om hvor mye du arbeider er Arbeidstilsynet. Selskapet må skatte av overskuddet sitt igjen. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Feil. Man kan starte et aksjeselskap som eneste eier, styremedlem og ansatt. Man kan ha alle rollene samtidig. I tilegg til det du skriver, trenger han en Varameldlem. Ellers riktig. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 (endret) Her er det mye rare og feilaktige kommentarer. Men før jeg kommenterer for mye, så under jeg på TS sin kompetanse? Har du kompetanse til å få ansvarsrett? D.v.s. har du Svennebrev? Hvis ikke, kan du glemme drømmen om et tømrerfirma en del år. Her kreves fagutdannelse og minst 4 års praksis, i et annet godkjent firma, for å få min. en Lokal Godkjenning. Undrer også på beløpet, i din oppstartkapital. Da jeg får en del år tilbake startet et AS, var kravet min. 50 tusen. Dette blr oppjustert til 100 tusen, men summen er redusert i de senere år. Søk på nettet. Selv om du kan bruke av aksjekapitalen, er det ikke å annbefale. Du bør i tilegg til aksjekapital, ha driftskapital for en god periode fremover. Husk kostnader ved et AS. Du må ha revisor (ofte 15 - 25 tusen/år) og er du ikke kompetent, må du ha regnskapsfører og det koster minst samme sum pr år. Tror jeg stopper her og avventer svar. Kanskje jeg bidrar mer. Endret 15. januar 2015 av Friluftskar Lenke til kommentar
inside_450550 Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Er ikke krav om revisor. https://m.dnb.no/bedrift/tema/starte-as/selskapsform.html?WT.svl=Link Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Er ikke krav om revisor. https://m.dnb.no/bedrift/tema/starte-as/selskapsform.html?WT.svl=Link Ser du har rett. Loven er endret, siden jeg opprettet mitt AS. Den gang var det både revisorplikt (fra første krone), og en høyere Egenkapital som krevdes. Etter en del diskusjon, ble jo loven endret for noen få år siden. Nå er det ingen revisorplikt, hvis omsettningen er under 5 mil. Og minste krav til Egenkapital, er kun på 30 tusen kr. Endret 16. januar 2015 av Friluftskar Lenke til kommentar
bjjor Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Jøss, jeg fikk jo en hau med svar jo! Tusen takk alle sammen..! Ja, min idé er å kjøpe tomt,bygge og selge. husene her står ikke lenge å venter på salg. Så hvis e får lov til å bruke huset som egenkapital, kan e lønne meg med det e har spart. Det er nok til å lønne meg PR dags dato i 8 mnd ' er. E kan ringe å høre med banken ja, men syns det er litt gøy å spørre her på diskusjon.no. har en rregnskapsfører på enkeltmanns foretaket mitt.. men tenker as for dette kan bli stort hvis det går på skinner. Og det Bør det jo,siden det er akkurat sånn bizniz sjefen kjører med oss. Kan alt 110%, styrer alt sjøl å tjener bra her. Men nå vil e gunne på selvstendig til sommeren. Er det dyrt for byggelån? Er det noen triks der som f.eks støtte for nyetablerte? Ja, e har svennebrev, bikker 10 år te høsten i faget. Skal ta våtroms kurs og byggmester tittelen er vell å kjekt å ha som reklame.. sjefen har det ikke ffaktisk. Søknader, noen som har erfaring med det? Tenker på byggsøknader til tomt.. Regner med å ansette 3 karer etterhvert. 1 lærling kan gå sammen med meg, og et team som kan kjøre akkord på huser. Hvor mye må man tjene i året for å lønne mannskapet med 210,- i timen.. si ca 390k på 1800 timer. Da tenker e I henhold til arbeidergiver avgift... pensjon. . Sykedager osv... Tusen takk for svar dere!!! Lenke til kommentar
bjjor Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Litt lenger oppi her var det en som sa at jeg kun skatter av min lønn som jeg tar ut ifra firmaet og overskuddet jeg får på salg av hus. Si at jeg bruker 2.4 mill totalt på en tomannsbolig. Så blir de solgt for 3.4. E kan jo ikke ta ut lønn fra firmaet på det første huset, så den skatten trenger e ikke å regne på. Da har e 1 mill i overskudd. Så må e skatte 25 % av 1 mill da? Så blir resten ståenes på firmaet og e kan begynne å lønne meg fra å med nestehus.. Da kan e jo bare ta ut akkurat det e trenger privat da for å ikke skatte så mye.. vet det er noen triks der å? Sette inn penger på firma for å unngå formue skatt osv? Lenke til kommentar
bjjor Skrevet 16. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2015 Jo det er enkelt å leie seg ut og bare surfe inn jobber for andre. Men drømmen min er å gå det knallbra til sjøl. Gunne på å få inn folk som jobber for meg!Hehe,min tur te å ha det gøy på toppen. Hvis e sskulle være uheldig å skade meg på jobb eller No og alt går i dass.. har e ihvertfall prøvd ! 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Litt lenger oppi her var det en som sa at jeg kun skatter av min lønn som jeg tar ut ifra firmaet og overskuddet jeg får på salg av hus. Si at jeg bruker 2.4 mill totalt på en tomannsbolig. Så blir de solgt for 3.4. E kan jo ikke ta ut lønn fra firmaet på det første huset, så den skatten trenger e ikke å regne på. Da har e 1 mill i overskudd. Så må e skatte 25 % av 1 mill da? Så blir resten ståenes på firmaet og e kan begynne å lønne meg fra å med nestehus.. Da kan e jo bare ta ut akkurat det e trenger privat da for å ikke skatte så mye.. vet det er noen triks der å? Sette inn penger på firma for å unngå formue skatt osv?Firmaet skatter ikke av hvert enkelt salg, men overskuddet for året. Overskuddet kommer etter du har betalt lønn til dine ansatte (altså deg selv). Lenke til kommentar
bjjor Skrevet 17. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2015 Aha,skjønner! Hva med moms da.. det blir trekt året etter? Må ha alt sånn på stell. Lenke til kommentar
inside_450550 Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Skatt-og-avgift/Innberetning-av-mva/Merverdiavgiftsoppgjoret/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå