Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Treg overføring Linux/Samba

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvis det gjør det er det bare å slenge eth1 auto eller noe sånt (om det ble eth1) i /etc/network/interfaces for å skru på DHCP ved oppstart, og dhclient eth1 for å spørre om en IP-addresse denne ene gangen.

Prøvde akkurat dette nå, fikk dog samme feil som innlegget over.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt ikke en feil - det er at den venter opptil et minutt på at det gamle kortet skal få en IP (noe det altså ikke får siden det ikke står i en kabel).

Kunne du postet interfaces - filen din? Jeg vil tro du bare trenger å kommentere ut en "eth0 auto" eller tilsvarende for å be den ignorere det første kortet, men det er kanskje lurt å sjekke om det er noe annet rart der.

Endret av Djn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det er forsåvidt ikke en feil - det er at den venter opptil et minutt på at det gamle kortet skal få en IP (noe det altså ikke får siden det ikke står i en kabel).

Kunne du postet interfaces - filen din? Jeg vil tro du bare trenger å kommentere ut en "eth0 auto" eller tilsvarende for å be den ignorere det første kortet, men det er kanskje lurt å sjekke om det er noe annet rart der.

Um, når jeg redigerte filen (med sudo) så fikk jeg en fil uten noe som helst, fram til da jeg redigerte inn auto eth0.

Lenke til kommentar

Uten auto eth0 (eller eth1 osv) i /etc/network/interfaces så blir ikke nettverket startet under boot.

Bruk ifup eth0 for å starte og ifdown eth0 for å stoppe.

Du kan teste å sette en statisk ip, for så sjekke at ting fungerer, også endre til dhcp senere om ønskelig

f.eks:

auto eth0
iface eth0 inet static
        address 192.168.20.20
        netmask 255.255.255.0
        network 192.168.20.0
        broadcast 192.168.20.255
        gateway 192.168.20.250
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

På den annen side - han har åpenlyst hatt nett på maskinen frem til nå. Bruker Ubuntu server en annen fil eller noe?

Kom jo inn i filen, så kan da ikke være en annen fil?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

# ifconfig -a

for å liste "inaktive" kort også.

Tror faktisk eth1 er den jeg leter etter! Hvordan får jeg den til å bli identifisert, eventuelt installert?

Har for øyeblikket kabelen i det gamle interne kortet.

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:11:2f:fb:d4:9f
          inet addr:192.168.1.177  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::211:2fff:fefb:d49f/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:3044 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:2012 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:2956657 (2.9 MB)  TX bytes:218052 (218.0 KB)

eth1      Link encap:Ethernet  HWaddr c8:3a:35:df:e0:ed
          BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:0 (0.0 B)  TX bytes:0 (0.0 B)

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:65536  Metric:1
          RX packets:8 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:8 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:480 (480.0 B)  TX bytes:480 (480.0 B)

Får forresten dette når jeg ser på interface filen:

# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet dhcp
Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har fått det til! Problemet mitt var rett og slett at jeg ikke fikk konfigurert det på skikkelig måte, og nå forsto jeg egentlig hva dere har prøvd å si til meg.

Edit: Dog har jeg et lite problem; kortet overfører ikke mer enn 10,24 MB/s... Må jeg konfigurere kortet til at det faktisk skal kunne bruker full speed?

Edit: Dog ser det ut som det ikke blir lastet inn ved boot, hvordan får jeg den til å gjøre det?

Edit: Ser nå at det fucket seg etter at jeg reboota, nå får jeg ikke det til å funke igjen.. -.-

Lenke til kommentar

Klienten som kopler til serveren, har den også kabel og gigabit nettverkskort? Hvis ikke, og den bruker trådløst får du ikke høyere hastighet enn trådløsnettet ditt faktisk klarer å levere (svakeste ledd osv.), som typisk er en del lavere enn spesifikasjonen tilsier.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

I ett terminal vindu.

# sudo gedit /etc/network/interfaces

# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

# Secondary interface
auto eth1
iface eth1 inet dhcp
Lagre filen.Kjør en reboot for morroskyld, i stedet for å restarte nettverks servicen. Da burde det fungere likegyldig av hvilket nettverkskort du kobler til. Så når du har tilkobling på eth1. Gi oss "outputen" av kommandoen.

# ethtool eth1

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Edit: Dog har jeg et lite problem; kortet overfører ikke mer enn 10,24 MB/s... Må jeg konfigurere kortet til at det faktisk skal kunne bruker full speed?

Det kommer jo mye ann på hva som er koblet til i andre enden av nettverkskabelen, det hjelper ikke å ha to maskiner med Gigabit nettverkskort hvis du har en gammel 100Mbit switch/router som begge er koblet til.'

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det kommer jo mye ann på hva som er koblet til i andre enden av nettverkskabelen, det hjelper ikke å ha to maskiner med Gigabit nettverkskort hvis du har en gammel 100Mbit switch/router som begge er koblet til.'

Det er ingen gammel ruter jeg har, det er en Gigabit ruter, det har jeg sagt opptil flere ganger.

Nå er det slikt:

Serveren har gigabit kort

PCen som skal overføre har gigabit kort

Ruteren (RT-N56U) har gigabit...

Hva er da problemet? :confused:

Lenke til kommentar

Tidligere i tråden var det en "ethtool" commando som listet ut "capabilities" til ethernetkortet, har du prøvd dette på det nye kortet ?

Det *kan* være en konfigurerings/driver ting, men det kan også være kabelen, du bør ihvertfall teste med en kabel du vet er CAT6 og gir GBit på annet utstyr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det *kan* være en konfigurerings/driver ting, men det kan også være kabelen, du bør ihvertfall teste med en kabel du vet er CAT6 og gir GBit på annet utstyr.

Niks, kjøpte nettopp en CAT6 ledning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Da er CAT6 ledning kjøpt for serveren, men jeg får dog bare 20,000 KIB/s, som da tilsvarer 20 MB/s.. Lurer egentlig på om det er kabelen som går fra PCen min som faktisk er problemet her. Er det noen måte å teste kabelen på i Windows?

Her er btw nettverkskortet mitt på klienten, og den har GB linje den og.. -.- xTl4FxN.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...