Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 (endret) Hei. Har et problem med Linux serveren min jeg ikke helt forstår meg på. Problemet er at jeg skal laste opp filer til serveren, men hastigheten er på 11 mb/s, noe som er ekstremt sakte med tanke på at filene er i GB klassen, altså noen som er 5-10 GB. Bruker Ubuntu server, med Samba og Webmin. Her er instillingene mine i smb.conf: [global] passwd program = /usr/bin/passwd %u obey pam restrictions = yes max log size = 1000 unix password sync = yes usershare allow guests = yes log file = /var/log/samba/log.%m passdb backend = tdbsam workgroup = WORKGROUP panic action = /usr/share/samba/panic-action %d server string = %h server (Samba, Ubuntu) dns proxy = no server role = standalone server socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_RCVBUF=65536 SO_SNDBUF=65536 passwd chat = *Enter\snew\s*\spassword:* %n\n *Retype\snew\s*\spassword:* %n\n *password\supdated\ssuccessfully* . syslog = 0 map to guest = bad user pam password change = yes min receivefile size = 43638 aio read size = 643638 aio write size = 643638 aio write behind = false Takk på forhånd for hjelpen! Endret 11. januar 2015 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
tingo Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Hvordan er maskinen du laster opp med koblet til serveren? kabel eller trådløst? Hvis kabel, har du sjekket innstillinger på nettverkskort på begge maskiner? Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Er du sikker på at du har mer enn 100Mbit forbindelse til serveren da? 11MB/s er ganske nærme 100mbit med overhead. Er nok ikke samba som er problemet her, men nettverket. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 (endret) Er du sikker på at du har mer enn 100Mbit forbindelse til serveren da? 11MB/s er ganske nærme 100mbit med overhead. Er nok ikke samba som er problemet her, men nettverket. Har en gigabit ruter, men tenker du da på nettverkskortet? I såfall er jeg litt usikker, men den skal da kunne levere gigabit den og vel? Hvordan er maskinen du laster opp med koblet til serveren? kabel eller trådløst? Hvis kabel, har du sjekket innstillinger på nettverkskort på begge maskiner? Er nok ikke noe problem med PCen som overfører, men siden maskinen som er serveren er litt gammel kan det vel være gammelt nettverkskort, men skal det ha noe å si? Og ja, begge ender har kabel. Endret 11. januar 2015 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Ja gammelt nettverkskort kan ha veldig mye å si, iallefall på en av mine maskiner. Det er en skikkelig gammal rigg med et Lanparty-hovedkort (fra rundt 2005 eller deromkring) med integrert gigabit nettverkskort. Ikke sjangs at jeg klarer å overføre data særlig mer effektivt enn med 100Mbit kort, selv med korte kabler. Hvor gammel er maskinvaren din? Hvor lang er kabelen? Er det steder der kabelen er knekt (bøyd for å komme rundt et hjørne f.ex) ? Har du testa andre maskiner på samme kabelen? Lenke til kommentar
Djn Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 (endret) Kan vi få se output fra ifconfig på serveren, og et eller annet som identifiserer nettverkskortet (f.eks. dmesg | grep eth )? Endret 11. januar 2015 av Djn Lenke til kommentar
nilsch Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Jeg hadde et likt problem hvor det viste seg at det var kabelen det var noe i veien med. Bytt ut den først. Hvis ikke det er den er det sannsynligvis det gamle nettverkskortet. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 12. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2015 Har en gigabit ruter, men tenker du da på nettverkskortet? I såfall er jeg litt usikker, men den skal da kunne levere gigabit den og vel? [...] Er nok ikke noe problem med PCen som overfører, men siden maskinen som er serveren er litt gammel kan det vel være gammelt nettverkskort, men skal det ha noe å si? Du får ikke høyere hastighet enn "det tregeste leddet", dvs. er ett av nettverkskorta bare 100Mbit får du ikke høyere hastighet enn det kortet klarer. For nettverkskort av typen Realtek 8111/8168 (pci-express; veldig vanlig på hovedkort med "onbaord gigabit") har vanligvis driveren r8169 blitt brukt, denne driveren har (tidligere) hatt en tendens til å ofte ikke fungere spesielt bra med 8111/8168 (mulig det har blitt bedre med en av de nyere kernelene?). Hvis r8169 er i bruk for ditt nettverkskort (sudo lspci -k) kan du sjekke om du finner r8168 driveren for din distro og prøve den. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 12. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2015 Sett opp FTP-server og se om det er noe annerledes med tanke på hastighet. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2015 ethtool eth0 gir informasjon om hvilken hastighet nettkortet har. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 13. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) ethtool eth0 gir informasjon om hvilken hastighet nettkortet har. Her er det: Settings for eth0: Supported ports: [ MII ] Supported link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full Supported pause frame use: No Supports auto-negotiation: Yes Advertised link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full Advertised pause frame use: No Advertised auto-negotiation: Yes Speed: 100Mb/s Duplex: Full Port: MII PHYAD: 1 Transceiver: external Auto-negotiation: on Supports Wake-on: g Wake-on: d Link detected: yes Endret 13. januar 2015 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Djn Skrevet 13. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Det er et 100Mbit-kort, ja; da makser du omtrent kortet ved 11 MB/sek. (Teoretisk maks er 12.5, men det er noe overhead). Kjøp et ok gbit-kort så går alt så meget bedre. Jeg liker intel sine, men det er 609,- for et PRO/1000CT ; du kan få et helt fint TP-LINK TG-3468 for 190,- og det vil uansett være langt raskere. Endret 13. januar 2015 av Djn Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 13. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Det er et 100Mbit-kort, ja; da makser du omtrent kortet ved 11 MB/sek. (Teoretisk maks er 12.5, men det er noe overhead). Kjøp et ok gbit-kort så går alt så meget bedre. Jeg liker intel sine, men det er 609,- for et PRO/1000CT ; du kan få et helt fint TP-LINK TG-3468 for 190,- og det vil uansett være langt raskere. Dersom jeg skal kjøpe noe, så skal det være billigst mulig, funker dette kortet mon tro? http://cdon.no/elektronikk/tenda/tenda-tel9901g-10-100-1000-network-adapter-p26394831?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=Tenda+TEL9901G+N%E4tverkskort+PCI+Giga&utm_content=26394831&utm_campaign=prisjakt_no_Network Kortet støtter vist opp til 1000mbps, som tilsvarer 125,00 MB/s. Endret 13. januar 2015 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Djn Skrevet 13. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Det ser ut til å bruke en støttet brikke, så det skal fungere. Jeg er litt skeptisk til å bruke helt tilfeldige kort på linux, de har det med å bytte til totalt forskjellige brikker som ikke støttes, gjerne uten å endre modellnummer. Men hvis den risikoen er verdt 100 kr - og det kan den godt være - så kjør på. Endret 13. januar 2015 av Djn Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 13. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2015 Det ser ut til å bruke en støttet brikke, så det skal fungere. Jeg er litt skeptisk til å bruke helt tilfeldige kort på linux, de har det med å bytte til totalt forskjellige brikker som ikke støttes, gjerne uten å endre modellnummer. Men hvis den risikoen er verdt 100 kr - og det kan den godt være - så kjør på. Det tenkte jeg ikke på gitt. Det kortet du viste til, er det godt støttet med Linux? Kan jo gå opp 100 kr mer, er ikke så ille pris i den forstand. Lenke til kommentar
Djn Skrevet 13. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Begge er forsåvidt billige kinesiske kort, og begge påstår å støtte linux. Jeg finner veldig få referanser til det Tenda-kortet på linux (hverken positive eller negative), mens det TP-link kortet har en del positive erfaringer. På den annen side: Tenda-kortet er såvidt jeg kan se RTL8169SC* mens TP-link - kortet er RTL8168. Det finnes en 8168-modul (driver) og en 8169-modul. Nyere linux bruker den siste på begge, med vekslende hell - den anbefalte løsningen er å fjerne 8169-modulen og legge til 8168 igjen selv. Det er litt mekk, så etter å ha sett på begge tror jeg faktisk jeg ville kjøpt det billigste - i teorien skal det bare virke. (Og hvis de faktisk har gjort noe teit så det fungerer dårlig, vel - du kan jo heve kjøpet, eller i verste er det ikke grusomt mye penger å tape.) * Brikkene på de fleste billige nettverkskort er laget av realtek, som gir de modellnavn som begynner på RTL. Det er forsåvidt greit, siden de fleste kortene med samme brikke ser helt like ut for driverne. Endret 13. januar 2015 av Djn Lenke til kommentar
HawP Skrevet 14. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Tenda-kortet har 8169 fordi det er et pci kort. 8168/8111 er pci-express. Ut over det er det minimale forskjeller så vidt jeg vet. r8168 modulen er å foretrekke for 8168 kort, ja, dersom noen har laget en "ferdig-modul" for valgt distro. Alternativet er å kompilere selv. Men jeg har fått et lite inntrykk av at r8169 har blitt bedre for 8168 kort i de siste kernelene, så mulig den modulen nå duger? Kan være trådstarter ikke har noe valg hvis maskinen er så gammel at den kun har pci? Endret 14. januar 2015 av HawP Lenke til kommentar
Djn Skrevet 14. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Oh, godt poeng; jeg la ikke merke til at det var PCI. Han sier den er "litt gammel", så den har vel sannsynligvis et PCI-spor eller to. Det begynner å gå mot ti år siden PCIe kom ut, så den har vel antageligvis det også - men det er vel lurt å sjekke før han bestiller. Endret 14. januar 2015 av Djn Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 14. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Hei, igjen. Har nok PCI, men er litt usikker på om jeg har PCI-ekspress. Har et skjermkort som er koblet til en PCI, samt en del spor som jeg tror er av hvit farge. Ser at kortet jeg nettopp bestilte (Tenda TEL9901G 10/100/1000 Network Adapter) bruker PCI 2.0. Dersom jeg ikke har det, så sender jeg det vel bare i retur. Hvis jeg ikke tar feil så har jeg 14 dager på og angre kjøpet. Endret 14. januar 2015 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 14. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2015 # dmidecode |grep Product burde gi deg modell navnet på hovedkortet, burde være en smal sak å finne ut hva slags spor du har tilgjengelig med den informasjonen. Eventuelt kan du bare legge ut hele rapporten. For morroskyld kan du legge ut # lspci også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå