Magmann Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 (endret) Var og kjøpte meg bil hos bruktbil forhandler mangen timer fra der jeg bor. Bilen hadde fått ny toppakning, reg.reim og vannpumpe et par dager før ettersom de på naf testen fant olje i kjølevæsken. Så alt skulle være i orden. På vei hjem etter 4-5 timers kjøring skjer det store.. Plutselig kutter gassen helt og ingenting skjer.. bilen sviver fortsatt mens jeg renner inn til siden av veien.. så kommer varsel lyset om stans motor opp rett før jeg stanser bilen. Jeg går ut å kjenner lukten av bensin/olje.. Åpner panseret og ser ikke noe derfra men prøver og åpne kjølevæsketanken og det er trykk ja, men det koker ikke over bare renner siden det er stapp fult av væske/olje groms og dritt... Fikk bilen tauet til nærmeste verksted(kl 01.00 fredags natt) Så nå sitter jeg her og er spendt på hva de finner ut av og selv om selger sier de skal ordne alt, at det faktisk skjer.. Håper noen med peilig kan svare meg :-) Endret 11. januar 2015 av Magmann Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 (endret) For meg høres det ut som det kan være røket topp-pakningen.. Slik at oljen kommer inn i kjølevannet, da oljen har høyere trykk.. Endret 11. januar 2015 av PROuser Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 (endret) Med tanke på at topp-pakningen er byttet nettopp, så kan det være sprekk i motorblokka eller at toppen ikke er plan. Det skal godt gjøres at en helt ny topp-pakning lekker såpass mye. Endret 11. januar 2015 av LiamH Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 Kan vel og være at toppen ikke er skrudd til med riktig moment, f.eks at momentnøkkelen har vært deffekt, eller en som har gjort en feil. Det er jo slikt som kan skje. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 11. januar 2015 Del Skrevet 11. januar 2015 For å være ærlig, hadde aldri kjøpt en bil med slike problemer. Men de fikser det nok, om ikke krev pengene tilbake. Har selv bestilt nye riskoker. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Kan vel og være at toppen ikke er skrudd til med riktig moment, f.eks at momentnøkkelen har vært deffekt, eller en som har gjort en feil. Det er jo slikt som kan skje. Det er helt klart odds for at monteringsfeil kan forekomme, men slik jeg forstår det, så er de samme symptomene tilbake. Defekt topp-pakning kan føre til flere ulike symptomer, og olje i kjølevæsken krever brudd/åpning mellom en kjølekanal og en oljekanal. Det slår meg som usannsynlig at en monteringsfeil skal klare å fremkalle nøyaktig samme symptom nok en gang. Det kan likevel hende at du har rett, men jeg personlig tviler på den hypotesen. Jeg vet ikke hvilken bil det er snakk om, så monteringsprosedyren vet jeg ikke. Noen topper skal skrus til med kun grader, mens andre bruker moment i tillegg. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Enig med LiamH, sannsynligheten for at det er skader på motoren er stor. Spesielt med aluminiumstopp, den tåler ikke mye, og hvis bilen er kjørt etter at toppakning røk, tipper jeg toppen har blitt skjev. @LiamH: Du mener vel at noen topper skal skrus til med kun moment, mens andre bruker grader i tillegg. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Hva om de tilfeldigvis har bytta topppakning uten å slipe toppen, og den kan ha vært slitt? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 (endret) Enig med LiamH, sannsynligheten for at det er skader på motoren er stor. Spesielt med aluminiumstopp, den tåler ikke mye, og hvis bilen er kjørt etter at toppakning røk, tipper jeg toppen har blitt skjev. @LiamH: Du mener vel at noen topper skal skrus til med kun moment, mens andre bruker grader i tillegg. Har vært borti at det bare var grader, men det tilhører sjeldenhetene. Som regel er det begge deler. Kan dog ikke huske å ha vært borti at det kun har vært moment, men det finnes utallige motorer og metoder, så alle varianter finnes nok. Endret 12. januar 2015 av LiamH Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 12. januar 2015 Del Skrevet 12. januar 2015 Hvis bilen har oljekjøler, så sjekk at den ikke lekker. Da kan du få samme symptom som defekt toppakning, dvs olje i kjølevannet og/eller vann i olja. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Har vært borti at det bare var grader, men det tilhører sjeldenhetene. Bare grader? Hva er da utgangspunktet? "Finger tight", og deretter X antall grader? 1 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Bare grader? Hva er da utgangspunktet? "Finger tight", og deretter X antall grader? Jeg husker ikke prosedyren, for å være helt ærlig. Det er veldig mange år siden. Jeg husker bare at jeg reagerte noe voldsomt på det og derfor sitter det enda i hukommelsen. Virket helt hull i hodet på meg, så jeg husker at jeg sjekket det opp med bl.a. AutoFrontal (tror det var det vi brukte) for å være sikker, men det viste seg å stemme. Fikk ingen klager etterpå, så det funket visstnok. Det er kun en gang jeg har vært borti det, men jeg er enig i at det fremstår grusomt unøyaktig. Det er en av grunnene til at jeg ikke lenger blir overrasket over noe som helst når det kommer til bil og motor. Det er så mange rare løsninger der ute. Endret 13. januar 2015 av LiamH 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå