Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor probelm.. muligen reg.reim?


Magmann

Anbefalte innlegg

Var og kjøpte meg bil hos bruktbil forhandler mangen timer fra der jeg bor.

Bilen hadde fått ny toppakning, reg.reim og vannpumpe et par dager før ettersom de på naf testen fant olje i kjølevæsken. Så alt skulle være i orden.

På vei hjem etter 4-5 timers kjøring skjer det store..

Plutselig kutter gassen helt og ingenting skjer.. bilen sviver fortsatt mens jeg renner inn til siden av veien.. så kommer varsel lyset om stans motor opp rett før jeg stanser bilen. Jeg går ut å kjenner lukten av bensin/olje.. Åpner panseret og ser ikke noe derfra men prøver og åpne kjølevæsketanken og det er trykk ja, men det koker ikke over bare renner siden det er stapp fult av væske/olje groms og dritt... Fikk bilen tauet til nærmeste verksted(kl 01.00 fredags natt)

Så nå sitter jeg her og er spendt på hva de finner ut av og selv om selger sier de skal ordne alt, at det faktisk skjer..

 

Håper noen med peilig kan svare meg :-)

Endret av Magmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel og være at toppen ikke er skrudd til med riktig moment, f.eks at momentnøkkelen har vært deffekt, eller en som har gjort en feil. Det er jo slikt som kan skje.

 

Det er helt klart odds for at monteringsfeil kan forekomme, men slik jeg forstår det, så er de samme symptomene tilbake. Defekt topp-pakning kan føre til flere ulike symptomer, og olje i kjølevæsken krever brudd/åpning mellom en kjølekanal og en oljekanal. Det slår meg som usannsynlig at en monteringsfeil skal klare å fremkalle nøyaktig samme symptom nok en gang.

 

Det kan likevel hende at du har rett, men jeg personlig tviler på den hypotesen. Jeg vet ikke hvilken bil det er snakk om, så monteringsprosedyren vet jeg ikke. Noen topper skal skrus til med kun grader, mens andre bruker moment i tillegg.

Lenke til kommentar

Enig med LiamH, sannsynligheten for at det er skader på motoren er stor. Spesielt med aluminiumstopp, den tåler ikke mye, og hvis bilen er kjørt etter at toppakning røk, tipper jeg toppen har blitt skjev.

 

@LiamH: Du mener vel at noen topper skal skrus til med kun moment, mens andre bruker grader i tillegg.

Lenke til kommentar

Enig med LiamH, sannsynligheten for at det er skader på motoren er stor. Spesielt med aluminiumstopp, den tåler ikke mye, og hvis bilen er kjørt etter at toppakning røk, tipper jeg toppen har blitt skjev.

 

@LiamH: Du mener vel at noen topper skal skrus til med kun moment, mens andre bruker grader i tillegg.

Har vært borti at det bare var grader, men det tilhører sjeldenhetene. Som regel er det begge deler. Kan dog ikke huske å ha vært borti at det kun har vært moment, men det finnes utallige motorer og metoder, så alle varianter finnes nok. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Bare grader? Hva er da utgangspunktet? "Finger tight", og deretter X antall grader?

 

Jeg husker ikke prosedyren, for å være helt ærlig. Det er veldig mange år siden. Jeg husker bare at jeg reagerte noe voldsomt på det og derfor sitter det enda i hukommelsen. Virket helt hull i hodet på meg, så jeg husker at jeg sjekket det opp med bl.a. AutoFrontal (tror det var det vi brukte) for å være sikker, men det viste seg å stemme. Fikk ingen klager etterpå, så det funket visstnok. Det er kun en gang jeg har vært borti det, men jeg er enig i at det fremstår grusomt unøyaktig. Det er en av grunnene til at jeg ikke lenger blir overrasket over noe som helst når det kommer til bil og motor. Det er så mange rare løsninger der ute.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...