Gå til innhold

Skal jeg risikere bøyde pinner med NetOnNet?


Anbefalte innlegg

Kjøpte et nytt hovedkort i midten av November og bygde en ny pc med den i Desember fordi jeg måtte vente på de andre delene. Jeg har aldri bygd en pc før men jeg følgte mange instruksjoner og gjorde mye research. Første problem, den boota ikke. Fiklet med ram'n og putta den i single channel så funka den selv om den spurte i BIOS om jeg ville slå på dual channel, som jeg gjorde. Etter det var det tilfeldige frysninger der den stoppa helt og trengte å bli slått av med å holde inn av/på knappen. Selv etter en CMOS reset og en BIOS flash.

 

Jeg tenkte det var hovedkortet og tok ut CPU (som jeg installerte ifølge manualen og så flere videoer på YouTube) og fant 2 bøyde pinner på LGA 1150 hovedkortet (GA-B85M-D3H) og siden jeg var så forsiktig, tviler jeg på at det er min skyld. Jeg sendte en mail til NetOnNet og de svarte:

 

 

Hej,

Tack för erat mail, jag sender en fraktsedel i ett separat mail som ni kan bruek till att returnera produkte under angerretten och hvis det blir godkjent refunderer vi pengerne.

Ha en fortsatt fin dag.

Men problemet her er at på den andre mailen hun sendte så kan det være at jeg blir belastet 300-700kr om de ikke godkjenner hovedkortet. Hva slags hestedritt er det?!?

Burde jeg sende det eller bare kjøpe et nytt ett? Ikke fra NetOnNet selfølgelig da :D Er det lurere å bare ringe inn til en sjef eller klage til forbruksrådet for å få det returnert fordi jeg var utrolig forsiktig og visste hva jeg gjorde? Hvor lett er det egentlig å bøye sånne pinner, kan det skje om du putter inn prosessoren på en vinkel eller kan det skje under stramming av kjøler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse pinnene er lette å bøye, jeg ville kjøpt nytt om det ikke var et kjempedyrt hovedkort.

Ev, kan du prøve bøye dem tibake.

 

Vil helst ikke drepe prosessoren :p Skal prøve å kjøpe et nytt et men jeg vil ha pengene mine tilbake fra NetOnNet på en eller annen måte fordi kortet funket på en måte som ikke kan blir grunnet av de to pinnene jeg fant var bøyd. Leste gjennom LGA 1150 design brosjyren og fant pinnen og om de var relatert til mine problemer, som de ikke var. Jeg vet heller ikke om jeg bøyde noen pinner når jeg skulle putte prosessoren tilbake i sokkelen etter ha hatt problemer. Jeg følte noe på fingeren når jeg holdt på å putte prosessoren inn så jeg stoppa og fant 2 bøyde pinner. Hvordan skal NetOnNet tro på dette? De er jo utrolig gjerrige.

 

1. Hvordan ville du ha foreslått å installere en CPU?

2. Hva burde jeg prøve å gjøre for å få tilbake pengene mine?

Lenke til kommentar

Dette er slike ting man sjekker ut før man begynner og montere sammen delene. Helst ta bilder mens man åpner pakken, da hadde du hatt en mulighet til å refundert kjøpet.

 

Så det foreslaget på en annen tråd og jeg skal jammen meg ta og filme pakken når jeg åpner den. Men er jeg håpløs nå? :/

Lenke til kommentar

pinnene kan selvfølgelig ha vært bøyd fra butikk, men det er stor sannsynlighet for at du har bøyd dem selv da dette er VELDIG lett å gjøre, er nokk at cpu kommer bittelitt skjevt nedi når du skal sette på plass eller at ett eller anna fremmedlegme kommer borti når du flytter rundt på hk før det er fastmontert osv

Lenke til kommentar

Men problemet her er at på den andre mailen hun sendte så kan det være at jeg blir belastet 300-700kr om de ikke godkjenner hovedkortet. Hva slags hestedritt er det?!?

 

Burde jeg sende det eller bare kjøpe et nytt ett? Ikke fra NetOnNet selfølgelig da :D Er det lurere å bare ringe inn til en sjef eller klage til forbruksrådet for å få det returnert fordi jeg var utrolig forsiktig og visste hva jeg gjorde? Hvor lett er det egentlig å bøye sånne pinner, kan det skje om du putter inn prosessoren på en vinkel eller kan det skje under stramming av kjøler?

Ved retur av en vare som viser seg å være defekt, har butikken rett på å få et verksted til å undersøke varen for å sjekke om varen er defekt på grunn av at kunden har gjort noe feil, eller om det er en fabrikasjonsfeil.

 

Hvis det viser seg at det er kundens feil, så skal verkstedet ha betalt for den tiden de har brukt på forundersøkelse og skrive rapport, samt at både verksted og butikk skal ha refundert fraktkostnader.

 

Dette har de all rett til i følge Forbrukerkjøpsloven, så lenge kunden er opplyst om dette på forhånd. Derfor ble du opplyst om dette i e-post. Det er dermed ikke sagt at de anklager deg for å ha bøyd pinnene selv, men de er nødt til å ha sitt på det rene i tilfelle du har gjort det. Å kalle det "hestedritt" sier mer om din forståelse av det å drive butikk, enn om butikken.

 

Å klage til forbrukerrådet før du i det hele tatt har fått en avgjørelse fra butikken, er også temmelig håpløst. Du kan ikke klage inn en butikk fordi det kan hende de påstår du har skadet varen.

 

Når det er sagt, så er det som andre sier her veldig lett å få bøyd pinnene på hovedkortet. Selv om du tror du har vært veldig forsiktig, så skal man virkelig vite hva man gjør for å være helt sikker på at man ikke selv er skyld i skaden. Dette er første gang du bygger en PC, og du burde nok ha fått hjelp av noen som kan det, fremfor å bare se guider på nett. Du burde også ha sjekket hovedkortet på forhånd, for å dobbeltsjekke at ingen pinner sto litt skjevt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte et nytt hovedkort i midten av November og bygde en ny pc med den i Desember fordi jeg måtte vente på de andre delene. Jeg har aldri bygd en pc før men jeg følgte mange instruksjoner og gjorde mye research. Første problem, den boota ikke. Fiklet med ram'n og putta den i single channel så funka den selv om den spurte i BIOS om jeg ville slå på dual channel, som jeg gjorde. Etter det var det tilfeldige frysninger der den stoppa helt og trengte å bli slått av med å holde inn av/på knappen. Selv etter en CMOS reset og en BIOS flash.

 

Jeg tenkte det var hovedkortet og tok ut CPU (som jeg installerte ifølge manualen og så flere videoer på YouTube) og fant 2 bøyde pinner på LGA 1150 hovedkortet (GA-B85M-D3H) og siden jeg var så forsiktig, tviler jeg på at det er min skyld. Jeg sendte en mail til NetOnNet og de svarte:

 

 

Hej,

Tack för erat mail, jag sender en fraktsedel i ett separat mail som ni kan bruek till att returnera produkte under angerretten och hvis det blir godkjent refunderer vi pengerne.

Ha en fortsatt fin dag.

Men problemet her er at på den andre mailen hun sendte så kan det være at jeg blir belastet 300-700kr om de ikke godkjenner hovedkortet. Hva slags hestedritt er det?!?

Burde jeg sende det eller bare kjøpe et nytt ett? Ikke fra NetOnNet selfølgelig da :D Er det lurere å bare ringe inn til en sjef eller klage til forbruksrådet for å få det returnert fordi jeg var utrolig forsiktig og visste hva jeg gjorde? Hvor lett er det egentlig å bøye sånne pinner, kan det skje om du putter inn prosessoren på en vinkel eller kan det skje under stramming av kjøler?

Istedet for å kalle de en hestedritt, som advarer om at visst du selv er skyld i feil, så må du betale selv. Så kan du ta saken som en mann, og heller lære av de feil du gjør.

 

Helt tydelig at du ikke helt vet hva du driver med.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

 

Pleier å greit og rette ut pinnene igjen.

 

Ville helst ikke risikere å drepe prosessoren. Bøyde noen flere pinner i prosessen av å putte tilbake det sorte lokket, trodde den skulle gå under metallbiten og ikke på den så det blir nok flere timer av bøying ca. 5-15 pinner.

 

 

Mtp at du nå har bøyd en bøtte av andre pinner så er det lost case å prøve å få noe utifra NetOnNet, i et slikt tilfelle ville ALLE nettbutikker/butikker nektet returen.

 

Når det kommer til hvor lett det er og bøye de så er det lett. Har selv montert sikkert oppimot 500 cpu'er og er ikke mer enn noen mnd siden jeg klarte å bøye en pin.

Lenke til kommentar

Mtp at du nå har bøyd en bøtte av andre pinner så er det lost case å prøve å få noe utifra NetOnNet, i et slikt tilfelle ville ALLE nettbutikker/butikker nektet returen.

 

Når det kommer til hvor lett det er og bøye de så er det lett. Har selv montert sikkert oppimot 500 cpu'er og er ikke mer enn noen mnd siden jeg klarte å bøye en pin.

 

 

Skal kjøpe et nytt hk. Hva advarer du mot når man monterer en CPU?

Lenke til kommentar

 

Mtp at du nå har bøyd en bøtte av andre pinner så er det lost case å prøve å få noe utifra NetOnNet, i et slikt tilfelle ville ALLE nettbutikker/butikker nektet returen.

 

Når det kommer til hvor lett det er og bøye de så er det lett. Har selv montert sikkert oppimot 500 cpu'er og er ikke mer enn noen mnd siden jeg klarte å bøye en pin.

 

 

Skal kjøpe et nytt hk. Hva advarer du mot når man monterer en CPU?

 

 

Unngå og bevege cpu'en noe særlig sidelengs når du har den i socketen, jeg pleier å ta de to fremre hjørnene ved de små hakkene nedi først så nesten slippe de to nedre hjørnene av cpu'en de siste mm ned i socketen, da finner den somregel plassen sin selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...