Gå til innhold

Fundraiser, noen med erfaring?


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Jeg har nettopp fått meg jobb som fundraiser i Røde Kors, men er veldig spent på om dette faktisk er en spennende jobb eller ei. Jeg gjør det jo av interesse, men ville veldig gjerne ha forhørt meg på om noen der ute har erfaring? Hvordan er jobben? Har dere noen tips til å ende opp som en smart selger, og ikke en innpåsliten en?

 

Takk på forhånd! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mange tips til hvordan å ikke ende opp som en "innpåsliten" selger, men dessverre vil dette også gjøre deg til en lite suksessfull selger i akkurat din jobb.

 

- Du selger ikke et fysisk produkt eller en tjeneste for kunden (før han eller hun har gått seg vill på fjellet såklart :)).

- Du må spille på samvittigheten til kunden da kunden ikke har noen annen grunn til å kjøpe fra deg.

- Standene er plassert på gaten eller i inngangspartiet i en butikk, kanskje de kjipeste plassene å møte en kunde fra selgerens perspektiv.

 

Dette er ikke for å være negativ og det er mulig å lykkes i denne jobben, men du bør være klar over at det er liten sjanse for å lykkes hvis du ikke går inn for å være en selger.

 

Jeg skal gi deg noen tips som du vil sette pris på og huske resten av din selgerkarriere.

 

- Glem fancy titler. Kunden ser på deg som en selger, og du skal være stolt av det.

- Aldri lyv til en kunde, de små kronene du tjener på dette er ikke verdt det i lengden.

- Aldri få kunden til å signere på en avtale kunden ikke forstår omfanget av.

- Ha is i magen og ta ikke snarveier for å oppnå budsjett.

- Glem alt du har hørt om at "alle hater selgere". Folk liker ikke å bli brydd, men skal man kjøpe noe, så er det en selger man ønsker å kjøpe fra.

- SLUTT Å SELG NÅR SALGET ER GJORT. Har du fått aksept, finn frem penn og papir og hold kjeft til signaturen er på kontrakten.

 

Lykke til med jobben!

Endret av kurtjohan
Lenke til kommentar

Det er utrolig mange måter å drive salg på. Jeg har sett på hvordan selgere på stand står og tripper og prøver å få kunder. Kunder prøver å se i alle mulige retninger mens selgerne fortvilet prøver å få inn en salgssetning.

Jeg ville selv prøvd en ad hoc løsning hvor jeg istedenfor å selge istedenfor hadde informert om Røde kors sitt arbeid, hva røde kors hadde fått til og hvordan røde kors får det til og at det er det som den standen handler om. Det er nesten såkalt metakommunikasjon eller metasalg om du vil. Du snakker om salgsprosessen og salget til kunden fremfor å være i selgerrollen går du utenfor den. På den måten vil kanskje kunden ikke føle samme presset til å kjøpe, kunden vil bli informert om hva det dreier seg om og uansett om kunden er interessert eller ikke vil kunden få en positiv opplevelse og evnt anbefale til kjente på grunn av all informasjonen du har fått gitt.

Endret av WhitePilgrim
Lenke til kommentar

Har du fått denne jobben uten noe annen bakgrunn i Røde Kors?

Om det er saken, ville jeg anbefale deg å bruke et par uker å være med Røde Kors på sanitetsvakter, leteaksjoner osv.

Jeg er selv aktivt medlem av Røde Kors og fikk et helt annet bilde av organisasjonen, da jeg ble medlem :)

 

Om du befinner deg i Sørlandet, så gjerne send meg en PM :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...