Gå til innhold

NF-S V.2 er det mulig med sata raid på det?

boii

Anbefalte innlegg

Har tenkt på å skaffe meg nytt hovedkort, muligens med raid.

nforce2 kort er muligens best men tenkte litt på MSI KT6 DELTA-FIS2R(her er singel ram best)

Er raid og sata tingen? har ikke så mye peil på akkutat dette men det har sikkert noen av dere :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og velkommen skal du være. raid øker ytelsen men øker og risiko for tap av data. om du velger å bruke raid 0 (ytelse) blir dataen halvert på to disker. du må altså ha 2 disker. begge like store ellers vil den disken med størst kapasitet synke til den som har minst elns.

raid 1 elns, uansett den andre raid funskjonen kopierer data slik at du har samme dataen på diskene. blir ikke noe særlig økt ytelse og du mister jo 50% plass, men blir sikrere.

Uansett jeg hadde raid 0 og sansynligheten for feil på hd er vel ikke så veldig stor. gikk fint for meg. Men kjøper du deg nytt hk uten raid eller anen raid kontroller vil du ikke kunne bruke diskene før de er formatert.

sata er ikke så veldig mye raskere en p-ata(vanlig) tror jeg etter å ha lest tester, men de bruker en tynn kabel da som er en fordel.

Lenke til kommentar

Du bekrefter mine mistanker om at sata ikke er så mye raskere men har lyst på det fordet. Ang sikkerhet med raid0...kanskje det går ann og ha en disk i tilegg til raid oppsettet...til og lagre ting på.

På NF-S v2 : hva er det egentlig mulig og sette på av harsdisker.

F.eks kan man ha raid i sata og i tilegg han en sata/eller vanlig disk for og lagre f.eks filmer?

er sata kontaktene på hovedkortet likedan som ide, ser jo på bildet av kortet at det bare er 2 ide kontaker muligens 3? forvirra mann jeg..hehe

Lenke til kommentar

S-ATA skal være ganske mye raskere, det er bare det at det er få HD produsenter som har utnyttet det. De fleste harddisker nå som er s-ata er bare bygd utifra p-ata og ikke bygd fra grunnen av med s-ata. Tror nok når det går en stund at man vil merke større forskjell på s-ata.. Personelig syns jeg det er nok med at kabelen er liten..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...