Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte til 16A automatsikring i hus fra 1978?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nylig elektriker på besøk for å oppgradere de gamle smeltesikringene til automatsikringer. Huset er fra 1978 og har for det meste 16A-kurser med 2.5mm2 kabel. Jeg hadde endel 16A automatsikringer liggende, men elektrikeren hevdet at de ikke lenger var tillatt å bruke ettersom man nå var pålagt å installere 15A istedet.

Jeg trodde dette bare gjaldt hus/anlegg som var bygd etter det året lovverket tredte i kraft? Jeg er ikke innsatt i lovverket, men noen søk på nettet indikerer at dette skjedde i 2010.

Noen som vet hva som gjelder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom det er snakk om rehab av eksisterende sikringsskap så er det ingenting galt i å bruke 16A sikringer.

Det nye kapittelet i Nek 400 2010 som omhandler strømføringsevne i boliger gjelder kun anlegg fra 2010 og nyere mens for rehabilitering skal man ikke gjøre installasjonen dårligere en den opprinnelig var så alle endirnger til det bedre er lovlig og det å gå fra 16A skrusikring til 16A jordfeilautomat sikringer er å anse som en forbedring.

De nye 15A sikringene har også redusert overbelastningsegenskaper sammenlignet med 13A og 16A sikringer så de tåler såvidt mere overlast en ei vanlig 13A sikring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde nylig elektriker på besøk for å oppgradere de gamle smeltesikringene til automatsikringer. Huset er fra 1978 og har for det meste 16A-kurser med 2.5mm2 kabel. Jeg hadde endel 16A automatsikringer liggende, men elektrikeren hevdet at de ikke lenger var tillatt å bruke ettersom man nå var pålagt å installere 15A istedet.

Jeg trodde dette bare gjaldt hus/anlegg som var bygd etter det året lovverket tredte i kraft? Jeg er ikke innsatt i lovverket, men noen søk på nettet indikerer at dette skjedde i 2010.

Særnorske krav i forhold til sikring av kabler lagt skjult i vegg. Altså, på et teknisk plan så har man ikke lenger lov til å sikre en 2,5 mm2 kabel som ligger skjult i isolert vegg med 16A sikring lenger. Men det avhenger av hvilke verdier som er oppgitt på sikringen. I2 skal ikke overskride kabelens strømføringsevne. I2 er tradisjonelt sett 1,45 x nominell strømverdi for sikringen. (1,45 x 16 = 23,2 A) Denne verdien skal ligge under kabelens strømføringsevne. Enkelte produsenter har løst det med å justere I2 verdien, andre med å produsere 15A sikringer. Dette kravet gjelder i bolig og opp til og med 4 mm2 kabel.

Det om denne jobben skal havne innunder de nye kravene blir vel en definisjonssak, men jeg holder med perpyro angående det. Uansett om det er 15A eller 16A kurser som er satt inn nå, så er det i hvert fall et mye "sikrere" anlegg enn det var. Kommer litt an på hvordan man ser det, for driftsmessig sett så er smeltesikringer gull. Men brannmessig (og jordfeilmessig hvis det var kombivern) sett så er nye sikringer best.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hva med de som har hus fra tidlig 90-tallet, hvor 1,5 mm2 er sikret med 15 eller 16 A, og 2.5 mm2 (til komfyr) med 20 A? Kan man, ved rehabilitering av skap, bytte fra automater til jordfeilautomater med samme sikring, eller må man ned på 10 og 15/16A, alternativt kable om? Hva med utvidelser (nye kurser) på et slikt anlegg? Må dette gjøres etter dagens regler, eller fra byggeåret? Med gamle automater er vel ikke 20 A å anse som særlig trygt for 2,5 mm2, da dette er i nærheten av max strømføringsevne for ledningen. Samme for 15/16 A for 1,5 mm2.

Lenke til kommentar

Ettersom det er snakk om rehab av eksisterende sikringsskap så er det ingenting galt i å bruke 16A sikringer.

Det nye kapittelet i Nek 400 2010 som omhandler strømføringsevne i boliger gjelder kun anlegg fra 2010 og nyere mens for rehabilitering skal man ikke gjøre installasjonen dårligere en den opprinnelig var så alle endirnger til det bedre er lovlig og det å gå fra 16A skrusikring til 16A jordfeilautomat sikringer er å anse som en forbedring.

De nye 15A sikringene har også redusert overbelastningsegenskaper sammenlignet med 13A og 16A sikringer så de tåler såvidt mere overlast en ei vanlig 13A sikring.

Særnorske krav i forhold til sikring av kabler lagt skjult i vegg. Altså, på et teknisk plan så har man ikke lenger lov til å sikre en 2,5 mm2 kabel som ligger skjult i isolert vegg med 16A sikring lenger. Men det avhenger av hvilke verdier som er oppgitt på sikringen. I2 skal ikke overskride kabelens strømføringsevne. I2 er tradisjonelt sett 1,45 x nominell strømverdi for sikringen. (1,45 x 16 = 23,2 A) Denne verdien skal ligge under kabelens strømføringsevne. Enkelte produsenter har løst det med å justere I2 verdien, andre med å produsere 15A sikringer. Dette kravet gjelder i bolig og opp til og med 4 mm2 kabel.

Det om denne jobben skal havne innunder de nye kravene blir vel en definisjonssak, men jeg holder med perpyro angående det. Uansett om det er 15A eller 16A kurser som er satt inn nå, så er det i hvert fall et mye "sikrere" anlegg enn det var. Kommer litt an på hvordan man ser det, for driftsmessig sett så er smeltesikringer gull. Men brannmessig (og jordfeilmessig hvis det var kombivern) sett så er nye sikringer best.

Takk til begge for svar. Jeg har et par oppfølgingsspørsmål.

-El-Ateisten:Det du sier om "særnorske krav" betyr altså at det i prinsipp ikke er lov å bytte til 16A-sikring selv på eldre anlegg?

-Hva er en 2.5mm^2-kabels strømføringsevne og hvordan finner jeg I2 for sikringen (kan ikke se at det står på den)?

Lenke til kommentar

Takk til begge for svar. Jeg har et par oppfølgingsspørsmål.

-El-Ateisten:Det du sier om "særnorske krav" betyr altså at det i prinsipp ikke er lov å bytte til 16A-sikring selv på eldre anlegg?

-Hva er en 2.5mm^2-kabels strømføringsevne og hvordan finner jeg I2 for sikringen (kan ikke se at det står på den)?

Nei, strengere krav i nyere tid har ikke i prinsippet tilbakevirkende kraft. Heldigvid, for ellers måtte mange punget ut for sånne som meg ;) Som jeg sa ovenfor er det et definisjonsspørsmål. Nye anlegg, og utvidelser av anlegg følger nye krav. Da kommer det jo an på om man ser på bytting av sikringer som en utvidelse eller ei. Er ikke helt sikkert på hvordan din situasjon gjenspeiles i forhold til det.

Som jeg også sier ovenfor så har I2-faktoren tradisjonelt vært 1,45. Altså, I2 = In x 1,45, der In er nominell strømverdi, i dette tilfellet 16A. Strømføringsevne avhenger av flere ting, men uten å gå veldig dypt inn i det så er det vel 19,5 A i ditt tilfelle. Da er dette altså enkeltledere trukket i rør i isolert vegg, der 2 ledere er belastet. Er det 3 belasta ledere er verdien lavere. Hvordan de ulike produsentene har løst dette her i Norge har jeg ikke helt oversikten på må jeg innrømme, prøv å se om du finner et typenr. eller lignende på den, samt produsent, så finnes vel datablader på nett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med de som har hus fra tidlig 90-tallet, hvor 1,5 mm2 er sikret med 15 eller 16 A, og 2.5 mm2 (til komfyr) med 20 A? Kan man, ved rehabilitering av skap, bytte fra automater til jordfeilautomater med samme sikring, eller må man ned på 10 og 15/16A, alternativt kable om? Hva med utvidelser (nye kurser) på et slikt anlegg? Må dette gjøres etter dagens regler, eller fra byggeåret? Med gamle automater er vel ikke 20 A å anse som særlig trygt for 2,5 mm2, da dette er i nærheten av max strømføringsevne for ledningen. Samme for 15/16 A for 1,5 mm2.

Skal jeg være ærlig er jeg litt usikker på den der.

Disse reglene var galematias og har ført til noen branntilløp i ettertid og er vel en grunn til at man gikk tilbake til gamlereglene med 1,5mm2=10A og 2,5mm2 16A etter 1998.

Enda etter 1998 fikk man sikre 1,5mm2 åpen forlegning med 13A.

Personlig når jeg møter på FEB91 anlegg som skal utvides bruker jeg for min del 2,5mm2 for utvidelser av 15A kurser.

Blir jo spennende når tiden er inne for rehabilitering av sikringsskapene i slike anlegg men har ikke vært borti det enda.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde nettopp elektrikerfirma på besøk hos meg. Bolig fra 1970, totalrenovert, deriblant boligens el anlegg. I min beskrivelse var det ønskeldig at vi fikk oppgradert til NEK 400-10 (elektrikeren mente vi skulle gå for NEK 400-14 med enda strengere krav til oppkopling). Når det var sagt ble også boligens 30A oppgradert til 3 fase 40A. Og, det er som beskrevet over her, en endring i krav har ikke tilbakevirkende kraft, og siden boligen i vårt tilfelle var fra 1970 med svært få 16 A kurser, ble samtlige nye kurser sikret med16 A, 2,5 mm2, lagt skjult i K-flex rør i vegg/tak.

Når det gjelder auto sikringer som man har "liggende" er nok dette snarere et spørsmål om en elektriker gidder å stå ansvarlig for noe av hans og noe av kundens utstyr, ved reklamasjoner. Derfor velger "trikkeren" å levere sitt eget utstyr, forståelig nok, selv om dine 16 A auto sikringer nok holder mål etter krav.

For boliger på alle alderstrinn, om de er fra -80 eller -90 tallet, ingen kurser med 16 A lastevne ble koplet over 1,5 mm2. Har man det, har du en brannfelle!

Lenke til kommentar

Hehe, ha en sikring liggende faller ikke i god jord, her taper de penger.

Tipper det er derfor personen satte seg på bakbena.

Har et helt nytt 4rads-skap jeg med rekker med 15A i, sliter med å få noen til å legge nytt i ny bilig pga de ikke får tjene penger på skapdelene selv.

Lenke til kommentar

Takk til El-Ateisten, Perpyro og dere andre for bra svar.

War: Jeg tror definitivt du er på sporet av noe :-D

Ironien er at firmaet som elektrikeren kom fra er det samme firmaet som solgte meg 16A-sikringene for noen år siden, men det visste ikke han. Har vært i kontakt med firmaet, og det kan se ut som om meningene er litt delte internt. Uansett skulle de komme tilbake til meg angående dette. Det er reale folk, så jeg velger å tro at dette er utfallet av en personlig vurdering fra vedkommende elektriker og ikke et forsøk på å pushe sikringer.

Skal bli spennende å se hva de svarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...