Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Antenneadabter til DAB for å bruke eksisterende antenne - erfaringer?

AK47

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en Biltema DAB-radio (ønsker ikke diskusjon om kvalitet og Biltema etc nå, kvaliteten er bra nok, og funksjonene er mange flere man får for pengene sammenlignet med andre modeller).

Det følger med en DAB-antenne. Har koblet til denne, og gjemt den bak radioen, for jeg vil ikke ha den i vinduet med alle ledninger etc. Fungerte greit noen steder, men ikke tilfredstillende.

Har sjekket litt muligheter for å bruke eksisterende antenne. Da må man kjøpe en adapter. Har kommet over flere, inkludert splittere for de som ønsker å bruke både FM og DAB.

Noen av DAB-splitterne har lagt til en forsterker, blant annet en fra Torshov Bilrekvisita. Men trenger man denne forsterkeren? For eksempel selges det også uten forsterker, som denne, også fra Torshov Bilrekvisita.

Dette finner man enda billigere på ebay og amazon. Men jeg tror for min del at det kun holder med DAB-radioen. Derfor er denne, uten splitter til rett over ti euro et alternativ.

Er det noen her med erfaring med splittere/adaptere? Trenger man egentlig en forsterker til sju hundre kroner? Eller holder det med en spitter/adapter? Hvis det hadde holdt så burde vel egentlig produsentene av DAB-radioer lagt med en slik splitter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne gjør jobben:

http://www.elutstyr.no/connect-ct-an-070-fm-til-fm-dab-splitter-adapter-for-antennesignal-smb-12-24v.html

Og ser ut til å være lettere å gjemme vekk enn den du linket til. I tillegg sender vi som brevpost.

Du må være obs på at signalstyrken på din eksisterende FM-antenne er den avgjørende faktoren for hvorvidt dette fungerer tilfredstillende. Antennepisk funker stort sett bra. Integrert antenne i vindu kan fungere dårlig.

Lenke til kommentar

Takker, da har jeg et par nybegynnerspørsmål :) Er det noen form for forsterker i denne? Jeg har for øvrig Mercedes, med antenne i vinduet, tror jeg. Lurer vel egentlig litt på om det er en annerledes antennekobling også. Får ikke koblet bilens FM-antenne (som på en måte er mye kortere) til den nye bilradioen.

Lenke til kommentar

Jeg har renault megane 2, denne har vanlig ISO antenne kontakt.

Jeg kjøpte pioneer dab radio, med splitter.. Dette fungerte dårlig for min del.. ble mye bedre ved montering av den i vinduet :)

Men, skal sies at jeg også hadde problemer med FM mottak på min forrige pioneer spiller i denne bilen.. Så vil tro problemet ligger i antenna, og ikke splitteren.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Denne gjør jobben:

http://www.elutstyr.no/connect-ct-an-070-fm-til-fm-dab-splitter-adapter-for-antennesignal-smb-12-24v.html

Og ser ut til å være lettere å gjemme vekk enn den du linket til. I tillegg sender vi som brevpost.

Du må være obs på at signalstyrken på din eksisterende FM-antenne er den avgjørende faktoren for hvorvidt dette fungerer tilfredstillende. Antennepisk funker stort sett bra. Integrert antenne i vindu kan fungere dårlig.

Lenke til kommentar

Fint at du tar opp tråden, jeg er også interssert i å vite nettopp dette. Har selv en 2008 passat med samme utfordring. 

Såvidt jeg har klart å undersøke består haifinnen av filtre og muliggens forsterker, hvilket gjør at det kun er frekvensrommet til FM, og ikke DAB, som kommer frem til radioen.

Se også denne tråden:

http://www.passatworld.com/forums/volkswagen-passat-b5-discussion/426777-oem-roof-antenna-active-dab-splitter.html

Men om man kan bytte ut selve haifinneantennen, med en DAB+ (og GPS?) antenne er uvisst. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Kjøpte en slik på Ebay til litt over hundrelappen med frakt. http://www.ebay.com/itm/332188892772

Jeg ønsket å teste en slik, da jeg ikke var fornøyd med den vindusantenna som fulgte med Tiny C5. Vindusantenna fungerte greit når den var hengt midlertidig opp med teip og kabelen lå ute i kupeen. Men etter at jeg monterte den skikkelig, med overskytende kabel kveilet opp under dashbordet, ble resultatet like dårlig som med C2 og sugekoppantenna.

Etter montering av splitteren fikk jeg dårlig signal, men det viste seg at jeg hadde brudd i kabelen til FM antenna. Det forklarte også hvorfor jeg har hatt dårlig FM-mottak i lengre tid. Nå når dette er fikset har jeg godt signal der hvor DAB droppet ut, f.eks. i tunneler.

I Oslo har jeg RSSI -23db og i de områder hvor jeg før mistet signalet, har jeg RSSI rundt -55db.

Bilen er en Volvo 945 med antennepisk bak på D-stolpen (passiv). Om du kan bruke den avhenger av om du har aktiv FM-antenne eller ikke.

Det ser ikke ut til at C5 har menyvalg for å slå av spenningsmatingen til aktive antenner, men det der ikke ut til at dette påvirker splitteren.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Vil bare legge til at jeg nå har byttet ut den orignale pisken på ca. 55cm, med en pianotråd på ca. 32cm, for bedre match med DAB sin bølgelengde. Det ble en markant forbedring, eksempelvis fra RSSI -52db til -44db. Ingen drop-out på min dagelige kjørestrekning lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...