Gå til innhold

Ventilasjon surroundreceiver TV-møbel


Anbefalte innlegg

Fant en grom TV-benk på Fretex her om dagen. Eneste problemet er at når jeg setter surroundreceiveren (Onkyo TX-SR607) på plass, er det bare halvannen centimeter klaring til hylla over (det er ingen bedre steder å sette den). Jeg vet dette er langt under anbefalt, men det er plenty klaring i alle andre retninger, så spørsmålet er om det kommer til å gå bra likevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å kjenne med fingeren etter litt bruk hvordan temperaturen blir. Om den blir ekstremt høy er neppe dette en god plan.

 

Edit:

Det går nok fint uansett, men ved for høy temperatur kan receiveren si natta. Levetiden på den blir neppe lengre av å stå slik.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det er nok ikke å anbefale, da de blir ekstremt varme med lite venitlasjon, og som TGB sier så blir levetiden mindre.

 

I manualen så står det 10cm på sidene og over som minimum.

 

En enkel løsning som jeg selv bruker er å montere inn 2 PC vifter bak, som blåser forbi sidene på receiveren. Har selv ett par 800 rpm vifter som ikke høres. Enkelte receivere har egen 230v strømutgang man kan plugge slikt i (Gir strøm når receiver settes på), men dessverre så har ikke din dette.

 

Jeg har en nokså åpent rack, og har ca 3 cm over min forforsterker som trekker ca 90w. Selv denne ble meget varm, selv når jeg hadde ca 8 cm til komponentene på hver side. Denne har aldri kjentes varm etter at jeg monterte inn viftene.

 

Til sammenligning så har min 5x250w effektforsterker aldri vært varm i det hele tatt, selv uten vifter, da denne har ca 12 cm over seg, og samtidig er Klasse D forsterker.

Lenke til kommentar

Enkleste styring er enten en timer man setter i stikkontakten, slik at du stiller den inn på de normale tidene du pleier å bruke anlegget. Eller en enkel fjernkontroll for stikkontakten.

 

Hvis du er elektrokyndig, og hadde hatt noe annet en Onkyo, så kunne man lagt en styring via 12v trigger utgangene, men Onkyo mangler jo som oftest disse også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...