Gå til innhold

Hvorfor drepte det Franske politiet de to jihadistene i Frankrike?

Anbefalte innlegg

Hadde de kommet ut med hendene i været så hadde de sittet i avhør nå. De valgte en "Butch Casidy og Sundance Kid". Også kjent som "selvmord ved politi". Husk at disse to karene var sikre på at dette var veien til paradis et. etc. Dette var en bevisst handling.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde de kommet ut med hendene i været så hadde de sittet i avhør nå. De valgte en "Butch Casidy og Sundance Kid". Også kjent som "selvmord ved politi". Husk at disse to karene var sikre på at dette var veien til paradis et. etc. Dette var en bevisst handling.

Desto større grunn for samfunnet å ønske å ta dem i live. Men det var nok lettere sagt enn gjort.

Lenke til kommentar

Så vidt meg bekjent så skyter politiet i Norge for å drepe når det er en skarp situasjon, og jeg regner med at det er vanlig i andre land også.

Det smarteste er å ikke skyte på politiet eller andre, da blir man ikke skutt.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Politiet visste vell ikke at terroristene skulle storme ut? Utifra klippene jeg har sett "stacket" politiet opp for å entre og frigjøre gisslene, før de selv ble beskutt under entringen og terroristene så stormet selv.

Forøvrig er det ikke "bare" å uskadeliggjøre tungt bevæpnede mennesker. Skal man være villig til å risikere at terroristene får drept flere uskyldige?

Lenke til kommentar

Det er veldig lett å si uten våpenerfaring (antakelse). Det er vanskeligere enn du tror å treffe et løpende mål i "ikke-vitale" kroppsdeler, spesielt når man sannsynligvis trener mest på skudd i bryst og hode (uskadeliggjøre målet fortest mulig er førsteprioritet), og når målene skyter tilbake.

Dessuten er det alltid en reell fare for at skudd plassert i f.eks. bein, fortsatt er dødelige pga. arterieblødning. Videre vil nok personer som de to terroristene skyte videre så lenge de er kapabel til det, slik at det er et ufattelig smalt vindu mellom ikke-dødelige skudd som faktisk vil uskadeliggjøre målet, og dødelige skudd.

Men politiet burde vel ha andre taktikker forberedt for slike situasjoner? Taktikker som ikke ender i gjerningsmennene dør.

Såklart de har taktikker, men i denne situasjonen var de klar over at gjerningsmennene mest sannsynlig var bevæpnet. Og ikke bare dette - de var villige til å skyte tilbake. De kastet nok inn både sjokkgranater og/eller CS-gass, men når da gjerningsmennene svarer med å skyte, så har ikke politiet mye valg.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Politiet visste vell ikke at terroristene skulle storme ut? Utifra klippene jeg har sett "stacket" politiet opp for å entre og frigjøre gisslene, før de selv ble beskutt under entringen og terroristene så stormet selv.

Forøvrig er det ikke "bare" å uskadeliggjøre tungt bevæpnede mennesker. Skal man være villig til å risikere at terroristene får drept flere uskyldige?

Jeg tror ikke de holdt noen gisler. Personen som varslet politiet om hvor de befant seg var hjemt og jihadistene visste ikke noe om han. Dermed var det ingen gisler for dem å drepe.

Lenke til kommentar

Jo, det var en til inne i bygningen som de holdt som gissel. Dette gisselet ville ikke fortelle om person nummer 2, som var gjemt. Derfor gikk også politiet ut med at det kun var ett gissel, for å ikke røpe at det var to personer i bygningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...