awesnes Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 http://www.osloby.no/Slangen-i-vinterparadiset--7857404.htmlEn relativt pussig "artikkel" med relativt laber kvalitet på bildene... Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 (endret) Chicago Sun Times bestemte seg for et par år siden er det vel, å sparke alle pressefotografene sine. "Løsningen" var å lære opp journalistene til å ta bilder, med iPhone. Andre bilder kjøpes fra byråer. De sparkede fotografene startet en blogg som sammenligner Chicago Sun Times med konkurrenten, Chicago Tribune, som har beholdt fotografene sine: http://suntimesdarktimes.tumblr.com/page/3 Eksempel: Endret 15. januar 2015 av Snikpellik Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 15. januar 2015 Del Skrevet 15. januar 2015 Husker godt da det skjedde, og da jeg leste "iPhone-kurs for journalister" så visste man egentlig hvilken vei dette ville gå.. En ting er at bransjen har hatt, og fremdeles har en ganske usikker periode med store kutt, men å sparke ut kompetansen en har på det visuelle ser jeg på som relativt merkelig. Som tidligere nevnt i tråden av TGB var det vel, så er bildet et blikkfang. Det er hva som lokker en potensiell leser inn i en sak på nettet, og til stor del også på papir. "Et bilde sier mer enn tusen ord" sier et kjent uttrykk, og vi kan vel alle enes om at et godt bilde løfter teksten betraktelig. Litt avhengig av saken naturligvis, men det er nok heller regelen enn unntaket at et bilde løfter saken. Likevel, så ser jeg også i norsk lokalpresse at det er på fotosida kutt gjerne kommer. Fylkesavisa Telemarksavisa sparket sin siste fotograf nå på sensommeren i fjor, og de er langt fra alene om det. Mitt inntrykk er til dels at "bilde er det ikke så farlig med, bare vi har noe". For å komme med et litt lengre hjertesukk, så hadde vi et fotokurs da jeg tok bacheloren i journalistikk.. Noe jeg naturligvis så veldig frem til, da det skulle komme en som har jobbet som fotograf i en riksavis i en årrekke. 2 timer ut i den første dagen hadde han rukket å si at råformat er totalt bortkasta i dag, mobiltelefoner er ekstremt gode til bilder, og er i mange mange tilfeller godt egnet for en pressefotograf og ikke minst begynt å diskutere med undertegnende, som var den eneste som rakk opp hånda ved spørsmålet om det var noen som brukte råformat. Kombiner dette med utsagn som at "dagens kameraer har såpass gode autofunksjoner at man egentlig ikke trenger å lære seg hvordan ting henger sammen, sånn rent teknisk", så var kurset ruinert for min del... Litt av en holdning å stemple inn i rundt 45 vordende journalister. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 det skal representere noen som "løper til banken" fordi renta er så lav. Bildet er utmerket konstruert. TS har ikke skjønt noen ting. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 det skal representere noen som "løper til banken" fordi renta er så lav. Bildet er utmerket konstruert. TS har ikke skjønt noen ting. Uansett....hvor mye godvilje, medvind og sola i ryggen....bildet gir INGEN assosiasjoner til artikkelen/tema..... 4 Lenke til kommentar
se# Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Ikke akkruat pressefotografer, men ganske spesielt likevel: http://www.imaging-resource.com/news/2015/01/23/breaking-news-sports-illustrated-lays-off-all-six-of-its-staff-photographer Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 (endret) Det største problemet sport/pressefotografer står over er nok alle bildeformidlingssentraler samt private bilder, og siden det blir bare billigere og billigere å kjøpe bildene ser ikke styrene i media-husene lengre helt nytten av fotografer. Er det en aktuelle artikler/nyheter som de ikke finner brukbare bilder i arkivet/sentraler ei heller fra private så er ikke det så farlig siden reporteren garantert har med seg smarttelefonen og kan fikse et par bilder kjapt. Endret 23. januar 2015 av Nautica Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 I går sparket Sports Illustrated de siste fotografene. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 (endret) Denne FB-gruppa er ganske genial for tråden.. "Jævla bra fotojournalistikk". Edit: Laga av, og til dels for, pressefolk, men humoren er så absolutt der. Endret 24. januar 2015 av Killswitch 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 Denne FB-gruppa er ganske genial for tråden.. "Jævla bra fotojournalistikk". Edit: Laga av, og til dels for, pressefolk, men humoren er så absolutt der. Bra tips ! Hyggelig å se at lokalavisa glimter til (Telen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå